اقتصاد موادمخدر زیر ذره‌بین «سیاه رگ»/ جسورانه عمل کردیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۴
امیرحسین اکبری در گفتگو با صبا:

اقتصاد موادمخدر زیر ذره‌بین «سیاه رگ»/ جسورانه عمل کردیم

تهیه‌کننده مجموعه مستند «سیاه رگ» می‌گوید این مجموعه با موضوع اقتصاد مواد مخدر و گردش مالی آن در کشور برای شبکه مستند سیما تولید شده است.

امیرحسین اکبری تهیه‌کننده «سیاه رگ» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره این مجموعه مستند که این روزها از شبکه مستند در حال پخش است، اظهار کرد: من چند مجموعه مستند قبل از «سیاه رگ» در حوزه اعتیاد با نام‌های «حریم شیشه‌ای» و….کار کرده بودم و زمانی که در جلسه‌ای با حضور مدیر تولید شبکه مستند بودم ایده ساخت مجموعه‌ای با موضوع اقتصاد مواد مخدر را مطرح کردیم.

وی ادامه داد: ایده اصلی «سیاه رگ» برای شبکه مستند با مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر است. این مجموعه به ما پیشنهاد داده شد و ما هم طرح را مکتوب و قسمت‌های مختلف آن را بررسی کردیم و به شبکه ارایه دادیم که در نهایت تصویب شد و به مرحله تولید رسید.

تهیه‌کننده «سیاه رگ» با اشاره به این حدود ۵۰ روز پیش تولید این مجموعه مستند طول کشیده است، گفت: چهار تا پنج ماه مشغول تصویربرداری «سیاه رگ» بوده‌ایم و پس از آن حدود ۶ تا ۷ ماه کارهای پساتولید زمان برد. در حال حاضر این مجموعه مستند به صورت کامل تحویل شبکه مستند داده شده است و به صورت هفتگی روی آنتن می‌رود.

اکبری درباره موضوعاتی که در این مجموعه مستند به آن پرداخته شده است، بیان کرد: بحث اصلی «سیاه رگ» اقتصاد موادمخدر و گردش مالی آن در کشور است که در شاخه‌های مختلف مانند هزینه‌های دولت در مبارزه با موادمخدر، خارج شدن ارز از کشور برای خرید این کالا و هزینه‌ای که مصرف کنندگان برای این کالا می‌پردازند، به صورت جزیی بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پژوهش این مستند همزمان با تولید پیش می‌رفت، اظهار کرد: از آنجاکه مساله و سوژه این مجموعه مستند دایما در حال تغییر است ما تحقیق و پژوهش مربوط به آن را به صورت کتابخانه‌ای انجام نداده‌ایم بلکه آمده‌ایم محورهای این برنامه را مشخص و بر اساس آن با کارشناسان مختلف صحبت کردیم و تصویربرداری‌مان را انجام داده‌ایم.

تهیه‌کننده «سیاه رگ» با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته‌ای که اینگونه مجموعه‌ها دارد آگاهی بخشیدن به مخاطبان است، تصریح کرد: اینکه مصرف مواد مخدر یک فرد در کشور چه تاثیراتی روی تمام افراد جامعه می‌گذارد باعث می‌شود یک آگاهی در مخاطب شکل پیدا کند و بداند مبارزه با موادمخدر تنها وظیفه دولت و نهادهایی که بابت این موضوع هزینه می‌کنند، نیست. همچنین خانواده‌هایی هم که درگیر این موضوع نیست به نحوی در مبارزه با آن کمک کنند تا از گسترش آن جلوگیری شود.

اکبری درباره علت نامگذاری این مجموعه مستند با عنوان «سیاه رگ» خاطرنشان کرد: زمانی که این مجموعه مستند را طراحی می‌کردیم به ذهنمان آمد درست است که سیاه رگ وظیفه خون رسانی ندارد اما خون‌های آلوده را به طریقی به قسمت‌هایی که وظیفه تصفیه خون را دارند، برمی‌گرداند. من احساس کردم اقتصاد زیرزمینی موادمخدر، اقتصادی آلوده و بیمار است که به جامعه ضربه وارد می‌کند به همین دلیل این مجموعه را با نام «سیاه رگ» تولید کردیم.

وی درباره استقبال مخاطبان از این مجموعه مستند گفت: تاکنون بازخورد مخاطبان از سوی شبکه به ما ارایه نشده است اما نگاه‌های مثبتی از دوستان و اهالی این حرفه دریافت کرده‌ایم و گفته‌اند سوژه تکراری نیست و نگاه جسورانه‌ای به موضوع داشته است. ادامه ساخت این مجموعه مستند نیز بستگی به نظر شبکه و ستاد مبارزه با مواد مخدر دارد.

تهیه‌کننده «سیاه رگ» درباره لوکیشن‌های این مجموعه مستند نیز تصریح کرد: در شهرهای شیراز، زاهدان و اطراف تهران تصویربرداری را انجام داده‌ایم. زاهدان را به این دلیل سر زدیم که مبدا ورود موادمخدر به کشور است و با مصرف‌کنندگان آنجا صحبت کردیم. شیراز را به دلیل آلودگی خاص خود را دارد و مصرف مواد در آنجا بالا است، انتخاب کرده‌ایم. اطراف تهران هم به سراغ حاشیه شهر رفتیم که متاسفانه وضعیت خوبی ندارد و مصرف بالای موادمخدر از انواع مختلف آن در آن مناطق وجود دارد.

اکبری با اشاره به اینکه در این برنامه سعی شده است بسیاری از مسایل درباره اقتصاد موادمخدر بازگو شود، بیان کرد: شبکه در این زمینه تا جایی که روابطش اجازه می‌داد به ما کمک کرد. حتی ما توانستیم در این برنامه صورت برخی از مصرف‌کنندگان را با اجازه خودشان پخش کنیم. سعی کردیم نگاهمان معطوف به مصرف کننده نباشد و حواشی معطوف به آن را در نظر بگیریم.

وی در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود نیز توضیح داد: برای یک کار با موضوع مصرف بی‌رویه داروها در کشور با شبکه مستند صحبت و طرح آن به شبکه ارایه شده است اما هنوز زمان تولید آن مشخص نیست.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است