«عنصر» آماده نمایش می‌شود/ از توجه به مساله پسماند تا حق‌آبه طبیعت | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۴
امیر یوسفی در گفتگو با صبا:

«عنصر» آماده نمایش می‌شود/ از توجه به مساله پسماند تا حق‌آبه طبیعت

تهیه‌کننده مجموعه مستند «آوای زمین» درباره جدیدترین اثر خود با نام «عنصر» توضیحاتی را ارایه داد.

امیر یوسفی تهیه‌کننده مجموعه «آوای زمین» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره این مستندها توضیح داد: ما دو مجموعه مستند «آوای زمین» و «عنصر» را همزمان با هم شروع کردیم. «آوای زمین» یک مجموعه مستند ۱۰ قسمتی بود که با ساختار مستند آرشیوی آن را جلو بردیم. هر قسمت از این مجموعه حدود ۶ تا ۷ دقیقه بود و بیشتر مدنظرمان این بود که میان برنامه‌ها در شبکه‌های مختلف پخش و دیده شود.

وی ادامه داد: «آوای زمین» در ۹ قسمت گونه‌های نادر جانوری ایران را به ویژه آن‌هایی که در خطر هستند، یادآوری کرد و در یک قسمت نیز به موضوع محیط‌بان‌ها پرداخت.

تهیه‌کننده «آوای زمین» درباره مجموعه مستند «عنصر» نیز عنوان کرد: «عنصر» یک مجموعه چهار قسمتی درباره محیط زیست است. تصویربرداری هر چهار قسمت به صورت همزمان از اواخر آذر سال ۹۸ با صحنه‌های ‌تهران شروع کردیم اما در چندین مرحله و به دلایل مختلف از جمله برف سنگین گیلان و ویروس کرونا چندین بار متوقف شد.

یوسفی افزود: تصویربرداری دو قسمت از این مجموعه به پایان رسیده و در مرحله تدوین است. مقدار کمی از تصویربرداری دو قسمت دیگر نیز به دلیل آنکه کار متوقف شده، باقی مانده و هنوز به سرانجام نرسیده است. اگر کار متوقف نمی‌شد در زمان حاضر کار ما آماده بود.

وی درباره لوکیشن‌های این مجموعه و مرحله تحقیق و نگارش آن نیز خاطرنشان کرد: «عنصر» تنوع لوکیشن دارد و در استان‌های گیلان، مازندران، الموت قزوین، البرز، اصفهان و دریاچه ارومیه تصویربرداری شده است.

کارگردان «آوای زمین» درباره تحقیق و نگارش مجموعه «عنصر» نیز اظهار کرد: تحقیقات ابتدایی این مجموعه نزدیک به ۵ ماه طول کشید و کارشناسان و فعالان محیط زیست و بخش‌های مختلف بسیار در این زمینه کمک کرده‌اند همچنین اطلاعات مختلفی را در زمینه موضوع مورد بحث از اطلاعات مدون و مشخص شده جمع آوری کردیم و علاقه‌مندان حوزه محیط زیست نیز کارهای خوب خود را در اختیار ما گذاشتند.

یوسفی با اشاره به اینکه بحث محیط زیست جزو علاقه‌مندی‌ها و حساسیت‌های یک هنرمند نسبت به محیط اطرافش است، درباره موضوعات پرداخته شده در «عنصر» گفت: «پسماندها» موضوع قسمت اول «عنصر» است. موضوعی که به صورت روزمره با آن سروکار داریم و می‌دانیم که اگر به فکر آن نباشیم گریبان ما را می‌گیرد و مشکل ساز می‌شود. با عنایت به اینکه ما هر زمان که از آلودگی هوا و گرما خسته می‌شویم، اولین گزینه سفر شمال است. به همین دلیل بحث پسماند را با منطقه دفع زباله سراوان محور اصلی قرار دارم چراکه همه ما در جمع شدن پسماند مقصر هستیم.

وی افزود: ما می‌دانیم که دریای خزر، گیلان، مازندران و گرگان زمین مناسبی برای دفع زباله ندارد و هرجا که این زباله دفع شود به دلیل عمق کم آب‌های زیرزمینی آسیب می‌رساند. هر زباله‌ای که دفع می‌شود ضرر آن بسیار سریع به ما بر می‌گردد. پس لازم بود که در این مجموعه به آن بپردازیم.

تهیه‌کننده «آوای زمین» درباره موضوع قسمت دوم «عنصر» اظهار کرد: در یک دهه اخیر بحث «گرد و غبارها» داغ شده است و ما به عنوان انسانی که آینده نگر نبوده و در به وجود آوردن این شرایط بی تقصیر هم نیست این موضوع را مدنظر قرار داده‌ایم.

یوسفی ادامه داد: بحث سوم این مجموعه «حق آبه طبیعت» است که این موضوع را با توجه به آن چیزی که در دریاچه ارومیه مشهود است، محور قرار داده‌ایم و بررسی کرده‌لیم که حق آبه طبیعت چه قدر در مرگ یا احیای دریاچه ارومیه نقش داشته است. همچنین به این فکر کرده‌ایم که ما تالاب‌های زیادی در داخل مرزها داریم که چون حق آبه آن را رعایت نمی‌کنیم ممکن است به سرنوشت بدی دچار بشوند. «محیط بانان» بحث چهارم «عنصر» است که با محور قرار دادن یک محیط بان زندگی و دغدغه آن‌ها را مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه مستند یک کار مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و شبکه مستند است، اظهار کرد: اینکه این مستند تنها از شبکه مستند روی آنتن برود یا نه بستگی به روال سازمان دارد. حال اگر شبکه‌ها درخواست پخش این مستند را بدهند ممکن است از شبکه‌های دیگر نیز پخش بشود. به عنوان مثال «آوای زمین» هم اکنون از شبکه جام جم در حال پخش است و ممکن است «عنصر» هم به شبکه‌های دیگر برود اما متعلق به شبکه مستند است.

تهیه‌کننده «آوای زمین» در پایان مطرح کرد: زمان پخش و اینکه ۴ قسمت از «عنصر» پشت هم پخش شود یا نه بستگی به تصمیم شبکه دارد. زمان پخش هر قسمت حدود ۲۵ دقیقه است. همچنین موضوعاتی هم که در «عنصر» به آن پرداخته می‌شود در بحث محیط زیستی ایران بسیار مهم است. به همین دلیل امیدوارم که در زمان خوبی پخش و دیده شود.

عوامل این مجموعه مستند عبارتند از تهیه‌کننده: امیر یوسفی، کارگردان: امیر یوسفی و گیتی باقری، پژوهش: نیکی حاتمی، فاطمه خیراندیش، امیر یوسفی و گیتی باقری، تصویربرداران: مهدی علیمحمدی و علیرضا ناصری منفرد، تدوین: عباس کتابی و علیرضا ناصری منفرد و دستیار تهیه: محسن صابری و مهدی علی محمدی.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است