عکس های آرشیو ۴۰ ساله محمد صیاد منتشر می شود/ رونمایی از نخستین کتاب مستقل | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۹
محمد صیاد به صبا گفت:

عکس های آرشیو ۴۰ ساله محمد صیاد منتشر می شود/ رونمایی از نخستین کتاب مستقل

محمد صیاد از انتشار عکس های آرشیو 40 ساله خود در قالب نمایشگاه و کتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار صبا، گالری نبشی روز جمعه ۱۱ مردادماه میزبان نمایشگاهی از عکس های محمد صیاد از عکاسان باسابقه است که با موضوع مهاجرت و پناه آوردن کردهای عراق به خاک ایران در دوران حکومت صدام بر این کشور، روی دیوار می رود.

این نمایشگاه با عنوان «اقلیم حیرانی» شامل حدود یک صد عکس از آوارگان کرد عراق است که نخستین نمایشگاه آثار محمد صیاد را تشکیل می دهد.

محمد صیاد در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا زمان ثبت این عکس ها را در سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۰ ذکر کرد و همچنین از انتشار کتابی از عکس های این نمایشگاه خبر داد که تا دو هفته آینده رونمایی خواهد شد.

وی درباره تصمیم خود برای نمایش عکس هایش گفت: به توصیه دوستان و همکارانی که من را برای نمایش این عکس ها، تحت فشار قرار دادند، سرانجام تصمیم گرفتم اولین نمایشگاه از این عکس ها را برگزار کنم و در آینده نیز آثار دیگری را به صورت نمایشگاه و انتشار کتاب ارائه خواهم کرد.

صیاد درباره عکس هایی که در آرشیو شخصی خود دارد، بیان کرد: آمار دقیقی از تعداد عکس هایم ندارم اما عکس های بسیار زیادی مربوط به دوران انقلاب، جنگ تحمیلی، مسائل اجتماعی، شخصیت های سیاسی و … است که در طول سال های ۱۳۵۷ تا امروز ثبت کرده ام.

این عکاس پشکسوت درباره سلامت آثارش در آرشیو توضیح داد: خوشبختانه همه  عکس ها سالم است و هیچ آسیبی به آنها وارد نشده است.

صیاد که پیش از این تنها یک کتاب به صورت مشترک از آثارش منتشر شده است، این نمایشگاه را شروع اقداماتش در زمینه نمایش و انتشار عکس های آرشیوی خود دانست.

محمد صیاد عکاس لحظاتی از تاریخ ایران است که با مفاهیم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قومیتی گره خورده‌اند. جنگ، انقلاب، درگیری‌های سیاسی و تاثیرش بر زندگی فردی و جمعی. روایت‌های صیاد همچون دفترچه خاطراتی از تاریخ پرفرازونشیب ایران است که ورق زدنش، سفری به گوشه‌وکنار روزهای سرد و گرمِ ازسرگذشته است.

محمد صیاد در سال ۱۳۲۶ در بندر انزلی متولد شد. از نوجوانی به تهران آمد و در آتلیه‌ی فتوپلازا مشغول به‌ کار شد و عکاسی را آموخت. سپس در سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. بین سال‌های ۱۳۵۷ـ۱۳۵۰ با روزنامه‌ی آیندگان در بخش‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد. از سال ۱۳۵۷ و در آستانه‌ پیروزی انقلاب اسلامی، در حالی که هنوز در روزنامه‌ آیندگان مشغول کار بود، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت.

صیاد از آغاز جنگ ایران و عراق به صورت مستمر برای تهیه‌ عکس و ارسال به این خبرگزاری به جبهه‌ها می‌رفت. عکس‌های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب‌های مختلفی نیز به چاپ رسیده، از جمله «انقلاب نور، ۴۴۴ روز: داستان گروگان‌های آمریکایی در تهران، دفاع عاشقانه و جنگ تحمیلی: دفاع در برابر تجاوز.

او در سال ۱۳۵۸ به اتفاق کاوه گلستان کتاب «شورش» را منتشر کرد که گزارشی تصویری از روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی است. صیاد در سال ۱۳۵۹ به خاطر عکس‌های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه‌ بهترین عکاس خاورمیانه شد.

نخستین نمایشگاه عکس های محمد صیاد، جمعه ۱۱ مردادماه سال جاری در مرکز نبشی واقع در خیابان استاد نجات الهی ـ کوچه خسرو ـ پلاک ۵١ گشایش می یابد و تا ۸ شهریور پذیرای علاقه مندان است.

فاطمه حامدی‌خواه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است