تحریم ها باعث لغو سفرمان به رومانی شد/ توجه جهانی به گروه «آران» | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۴
بهروز غریب پور در گفتگو با صبا:

تحریم ها باعث لغو سفرمان به رومانی شد/ توجه جهانی به گروه «آران»

کارگردان اپرای عروسکی «عشق» با اشاره به هدف سازمان یونیما برای انتشار عکس های آثار او در کتاب 90 سالگی خود، از لغو سفر گروه نمایشی اش به جشنواره رومانی به دلیل تحریم ها خبر داد.
به گزارش خبرنگار صبا، چندی پیش عکس های سه اُپرای گروه تئاتر عروسکی «آران» به کارگردانی و نویسندگی بهروز غریب پور سرپرست و بنیانگذار این گروه، برای انتشار در کتاب نودمین سال تاسیس اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی جهان (یونیما) انتخاب شدند.
غریب پور در مورد این کتاب که حاوی بهترین اجراهای نمایش های عروسکی جهان در نود سال اخیر است به خبرنگار صبا گفت: امسال هیات مدیره «یونیما» خیلی پر و پیمان این ۹۰ سالگی را از طریق مصاحبه ها، انتشار کتاب و سایتی که به همین مناسبت طراحی شده جشن گرفته که خوشبختانه آثار من هم در این کتاب وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه یونیما یکی از قدیمی ترین یا به عبارتی قدیمی ترین تشکیلات هنری است که در سرتاسر جهان شعبه دارد، افزود: البته من یکی از اعضای قدیمی یونیمای جهانی و عضو هیات مدیره مبارک یونیما هستم و ۲۰ سال نیز رییس «مبارک یونیما» بودم.
این نویسنده و کارگردان تئاتر یکی از اهداف انتشار کتاب یونیمای جهانی را یادآوری کوشش های نسل قدیم به نسل جدید دانست و عنوان کرد: همانطور که می دانید یونیما زیر شاخه یونسکو است و یکی از وظایف عمده یونسکو حفظ میراث فرهنگی و حفظ ارتباط هنرمندان در رشته های مختلف است.
غریب پور با بیان اینکه یونیما برای انتشار عکس ها از وی خواسته که عکس های آثارش را با کیفیت خوب برایشان ارسال کند، گفت: قرار شد احسان نقابت عکاس این اپراها عکس هایی با فرمت اچ دی بفرستد و طبیعتاً وقتی که عکس های بهتری داشته باشند تعداد بیشتری استفاده خواهند کرد. البته این اولین بار نیست که از اپراهای من در کتاب یونیما استفاده می شود و قبلاً هم عکسی از اپرای «رستم و سهراب» را در دایره المعارف یونیما چاپ کردند.
این پژوهشگر تئاتر اضافه کرد: خوشبختانه توجه خوبی به گروه تئاتر عروسکی آران در سراسر جهان وجود دارد و باعث افتخار است که این گروه توانسته نام ایران را در این حوزه به یک جایگاه بالا برساند.
کارگردان اپرای عروسکی «عشق» علت حضور نداشتن عکس های این اثر در کتاب یونیما را انتشار نیافتن رسمی آنها عنوان و بیان کرد: عکاس این اپرا رضا جلالی است که عکس های بی نظیری گرفته و به زودی هم دی وی دی آن وارد بازار می شود و هم این عکس ها را منتشر می کنیم. خوشبختانه هنگام اجرا، عکاس های خبرگزاری های مختلف از این نمایش عکس های خیلی خوبی تهیه کردند و هر کسی از یک زاویه ای به این اثر نگاه کرده بود و چون تفاوت های ماهوی صحنه ای فوق العاده قابل مشاهده ای در «اپرای عشق» وجود دارد، عکاس ها و فیلمبردارها را به هیجان آورده بود آنقدر که خیلی از مستندسازها از من می خواستند مستند در موردش بسازند.
غریب پور با انتقاد از تحریم های ظالمانه علیه ایران که ارتباطات فرهنگی را تحت تاثیر خود قرار داده است، گفت: قرار بود ما خرداد ماه در جشنواره رومانی نمایش «خیام» را اجرا کنیم. همه مکاتبات و موافقت ها نیز انجام شده بود اما متاسفانه جشنواره قادر نبود هزینه هایی که مترتب بر این سفر بود مثل خرید بلیت هواپیما، اسکان، پذیرایی و حمل و نقل گروه را به ما پرداخت کند چون به دلیل تحریم ها من نمی توانستم چنین حسابی باز کنم. ما ماه ها دنبال این بودیم این اتفاق بیفتد و راه حل های مختلفی به نظرمان رسید ولی سرانجام بر اساس استانداردهایی که خود جشنواره داشت نتوانستیم به یک راه حل برسیم و سفری که یک سال برایش برنامه ریزی کرده بودیم لغو شد.
وی در پایان عنوان کرد: ممکن است بعضی ها فکر کنند که تحریم ها فقط روی دارو، تسلیحات و روابط تجاری متقابل تاثیر می گذارد در حالی که همین نمونه ما نشان می دهد که این موضوع چقدر می تواند روی روابط فرهنگی اثرگذار باشد. ما دعوت های زیادی از کشورهای مختلف داریم و دنبال این هستیم که یک راه حل برای از سر راه برداشتن این مشکلات پیدا کنیم.
محمدفواد وکیلی

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است