دیگر دستگاه های ایرانی در کنسرت ملی اجرا نمی شود/ روحیه ضدامپریالیستی دارم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۴

دیگر دستگاه های ایرانی در کنسرت ملی اجرا نمی شود/ روحیه ضدامپریالیستی دارم

محمد معتمدی در نشست رسانه ای کنسرت خیریه برای سیل زدگان با اظهار تاسف از قدرت سایتی که در حوزه موسیقی تاثیراتش از وزیر هم بیشتر است، سیاستگذاران حال حاضر را بی خبر از واقعیات موجود دانست.

به گزارش خبرنگار صبا، نشست کنسرت خیریه محمد معتمدی در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی صبح امروز ۲۱ خرداد برگزار شد. در ابتدای این نشست فاطمه فرید نماینده انجمن مردم نهاد دیده بان آزادی و توسعه که برگزارکننده این کنسرت است با اشاره به حوزه فعالیت این انجمن در موضوع حقوق شهروندی گفت: بعد از اتفاق سیل در استان لرستان، این انجمن ستاد مردمی را برای کمک رسانی به مردم آن منطقه تشکیل داد. بر حسب نیاز در حوزه های مختلف این کمک ها انجام می شد تا اینکه از آقای معتمدی خواستیم کنسرتی را در راستای حمایت از سیل زدگان برگزار کند تا عواید آن برای افراد معلول و کودکان سیل زده حدود هزار خانواده صرف شود.

محمد معتمدی با اشاره به دغدغه خود با این موضوع که بخش زیادی از جامعه مخاطب هیچ کنسرتی نیستند، گفت: علت این موضوع مشکلات اقتصادی است چراکه در یک خانواده پنج نفری اگر فرضاً درآمد سرپرست خانواده یک میلیون تومان باشد، کل حقوق خانواده در ماه برای دیدن یک یک کنسرت صرف می شود.

وی در ادامه طرح «کنسرت برای همه» را در راستای همین دغدغه عنوان و تصریح کرد: ما از طرح کنسرت برای همه بازخوردهای خوبی داشتیم و برنامه من این بود که برای تابستان آن کار را ادامه دهم. اما بزرگترین مشکل من این بود که خیلی در این زمینه دست تنها بودم تا اینکه از سوی انجمن دیده بان آزادی و توسعه به ما پیشنهاد شد که به نفع سیل زدگان استان لرستان کنسرت برگزار کنیم. من وقتی دیدم که هدف من با هدف دوستان در یک راستا است، همکاری در این پروژه را پذیرفتم.

این هنرمند با تشکر از کسانی که از برگزاری این کنسرت حمایت کرده اند، گفت: من تصمیم گرفتم برای این اجرا یک ارکستر بسیار بزرگ شبیه آنچه به نام ارکستر ملی می شناسیم تهیه کنیم. امیدوارم در این کنسرت بتوانیم هم به اهداف هنری و هم به اهداف معنوی که می خواهیم برسیم. آنچه که دولت نمی تواند در حوزه سیل زدگان انجام دهد را هنرمندان می توانند انجام دهند. من با اینکه فارس هستم ولی هم با گویش لرستانی و هم آذری خوانده ام ما در ایران همه در یک پیکر هستیم و باید پشتیبان هم باشیم.

معتمدی خود را یکی از معترضان به موضوع واریز ۱۰ درصد از عواید کنسرت به خزانه دانست و تصریح کرد: بخش مهمی از مشکلات این است که سیاست گذاران از واقعیت های موجود خبر ندارند. ما سعی می کنیم که با این دوستان صحبت کنیم و صدایمان را برسانیم. من معتقدم که این موضوع به موسیقی اصیل بیشتر صدمه می زند. ولی این قانونی که تصویب شده هنوز بسیار خام است.

وی ادامه داد: گرفتن مجوز مراحلی دارد که نمی شود آن را نادیده گرفت. من هنرمندی هستم که تهیه کننده ندارم و هنوز بلد نیستم که برای یک ترانه اول باید برای شعرش مجوز بگیرم یا چیز دیگر. رهبر این کنسرت آقای زندی است. او کنسرت هایش را با ربع پرده اجرا می کند و این اتفاقی است که حتی در کنسرت ملی نیز نمی افتد. کنسرت ملی ما سال های سال است که در دستگاه سه گاه و ابوعطا و دیگر دستگاه های ایرانی کار نکرده است. من دوست دارم تا یک سال دیگر کنسرتی داشته باشیم که این موضوعات در آن رعایت شود. مثلا آهنگ مشهور «ای ایران» در دستگاه دشتی است در حالی که کنسرت ملی آن را به صورت دیگری می نوازد.

معتمدی خود را فردی با نگاه ضد امپریالیستی و ضد انحصاری عنوان کرد و گفت: متاسفانه یک شخص مشخص وجود دارد که تنها با یک ادمین اینترنتی تاثیرش در موسیقی کشور از مسئولان این حوزه حتی از وزیر بیشتر است برای همین من برای بلیت فروشی از سایت tikook که از دوستان من هستند استفاده کردم.

وی در مورد صرفه اقتصادی یا اجتماعی این گونه کنسرت های خیرخواهانه برای هنرمندان حاضر در آن گفت: اگر به نگاه اقتصادی بخواهیم نگاه کنیم این کاری که من می کنم شکست مطلق است. چون هیج مزیت اقتصادی ندارد. از طرفی تنها مزیتی که به ما برای این کنسرت دادند، این بود که روی اجاره سالن ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفتند. قیمت بلیت این کنسرت از ۲۵ تا ۸۰ هزار تومان است و در روز ۲۹ خرداد برگزار می شود.

محمدفواد وکیلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است