هجدهمین جشن مدیران تولید سینما برگزار شد/ ۵ تجلیل و ۳ لوح تقدیر

به گزارش خبرنگار صبا، هجدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران به دبیری علی قائم مقامی با هدف تجلیل از مدیران تولید برگزیده شامگاه جمعه ۲۴ خرداد در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.

پژمان بازغی مجری این دوره از جشن مدیران تولید سینمای ایران بود که از محمدرضا منصوری رییس انجمن مدیران تولید سینما دعوت کرد تا به عنوان اولین سخنران روی سن بیاید.
منصوری در سخنانی گفت: تهیه کنندگان فیلم معمولا با استفاده از منابع محدودی که در اختیار دارند به گونه ای به رفع نیازهای استاندارد فیلم می پردازند و از آنجا که منابع تولید همواره با یک ویژگی یعنی کمیابی مواجه است بنابراین اصلی ترین هدف یک تهیه کننده برای اجرای یک پروژه می تواند استفاده بهینه از عوامل تولید باشد.

وی افزود: این عوامل می توانند شامل سرمایه، نیروی انسانی و تجهیزات فنی باشد که در این بین نیروی انسانی ارزشمندترین دارایی یک تهیه کننده است. در صنف سینما مدیریت نیروی انسانی با مدیر تولید حرفه ای است.

این مدیر تولید افزود: کسانی که در سینما سرمایه گذاری می کنند شاید با توجه به ساختار تولید و توزیع در ایران چندان به بازگشت سرمایه امیدوار نباشند اما تهیه کننده حرفه ای از کسانی به عنوان مدیر تولید استفاده می کند که تولید فیلم روند طبیعی خود را بر اساس زمانبندی تدوین شده طی کند. این روند سبب می شود افزایش هزینه به پروژه وارد نشود و هزینه تولید با برآورد مالی قبل از تولید برابری کند.

منصوری در پایان اشاره کرد: متاسفانه در سینمای ایران یکی از دلایل مهم نبود امنیت شغلی نداشتن سازوکار قانونی و اجرایی از طرف دولت و بطور دقیق تر نبود آیین نامه های اجرایی در تشکل های صنفی است از این منظر روند درست صدور پروانه ساخت می تواند اولین قدم در جهت تامین امنیت شغلی اصناف باشد.
در ادامه مراسم بازغی از حبیب اسماعیلی، غلامرضا موسوی، فریدون جیرانی، مهدی صباغ زاده و علیرضا زرین دست دعوت کرد که روی سن حضور داشته باشند تا از حبیب اسماعیلی تجلیل کنند.
حبیب اسماعیلی تجلیل شد
غلامرضا موسوی در سخنانی اذعان کرد: حبیب اسماعیلی تهیه کننده و مدیرتولید خوبی در سینماست.
علیرضا زرین دست نیز گفت: او در مدت تولید یک فیلم همراهی خوبی با عوامل دارد. می‌گویند حال خوب از پشت دوربین به جلوی دوربین منتقل می شود و حبیب اسماعیلی حال خوب را از پشت دوربین به فیلم منتقل می کرد. به او خسته نباشید می گویم و ان شاالله همیشه سلامت باشد.
مهدی صباغ زاده درباره حبیب اسماعیلی اذعان کرد: آشنایی من با حبیب اسماعیلی به سال های دور بازمی گردد. او مدیر تولید و تهیه کننده شاخصی است که با هم همکاری های زیادی داشته ایم و چهل سالی است که در خدمت او هستیم. آرزوی توفیق و سلامتی برای او دارم.
فریدون جیرانی نیز گفت: مهدی صباغ زاده از سال ۵۸ در سینماست و در این سال ها به خوبی کارهایی ارائه داده است و به نام نیک در این عرصه از او یاد می شود، برای او آرزوی موفقیت دارم.
تجلیل دوم برای محمد بانکی
در ادامه برنامه نوبت به تجلیل از محمد بانکی رسید که مصطفی کواکبیان نماینده مجلس در این بخش بیان کرد: خوشحالم که در جمع پیشکسوتان و عزیزان هنرمند هستم. ما در سنگر خانه ملت با توجه به توانمندی هایی که می توانیم داشته باشیم در خدمت شما و مردم هستیم البته برخی گلایه ها وجود دارد که سعی می کنیم مشکلات را رفع کنیم.
وی افزود: بالا رفتن هزینه ها باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده که سینما و هنر از آن مستثنی نیست و امیدوارم و سعی می کنیم تا جایی که شده این مشکلات را رفع کنیم. امیدوارم فیلم هایی با موضوع رانت خواری، فساد مالی و … تولید شود تا شفاف سازی بیشتری صورت بگیرد.

کامران ملکی نیز در این بخش مراسم اذعان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره در جشن مدیران تولید سینما هست، حضور چهره های سینما در کنار مسولان است؛ اتفاقی که فقط در جشن مدیران تولید سینما می افتد. در کنار سینماگران  مسئولان مختلف حضور دارند و این اشتراک به سینما خیلی کمک می کند و امیدوارم این جشنواره همواره برگزار شود.

پس از صحبت افراد حاضر، محمد بانکی با حضور روی سن گفت: تشکر می کنم از این انجمن، ای کاش تهیه کنندگان سینمای ایران از مدیران تولید یاد بگیرند، قبل از اینکه بخواهم راجع به دستمزدها و پولشویی ها بگویم باید بگویم مشکل از طرف همان تهیه کنندگان است. متاسفانه ما بعد از ۴۰سال یک انجمن مشخص نداریم در صورتی که همه ادعای آن را دارند.

حبیب الهیاری در میان هم صنفان خود تجلیل شد

پس از تجلیل از محمد بانکی، جلال معیریان، احمد مازنی، مجتبی راعی، سید محمود دعایی و جمشید هاشم پور برای تجلیل از حبیب الهیاری روی سن آمدند.

احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اذعان کرد: سال گذشته گفتم مشکل هنرمندان نداشتن نظام صنفی است و این مساله برای هنرمندان خوب نیست. ما طرح نظام صنفی هنر را مطرح کردیم و به مجلس ارائه دادیم ولی با چند مشکل مواجه هستیم. در این راستا باید طرح نظام صنفی هنرمندان به وجود بیاید و امیدوارم طرح آن در مجلس به تصویب برسد.

وی اضافه کرد: اگر کمک و همکاری کنید ما در رفع مشکلات صنفی کمک خواهیم کرد. بعضی ها منافعشان در نداشتن قانون و سازمان است پس بیایید به نظام صنفی محکمی دست پیدا کنید.

در ادامه مجتبی راعی نیز به گفتن خاطره ای از حبیب الهیاری پرداخت.

سید محمود دعایی سخنران بعدی بود که گفت: از جمع دردمند ، آگاه ، حرفه ای و … یعنی مدیران تولید تشکر می کنم.آمده ام بگویم دست همه شما را می بوسم.
سیمرغی که از مدیران تولید دریغ شده است
پس از صحبت افراد حاضر، حبیب الهیاری با حضور روی سن گفت: مهر گذشته دچار ضایعه مغزی شدم و ان شاالله شما همیشه سلامت باشید. من کار تولید را در کنار منوچهر محمدی یاد گرفتم که یکی از تهیه کنندگان موفق سینمای ایران است. من ۷۰ کار داشتم که ۱۷ یا ۱۸ فیلم را با او کار کردم. از آقای ایوبی خواهش کردم که در جشنواره فیلم فجر به مدیران تولید سیمرغی داده شود که البته داده نشد. از بزرگان خواهش می کنم این را به گوش آقای ایوبی برسانید.
تجلیل چهارم به تقی علیقلی زاده رسید

پس از تجلیل از حبیب الهیاری، نوبت به تجلیل از تقی علیقلی زاده رسید و بهمن اردلان، عزیزالله حمیدنژاد، مجید انتظامی، منوچهر محمدی برای تجلیل از تقی علیقلی زاده روی سن آمدند.

منوچهر محمدی ابتدا درباره علیقلی زاده گفت: علیقلی  زاده در حوزه تولید فعالیت هایی داشته که قابل تقدیر است و در آثار ماندگاری حضور داشته که باعث افتخار سینمای ماست.

عزیزالله حمیدنژاد نیز در این باره گفت: امیدوارم تجربیات آقای علیقلی زاده و الهیاری به جوانان منتقل شود تا فیلم های خوبی را شاهد باشیم.
آزیتا موگویی تنها بانویی که تجلیل شد

تجلیل بعدی به آزیتا موگویی اختصاص داشت که بر همین اساس نرگس آبیار، فاطمه ذوالقدر، زهرا کاوه، طیبه سیاووشی، گوهر خیراندیش برای تجلیل از او روی صحنه آمدند.

گوهر خیراندیش در ابتدا گفت: آقای دعایی از سخنان شما برای اهالی هنر ممنونم. در اولین کار کنار آزیتا موگویی بودم و او هنرمندی تلاشگر است که توانسته در حوزه، کارگردانی و تهیه کنندگی کار کند.

فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس نیز در سخنانی گفت: خوشحالم برای تجلیل از یک مدیرتولید زن در اینجا حضور دارم. ما به نبوغ زنان در سینما و هنر افتخار می کنیم، در کمیسیون فرهنگی مجلس هم برنامه ای برای رفع مشکلات سینماگران و همچنین رفع توقیق فیلم ها انجام داده ایم و امیدوارم بتوانیم قدم های مثبتی برای شما عزیزان برداریم.
نرگس آبیار نیز گفت: باعث افتخار است که در این مراسم هستم. آزیتا موگویی فرد موفقی است و امیدوارم همینطور مقتدر به کار خود ادامه دهد.
موگویی: مقامات اجازه ندهند حقوق هنرمندان با زورگویی و قلدری پایمال شود
سپس آزیتا موگویی با حضور روی سن اذعان کرد: تشکر ویژه از انجمن مدیران تولید دارم که نشان دادند چه میزان کاردرست هستند. خیلی ممنونم که من را لایق دانستید.
وی افزود: خیلی خوشحال هستم که مقامات لشگری و کشوری در جشن های ما شرکت می کنند ولی شخصا از آنها خواهشی دارم و آن این است که اگر ما هنرمندان در جایی با قلدری، زورگویی و خوردن حق مان رو به رو شدیم این مقامات از ما حمایت کنند.
اهدای لوح تقدیر به رضا زنجانیان وفا
در ادامه مراسم نوبت به اهدای دیپلم افتخار به مدیر تولید فیلم «23 نفر» رسید که لوح تقدیر به رضا زنجانیان وفا تقدیم شد. در این بخش هارون یشایایی، محمدرضا باهنر، یوسف قربانی، ناصر نامجو، حسن آقاکریمی روی صحنه آمدند.
محمدرضا باهنر ندر سخنانی گفت: امیدوارم این نمونه فیلم های ارزشمند بیشتر ساخته شود. «۲۳نفر» کار فاخری بود و سال گذشته جمله ای گفتم که می خواهم تکرار کنم؛ فاخر بودن فیلم با گیشه ارتباطی ندارد، هرچه فیلم زردتر باشد گیشه پر رونق تری دارد. تلاش کنیم فیلم هایی فاخر بسازیم.
امیر قربانی فرمانده هوانیروز ارتش نیز گفت: من از همه افرادی که تصویری از ۸ سال دفاع مقدس به تصویر می کشند، تشکر می کنم.
زنجانیان نیز ضمن تشکر از دریافت این دیپلم، بیان کرد: اگر این روز اینجا ایستادم به دلیل استادانی است که از آن ها یاد گرفته ام همچنین از عوامل فیلم سینمایی «23 نفر» تشکر می کنم.
لوح تقدیر دوم برای بهزاد هاشمی

تورج منصوری، فریدون شهبازیان، سردار پاسدار مهدی ربانی برای تجلیل از بهزاد هاشمی روی صحنه آمدند و لوح تقدیر به بهزاد هاشمی برای مدیریت تولید فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» تقدیم شد.

بهزاد هاشمی درباره تولید این فیلم گفت: این کاملا کار تیمی بود و من به نمایندگی از همه گروه لوح را دریافت کردم.

لوح تقدیر سوم برای حسین هادیانفر

محمدمهدی عسگرپور، علی مطهری نماینده مجلس، محمدرضا منصوری، لشکری، علی قائم مقامی برای تجلیل از حسین هادیانفر برای مدیریت تولید فیلم سینمایی «متری شش و نیم» روی صحنه آمدند.

علی مطهری در ابتدا گفت: از بازی نوید محمدزاده و ‌پیمان معادی در این فیلم لذت بردم و محتوای فیلم «متری شش و نیم» نیز بسیار خوب بود.

محمدمهدی عسگرپور نیز گفت: معمولا نمایندگان مجلس اشتها ایجاد می کنند که راجع به موضوعات صحبت شود. امیدوارم نمایندگان مجلس بیشتر فیلم ببینند.

حسین هادیانفر با پایان صحبت افراد حاضر گفت: از مدیران تولید تشکر می کنم و چون «متری شیش و نیم» موضوع اجتماعی داشت از همکارانمان در نیروی انتظامی هم تشکر می کنم.

در ادامه همه افرادی که از آن ها تجلیل شده بود و جایزه دریافت کردند روی صحنه آمدند و عکس یادگاری گرفتند.