«هدهد» برنامه‌سازان خلاق را معرفی می‌کند/ تسلیم اتاق فکر مصنوعی نمی‌شوم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۴
گفتگوی صبا با عوامل برنامه «هدهد»؛

«هدهد» برنامه‌سازان خلاق را معرفی می‌کند/ تسلیم اتاق فکر مصنوعی نمی‌شوم!

محمود گبرلو مجری برنامه «هدهد» معتقد است این برنامه تلاش می‌کند تمام نیروهای خلاق با هویت ایرانی را شناسایی و برنامه‌سازان خلاق در تمام ایران را معرفی کند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، در کنار فعالیت شبکه‌های ملی تلویزیون تعداد بسیاری از شبکه‌های استانی نیز همواره مشغول فرآیند تولید بوده و هستند و در این میان کم نیستند آثار فاخر و نیروهای زبده که در زمان برنامه‌سازی خود اتفاقات خوشایندی را رقم می‌زنند.

شبکه شما در برنامه‌ای به نام «هدهد» که سابق بر این در زمان برگزاری جشنواره‌های تولیدات مراکز استانی شاهد آن بودیم به معرفی برنامه‌سازان و برنامه‌هایی می‌پردازد که به لحاظ ساختار و محتوا دارای استانداردهای لازم هستند. این برنامه را عباس عادلی تهیه کرده است و محمود گبرلو به عنوان مجری_کارشناس در آن حضور دارد.

توجه شبکه شما به تولیدات ۳۳ مرکز استانی در زمینه برنامه‌سازی و تولید برنامه «هدهد» ما را بر آن داشت تا با عباس عادلی و محمود گبرلو گپ‌و گفتی داشته باشیم.

*آقای عادلی به عنوان تهیه‌کننده هدف و رویکرد اصلی برنامه «هدهد» چیست؟

عادلی: هدف این برنامه معرفی تولیدات و برنامه‌سازان برتر صدا و سیمای مراکز استان‌ها در تمامی زمینه‌ها اعم از تله‌فیلم، مستند، انیمیشن، برنامه‌های ترکیبی، سریال و نمایش عروسکی است. تمام برنامه‌هایی که در مراکز استان‌ها تولید می‌شوند در قالب جلساتی در طول سال با حضور هیات داوران که خود، کارشناسان رسانه هستند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در معاونت امور استان‌ها سالانه دو یا سه هزار عنوان برنامه به صورت کامل بررسی می‌شوند.

*ارتباط با مسئولان استان‌ها در برنامه جزو بخش‌هایی مهم از این کار است؛ درباره اینکه برنامه «هدهد» قرار است چقدر مطالبه‌گر و چالش برانگیز برخورد کند و پیش برود، برایمان بگویید.

عادلی: در هدف‌گذاری ما میان ورود به مباحث چالشی با معرفی برنامه‌سازها و تولیدات مراکز استان‌ها تفاوت وجود دارد. محور اصلی برنامه، معرفی تولیدات فاخر مراکز است. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است، معمولا ذهینتی شهرستانی نسبت به برنامه‌سازان مراکز استان‌ها وجود دارد؛ به این صورت که می‌آیند کاری را انجام می‌دهند و می‌روند در حالی که این افراد اغلب چهره‌های ملی و بین‌المللی هستند. ده‌ها مستندساز، انیمیشن‌ساز و غیره در استان‌ها هستند که جوایز بین‌المللی گرفته‌اند اما به دلیل آنکه تریبونی برای معرفی خود ندارند و از رسانه‌ها دور هستند کمتر دیده می‌شوند. ما وظیفه خود می‌دانیم که در وهله اول تولیدات این عزیزان را معرفی کنیم. کارهای فاخر که می‌گویم همین‌ها هستند. مگر در حوزه مستند چند نفر مانند فتح‌الله امیری، نورمحمدی، افشین‌پور و برادران طاهری داریم؟ هر کدام از این افراد در گوشه‌ای از ایران هستند. در کنار این اقدامات، آسیب‌شناسی و مطالبه‌گری هم صورت می‌گیرد. طرح این مسایل در حوزه وسیع‌تر به واسطه بیان مشکلات مشترک حوزه برنامه سازی انجام می‌شود. شبکه شما و استان‌ها مجموعه واحدی زیرنظر معاونت امور استان‌ها هستند که مشکلات مشترک در آن مطرح می‌شود. ما به فراخور برنامه و براساس نیاز مبحثی که مطرح می‌شود افرادی از معاونان سیما و برنامه‌سازان را پشت خط می‌آوریم تا هم برنامه‌هایشان را تشریح کنند و هم مشکلاتی که ممکن است در فرآیند تولید وجود داشته باشد، پیگیری شود.

*آقای گبرلو شما به عنوان مجری برنامه فکر می‌کنید برنامه «هدهد» پتانسیل لازم برای خلق جریانی برای دیده شدن افراد مستعد در برنامه‌سازی را دارد و آیا می‌تواند به این اتفاق کمک کند؟

گبرلو: امیدوارم که بتواند موثر باشد اما اگر نتواند، دیگر نیازی به حضور ما نیست. ما بایستی تلاش کنیم تمام نیروهای خلاق با هویت ایرانی را شناسایی و معرفی کنیم. تلاش این برنامه معرفی برنامه‌سازان خلاق در تمام ایران است. اکنون تعامل خوبی میان هنرمندان تهران و شهرستان صورت گرفته است‌. مانند پرویز شیخ‌طادی که سریال «بانوی سردار» را با کمک نیروهای تهرانی و شهرستانی ساخت. او با تولید این کار تحولی در استان ایجاد کرد و همان‌طور که می‌دانید اثرش از شبکه سراسری نیز پخش شد. این نفوذ مثبت کمک می‌کند تا مرز بین تهران و دیگر استان‌ها بشکند و همه در نگاه کلان برای جذب مخاطب و مقابله لشکر رسانه خارجی که از لحاظ فرهنگی مناسب ما نیستند، یکی شویم. ما نیاز داریم که مردم فرزندانشان را با هویت و فرهنگ ایرانی تربیت کنند چراکه این موضوع، دغدغه خانواده‌ها در شرایط کنونی است. اگر این مبحث را درک کنیم نوع برنامه‌سازی‌مان تغییر می‌کند. اینجاست که از لحاظ فرم، ساختار و قصه در برنامه‌سازی تلویزیون تحول ایجاد می‌کنیم. اگر شرایط را فراهم کنیم که همه افراد مستعد دیده‌شوند و برنامه‌ بسازند، در نهایت تمام نیروهای ایرانی از آن بهره‌مند می‌شوند.

*بازخوردهایی که تا کنون از حضورتان در این برنامه دریافت کرده‌اید چگونه بوده است؟

گبرلو: خوشبختانه در این مدت برنامه بازخوردهای خوبی دریافت کرده است. ‌کارگردانی بود که سال‌ها در مرکز استانی سریال می‌ساخت و از داستان‌های بومی و محلی استفاده می‌کرد اما در دیگر شبکه‌ها شناخته شده نبود پس از معرفی او در برنامه، سایر شبکه‌ها فرم و ساختار سریال او را پسندیدند و از او دعوت کردند‌ تا داستانی با هویت فرهنگی آن استان تهیه کند. این اتفاقات باعث می‌شود تا نیروهای خلاق کشف شوند و به مراکز دیگر استان‌ها بروند و حتی به شبکه‌های سراسری بیایند.

*با توجه به سابقه کاری‌تان در رسانه و تلویزیون، عمدتا نگاهی پرسشگر و تحلیلگر از شما دیده‌ایم؛ در اجرای برنامه «هدهد» چه اندازه این نگاه همراه شماست؟

گبرلو: رمز موفقیت برنامه‌های گفت‌وگومحور پرسشگری و البته مطالبه‌گری است. بحث خنثی مفهوم ندارد به عنوان مثال در این برنامه فرد باید استدلال منطقی برای معرفی خود به عنوان نیروی خلاق داشته باشد. این استدلال‌ها در خلال گفت‌وگوهایی که با او دارم به دست می‌آید. من فقط از متن و سوالاتی که نویسنده در احتیارم قرار داده است استفاده نمی‌کنم بلکه به عنوان کارشناس سعی می‌کنم هر استدلالی را نپذیرم و وارد گفت‌وگوهای چالشی شوم. براساس چالشی که میان من و مهمان ایجاد می‌شود، مخاطب نیز می‌بیند من به راحتی تسلیم هر ادعایی نمی‌شوم و می‌پذیرد که مهمان برنامه فردی مستعد و خلاق است. اگر هم نپذیرد نشان ضعف من است.

*به عنوان مجری_ کارشناس برنامه «هدهد» چه میزان در اتاق فکر برنامه مشارکت دارید؟

گبرلو: طبیعتا هر برنامه‌ برای موفقیت نیاز به استراتژی دارد و این استراتژی حاصل اتاق فکر است. من زمانی که اجرای «هفت» را شروع کردم تنها برنامه‌ای بودم که گروه را به داشتن اتاق فکر وادار کردم. پس از این برنامه برای اولین‌بار نقش سردبیر در برنامه‌های تلویزیونی مطرح کردم که پیش از آن نبود. اما اکنون می‌بینم که جایگاه سردبیر در برنامه‌های تلویزیونی مشخص شده است. اتاق فکر اگر بتواند تحلیل درستی از مخاطب و جایگاه برنامه داشته باشد، تاثیر بسیاری در موفقیت برنامه دارد وگرنه همه می‌توانند حرف تکراری بزنند در صورتی که اگر فکر نو داشته باشم پیشرفت می‌کنم بنابراین تسلیم اتاق فکر مصنوعی و اداری نمی‌شوم اما زمانی که می‌بینم اتاق فکر عده‌ای برنامه‌ساز و منتقد هستند، تحلیل می‌کنند و نظر می‌دهند از آن استقبال می‌کنم.  اتاق فکر این برنامه هم با حضور مدیر شبکه در چند جلسه برگزار شده است و در خلال این جلسات به یک جمع‌بندی در خصوص برنامه رسیده‌ایم که من به طور حتم از نظرات اتاق‌فکر برنامه استفاده می‌کنم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است