تاریخ «صد سال گرافیک در تهران» گردآوری شد/ تدوین شناخت‌نامه یکی از بزرگان تجسمی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۷

تاریخ «صد سال گرافیک در تهران» گردآوری شد/ تدوین شناخت‌نامه یکی از بزرگان تجسمی

معراج قنبری هنرمند گرافیست به تشریح جدیدترین فعالیت های خود پرداخت.

معراج قنبری طراح گرافیک و پژوهشگر درباره‌ جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار حوزه‌ تجسمی خبرگزاری صبا گفت: پس از انتشار کتاب «بهزاد» شناخت‌نامه بهزاد گلپایگانی پیشگام تایپوگرافی ایران در اواخر سال گذشته، این روزها مشغول پژوهش و نگارش کتاب بعدی خود درباره‌ یکی از هنرمندان حوزه‌ تجسمی هستم و از طرفی در «استودیو دفتر» مدیریت دیزاین و طراحی کتاب‌های فرهنگی و هنری و طراحی گرافیک پروژه‌های مختلف را پیش می برم.

وی افزود: آخرین پروژه‌ای که در دوران کرونا به پایان رساندم پژوهش، تالیف و طراحی گرافیک کتاب «صد سال گرافیک در تهران» به سفارش شهرداری است که در آینده‌ ای نزدیک منتشر می‌شود. فصل اول این کتاب به تاریخچه‌ گرافیک در تهران و فصل دوم آن به معرفی زندگی و آثار ۱۰۰ طراح گرافیک اختصاص دارد و طراحی آن درآمیخته با محتوای کتاب است.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به دیگر فعالیت‌هایش، عنوان کرد: نگارش مقاله در حوزه‌ تاریخ هنر و گرافیک را برای نشریه‌های تخصصی در دست دارم و به دو پروژه‌ دیگر از جمله همکاری با روزنامه‌ همشهری به عنوان دبیر بخش فرهنگی و هنری برای مرور رویدادهای قرن اخیر و ادامه‌ همکاری با پادکست «رادیونیست» به عنوان محقق می پردازم.

قنبری در پایان با تشریح مهم‌ترین مشکل حوزه‌ کاری‌اش در چند ماه گذشته تشریح کرد: روابط و قرارهای رو در رو با سفارش‌دهنده‌ها قطع شد و کلا شیوه‌ تعامل حرفه‌ای و کاری ما دگرگون شده است از طرفی میزان تقاضا و سفارش به شدت کاهش پیدا کرده که طبیعتا این موضوع چه در بخش مالی و چه از منظر معنوی تاثیرگذار بوده است. این موضوع خوشایند نیست اما من نیز فعلا مجبور به ادامه طبق این شرایط هستم.

کتاب «بهزاد» نخستین پژوهش جامع درباره‌ بهزاد گلپایگانی طراح گرافیک و نقاش معاصر است که توسط نشر نظر منتشر شده است.

این کتاب در ۲۰۸ صفحه بر مبنای سال‌شمار زندگی گلپایگانی شکل گرفته است. فراز و فرودهای زندگی او از هنرستان هنرهای زیبای پسران تا هنرکده‌ تزئینی از مکتب سقاخانه تا مهاجرت به فرانسه و بعدتر انتشارات فرانکلین و… . می‌توان گفت که نیمی از این کتاب شامل اسناد و آثار منتشر نشده و کمتر دیده شده است.

گلپایگانی متولد ۱۳۱۷ و از نخستین ورودی‌های هنرکده‌ تزئینی و از نخستین هنرمندان مکتب سقاخانه بود. او با طراحی جلد کتاب در انتشارات فرانکلین برای اولین بار مجموعه‌ای کاملا متمرکز بر تایپوگرافی را در تاریخ طراحی گرافیک ایران پایه‌گذاری کرد. بهزاد سال ۱۳۶۴ در سن ۴۷ سالگی درگذشت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000