جزییات نمایشگاه «آسوده باش، من یک ملکه ام»/ سفیر انگلیس هم دعوت شد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۲

جزییات نمایشگاه «آسوده باش، من یک ملکه ام»/ سفیر انگلیس هم دعوت شد!

مسعود شجاعی طباطبایی برگزاری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من یک ملکه ام» را در اعتراض به گسترش فرهنگ استعماری انگلیس اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار صبا، نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من یک ملکه ام» عصر امروز سه شنبه ۲۱ خردادماه با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

طباطبایی درباره این نمایشگاه کارتون و کاریکاتور که با محوریت نمایش خباثت های انگلیس برگزار می شود، توضیح داد: عنوان نمایشگاه برگرفته از شعاری استعماری است که در قالب پوستر در تیراژ دو و نیم میلیون نسخه ابتدای جنگ جهانی دوم به چاپ رسید. این شعار نمادی از فرهنگ سلطه انگلیس است که متاسفانه به فرهنگ ما هم رسوخ یافته است.
وی بهانه برگزاری این نمایشگاه را مراسم تولد ملکه انگلیس ذکر کرد و گفت: مراسم تولد ملکه انگلیس روز پنجشنبه ۲۳ خردادماه برگزار می شود که به نوعی روز ملی انگلیس هم محسوب می شود و دلیل پرداختن به این نمایشگاه موضع دوگانه دولت انگلیس و فرهنگ استعماری آن است که به نظر می رسد تلاش های بسیاری از سوی دولت انگلیس برای بازگرداندن ایران به دوران استعماری در حال انجام است.
وی با اشاره به حضور راب ماکر سفیر جدید انگلیس در ایران یادآور شد: با حضور راب ماکر گویا تلاش هایی برای احیای ادبیات استعماری گذشته در ایران صورت می گیرد.
شجاعی ادامه داد: برای مراسم تولد ملکه انگلیس با ارسال ایمیل هایی به گونه ای عمل کرده اند که گویی کاسه گدایی به دست گرفته اند چراکه از  علاقه مندان به شرکت در این مراسم درخواست مبالغ ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ پوندی کرده اند.
این هنرمند کاریکاتوریست ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این نمایشگاه، ایرانیانی که به این مراسم دعوت شده اند، از حضور در این مراسم صرف نظر کنند چرا که به نوعی تحقیر ایران و ایرانی است.
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به اتفاقات تلخ تاریخی در ایران که ردپای انگلیس در آنها قابل مشاهده است، یادآور شد: هولوکاست ایرانی، جداسازی بحرین و هرات از ایران، کودتای ۲۸ مرداد، ماجرای قتل امیرکبیر و قائم مقام فراهانی از جمله رویدادهایی است که دولت انگلیس در آنها نقش داشته است و بعد از انقلاب هم بر خلاف اعلام سازمان ملل، ایران را متجاوز جنگی دانست. ماجرای ویزا ندادن به تکواندوکاران طلایی ایران نیز در راستای خباثت های همیشگی دولت انگلیس بود که این مدال طلا به ایرانی ها اختصاص پیدا نکند.
شجاعی در ادامه از شورای فرهنگی بریتانیا به عنوان ابزاری برای نفوذ فرهنگی این کشور یاد کرد و گفت: حضور استعماری انگلیس در عرصه فرهنگ و هنر ایران نیز بسیار به چشم می خورد به طوری که در مدت زمان کوتاهی همه ابزارهای تبلیغاتی شهر مثل بیلبوردها ناگهان در اختیار نمایش اولیور توییست قرار می گیرد که اتفاق عجیبی است و نشان می دهد این تلاش در راستای تثبیت فرهنگ استعماری انگلیس صورت می گیرد.
وی در ادامه تعداد آثار این نمایشگاه را شامل ۴۰ اثر از ۱۷ هنرمند ذکر کرد و گفت: این آثار در مدت زمان بسیار کوتاهی خلق شده است که بخشی  از آنها به هنرمندان شهرستانی اختصاص دارد.
شجاعی در پایان سخنانش در پاسخ به سوالی از دعوت سفیر انگلیس برای بازدید از نمایشگاه «آسوده باش، من یک ملکه ام» خبر داد و گفت: چندین جلد از کتاب آثار این نمایشگاه نیز برای سفیر انگلیس ارسال می شود که امیدواریم به دست ملکه انگلیس هم برسد!
نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من یک ملکه ام» از امروز سه شنبه ۲۱ خردادماه تا ۵ تیرماه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری آماده بازدید علاقه مندان است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است