اولویت‌های تئاتری کانون با تغییر مدیریت/ کیفیت و حرفه‌ای بودن معیار می‌شود

امیر مشهدی عباس که به تازگی به مدیریت مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منصوب شده است در گفتگو با خبرنگار صبا درباره اینکه چطور فرآیند تولید را در این مرکز تقویت می کند، توضیح داد: روند تولید فیلم های سینمایی با حضور تهیه کننده فیلم مشخص است و در تئاترهای ویژه بزرگسالان هم چند وقتی است که باب شده سرمایه گذار و اسپانسر پای کار باشد، اما روند تهیه و تولید آثار کودک از سال 52 با تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت حرفه ای وجود داشته گرچه در سال هایی این روند جدی گرفته نشده و شاهد کمرنگ شدن کیفیت کارها بوده ایم.
وی با اشاره به اینکه تئاتر کودک و نوجوان فقط به محتوا خلاصه نمی شود بلکه شکل تولید نیز مهم است، بیان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز تخصصی است که برای هر یک از گروه های سنی به صورت حرفه ای آثاری را تولید کند و ما حتی به گونه ای از تئاتر برای بچه های زیر 4 سال نیز فکر کردیم تا در مرکز تئاتر کار خردسال را برای مخاطب خردسال تولید کنیم.
دبیر انجمن هنرهای نمایشی کانون با بیان اینکه در کانون آثاری تولید می شود که روی اندیشه بچه ها اثرگذار است، عنوان کرد: در کانون اثری تولید نمی شود تا به دنبال فروش بیشتر باشد بلکه محتوا برایمان مهم است و بیشتر روی کیفیت آثار و هنرمندانی که به صورت حرفه ای در تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می کنند، متمرکز می شویم.
مشهدی عباس ادامه داد: استانداردهایی در کانون وجود دارد که باعث می شود کسانی که به دنبال کار سالم، باکیفیت و حرفه ای هستند کانون را انتخاب کنند و همچنین تلاش می کنیم با پررنگ جلوه دادن این استانداردها گروه های حرفه ای را جذب کنیم.
وی معتقد است باید تلاشی برای الگوسازی درست تئاتر کودک و نوجوان انجام گیرد چراکه آثاری که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید می شود، می تواند برای تئاترهایی که قرار است در طول یک سال در ایران تولید شود تعیین کننده باشد.
راهکارهایی برای ارتقای محتوا
مدیر مرکز تئاتر کانون در پاسخ به این پرسش که برای ارتقای محتوای تولیدات قرار است چه کارهایی انجام شود، مطرح کرد: نیازها و دغدغه های نسل امروز بسیار متفاوت است و باید ابتدا مخاطب نسل امروز را بشناسیم و به آنها نزدیک شویم تا بدانیم چه نیازها و دغدغه هایی دارند که تئاتر می تواند برای آنها راهگشا باشد و راهکارهایی پیشنهاد دهد.
مشهدی عباس با بیان اینکه هر فعالیتی که کانون را به کیفیت نزدیک کند در دستور کار قرار می گیرد، عنوان کرد: برای تولید تئاتر خوب و باکیفیت از نمایشنامه های اقتباسی ارزشمند و یا موضوعی که اثری درباره آن تولید نشده است، استفاده می کنیم و سهمیه ای برای نمایشنامه های اقتباسی و تولیدی که پیشنهاد می شود یا ما سفارش می دهیم برقرار نیست، چراکه از هر کدام متناسب با نیاز مخاطبان کانون پرورش فکری باشد، استفاده می کنیم.
وی که علاوه بر مدیریت مرکز تئاتر کانون، دبیری انجمن هنرهای نمایشی کانون را نیز برعهده دارد درباره تفاوت فعالیت این دو مرکز مطرح کرد: انجمن هنرهای نمایشی کانون انجمنی است که تمام اعضا، مربیان و کارشناس های کانون پرورش فکری را که در کل کشور هستند، پوشش می دهد. برنامه ریزی های آموزشی برای ورکشاپ ها و جشنواره ها در این انجمن صورت می گیرد. همچنین در این حوزه به نمایش کتابخانه ای و خلاق، نوع نگاه مخاطب به نمایش، آموزش بازیگری و کشف اعضای مستعد و پرورش آنها توسط مربیانی که می توانند آنها را به جایگاه نیمه حرفه ای نزدیک کنند، پرداخته می شود اما مرکز تئاتر کانون، مرکز تولید حرفه ای تئاتر برای کودک و نوجوان به مرکزیت تهران با پوشش دادن کل کشور است و تعریف این دو حوزه که من مسئولیت آن را برعهده دارم، متفاوت است.
دبیر انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در پایان در جواب به این سوال که آیا به فعالیت های هنری خود در زمینه کارگردانی تئاتر ادامه می دهد یا نه گفت: شرایط کاری ام دیگر مثل گذشته نیست اما کسانی که مشغول فعالیت هنری هستند نمی توانند کار خود را برای مدت طولانی رها کنند.
سپیده شریعت رضوی