همه اخبار و اسناد درباره قمرالملوک گردآوری شد/ سه‌تارنوازی با دستور علینقی وزیری | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۳
به همت انتشارات ماهور؛

همه اخبار و اسناد درباره قمرالملوک گردآوری شد/ سه‌تارنوازی با دستور علینقی وزیری

انتشارات ماهور کتاب های «اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری در مطبوعات دوران قاجار تا عصر حاضر و آرشیو اسناد ملی»، «موسیقی بلغارستان» و «دستور تار علینقی وزیری» را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، کتاب «اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری در مطبوعات دوران قاجار تا عصر حاضر و آرشیو اسناد ملی» از سوی انتشارات ماهور منتشر شد.

این کتاب به کوشش مهدی پورمحمدی گردآوری شده است و این اثر شامل دو بخش است که بخش اول به اخبار اختصاص دارد که در آن هر گونه خبر مرتبط با قمرالملوک وزیری اعم از اعلان کنسرت‌ها و فروش صفحات گرامافون، خاطرات و نوشته‌های قمر، برنامه‌های او در رادیو، خاطرات و نوشته‌های دیگران درباره‌ وی و اخبار بیماری، مرگ و خاکسپاری قمر از میان روزنامه‌ها و مجلات عصر پهلوی اول و دوم که برخی از آنها کمیاب و یا دیریاب هستند، گردآوری شده است.

بخش دوم به اسناد اختصاص دارد که همگی از آرشیو اسناد سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران استخراج و بازخوانی شده‌اند.

این کتاب با توجه به ارائه‌ نکات و آگاهی‌های نو و منتشرنشده، موجب شناخت بیشتر درباره‌ قمرالملوک وزیری و زندگی و آثار او شده و دریچه‌ جدیدی روی پژوهشگران و علاقه‌مندان این چهره‌ فرهنگی، هنری و اجتماعی عصر پهلوی اول و دوم می‌گشاید.

همچنین انتشارات ماهور کتاب «موسیقی بلغارستان» را منتشر کرده است که این کتاب تجربه‌ موسیقی و بازنمود فرهنگ تیمُتی رایس و ترجمه‌ بهناز شایق است که این اثر به همراه یک سی دی منتشر شده است.

موسیقی بلغارستان بر معرفی سنت غنی و پرتنوع موسیقی بلغارستان تمرکز دارد. این کتاب خوانندگان را به گشت و گذاری در چشم انداز موسیقایی بلغارستان می‌برد و بدین ترتیب بررسی می‌کند که سنت‌های روستایی بلغارستان به چه طُرُقی بر بازنمود و تفسیر موسیقی آن اثر می‌گذارند و تاریخ بلغارستان چگونه در طول دهه‌ها بر موسیقی‌اش تاثیر گذاشته است.

این کتاب همچنین نشان می‌دهد که علی‌رغم تغییرات اجتماعی که به واسطه‌ صنعتی‌سازی، مدرن‌سازی و شهری‌سازی در دوران پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شدند سنت‌های موسیقایی چه طور همچنان حفظ شدند و به شکوفایی رسیدند.

همچنین این انتشارات کتاب «دستور تار علینقی وزیری» را منتشر کرده است.

در ابتدای این کتاب آمده است: یکی از موضوعاتی که مؤسسه‌ فرهنگی ـ هنری ماهور رسالت خود می‌داند، انتشار و در دسترس‌گذاشتن منابع مطالعاتی و آموزشی موسیقی ایران است.

کتاب «دستور تار» به گفته‌ خود علینقی وزیری، در ۱۳۳۱ ق/ حدود ۱۲۹۲ش، پیش از سفر او به اروپا نوشته شده است اما چاپ آن «به‌ واسطه‌ عدم وسایل چاپ» به تأخیر می‌افتد تا اینکه وزیری، پس از اتمام تحصیلات خود در پاریس آن را حدود ۱۳۰۱شمسی در چاپخانه‌ کاویانی در برلین به چاپ می‌رساند. امروزه ممکن است این کتاب برای آموزش تارنوازی چندان کارآمد به‌نظر نیاید اما به‌جهت اهمیت نقش تاریخی آن و مطالعه‌ سیر تحول آموزش موسیقی ایرانی در سده‌ گذشته و نیز آگاهی از برخی نظریات علینقی وزیری به ویژه درباره‌ موسیقی ایرانی می‌تواند مورد استفاده‌ محققان قرار گیرد.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است