عدالت آقااوغلو نویسنده مشهور ترکیه ای درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۰

عدالت آقااوغلو نویسنده مشهور ترکیه ای درگذشت

عدالت آقااوغلو نویسنده مشهور و پرکار ترکی در 91 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از منابع خبری ترکیه، عدالت آقااوغلو نویسنده مشهور ترکی که با استفاده از طعنه و کنایه و همینطور تک گویی های شخصیت ها به موضوعات اجتماعی و تاثیر آن بر افراد می پرداخت، روز سه شنبه ۱۴ جولای در ۹۱ سالگی درگذشت.

از آقااوغلو به عنوان یکی از پرکارترین نویسنده های ادبیات ترکیه در قرن بیستم یاد می شود.

سمیت گاماس منتقد ادبی ترکی در صفحه توییتر خود این خبر را اعلام کرد. این منتقد ادبی نوشت: ما امروز صبح  عدالت آقااوغلو را از دست دادیم. او یکی از مهمترین نویسندگان ادبیات ما بود، رمان های او به شدت خاص و ویژه بودند.

دانشگاه بغازیچی ترکیه نیز در بیانیه ای چنین نوشت: ما یکی از بزرگترین نام های ادبیات مان را از دست دادیم عدالت آقااوغلو نویسنده ارجمند که یک دکترای افتخاری از دانشگاه ما نیز گرفته بود از دنیا رفت. او همیشه با کارهایش زنده خواهد ماند.

آقااوغلو نویسنده اهل کشور ترکیه برنده چندین جایزه در سال ۱۹۲۹ در آنکارا دیده به جهان گشود. او در سال ۱۹۵۰ در رشته زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه آنکارا فارغ التحصیل شد.

بنا به آنچه دانشگاه بغازیچی درباره این نویسنده نوشته است اولین رمان آقااوغلو با نام «دراز کشیدن برای مردن» سال ۱۹۷۳ منتشر شد که به اثری محبوب و پرفروش مبدل شد. بعدها این کتاب به همراه دو رمان دیگر این نویسنده تحت عناوین «شب یک عروسی» (۱۹۷۹) و «نه» (۱۹۸۳) یک سه گانه را تشکیل دادند.

رمان دوم عدالت آقااوغلو با نام «رز ظریف افکار من» که در سال ۱۹۷۶ نوشته شد برای این نویسنده موجب دردسر شد این کتاب متهم به تمسخر نیروهای نظامی ترکیه ای شد و بدین ترتیب این رمان از تمام قفسه های کتاب فروشی ها جمع شد البته آقااوغلو بعد از دو سال از اتهامی که به او وارد شده بود تبرئه شد.

 

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است