تماشاخانه مهرگان و دا هم اوضاع خوبی ندارند/ رنگ و بوی سیاسی در مدیریت تئاتر | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۳
رییس هیات مدیره انجمن صنفی تماشاخانه ها:

تماشاخانه مهرگان و دا هم اوضاع خوبی ندارند/ رنگ و بوی سیاسی در مدیریت تئاتر

شاهین چگینی شرایط تماشاخانه ها، گروه های تئاتری و در کل حوزه مدیریت را در این روزها بررسی کرد.

شاهین چگینی مدیر تماشاخانه مان (مشایخی سابق) درباره آخرین وضعیت اجراهای این تماشاخانه در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر صبا گفت: اجرای «اتفاق» از چند روز پیش آغاز شد اما کژدار و مریز پیش می رود و تماشاگر زیادی ندارد. در این شرایط هفته بعد نمایش دیگری اضافه می شود ولی با این اوصاف فکر نمی کنم اتفاق خاصی بیفتد چون وضعیت تماشاگر نگران کننده است.

وی افزود: دلیل استقبال نکردن از نمایش ها به طور قطع ویروس کرونا است ولی عواملی که می تواند وضعیت را کنترل و شرایط را بهتر کند متاسفانه از سوی دولت اتفاق نیفتاد و این اوضاع را برای ما تشدید کرد وگرنه کرونا عامل اصلی است و تماشاگر هم کاملا حق دارد به دیدن تئاتر نیاید.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی تماشاخانه های ایران اضافه کرد: مشکل ما اینجاست که گروه های نمایشی هیچگونه راهکاری برای اجراهای خود ندارند و مشخص نیست باید چه کار کنند ما نیز به عنوان تماشاخانه‌دار در شرایط بحرانی مالی کنونی نمی توانیم با آن ها توافق کنیم. شاید گروه ها در همین شرایط هم تمایل به اجرا داشته باشد ولی ما توان مذاکره با گروه ها را هم نداریم.

چگینی درباره قول های بی سرانجام اداره کل هنرهای نمایشی بیان کرد: اداره کل به گروه ها قول داده که از آن ها حمایت می کند ولی هیچ حمایتی نکرده است، به ما به عنوان سالن‌دار قول حمایت داد که آن هم به نتیجه ای نرسید و در حقیقت همه را در بلاتکلیفی گذاشته است. الان که با شما صحبت می کنم حدود نصف سالن های ما اجراهای خود را شروع نکردند و این مساله مهمی است چون تماشاخانه ها نمی توانند با گروه ها به توافق برسند. در این میان شرایط سالن های بزرگتری مانند شهرزاد بدتر است چون بحث مالی در آنجا اهمیت بیشتری دارد و کسی که در آنجا متضرر شود به نسبت دیگر تماشاخانه های کوچکتر ضررش بیشتر خواهد بود.

او افزود: دولت و اداره کل هنرهای نمایشی نقش مهمی در این شرایط دارد که متاسفانه کاملا بی تفاوت هستند. تمام وعده و‌ وعیدشان هم حرف است و حتی روی کاغذ هم نیست. می گویند انجام می دهیم ولی هیچ کاری پیش نمی برند. قرار بود مواد ضدعفونی کننده بدهند که آن هم به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه اگر بگویند حمایت نمی کنیم بهتر است، اظهار کرد: واقعا در وضعیتی هستیم که اگر بگویند حمایت نمی کنیم راضی تر هستیم تا اینکه بگویند و انجام ندهند چون در این وضعیت می دانیم باید سالن های خود را ببندیم و خانه نشین شویم و یا اگر قرار است ادامه دهیم باید از محل دیگری تامین بودجه کنیم.

چگینی درباره تعطیلی و یا واگذاری برخی سالن های تئاتر، تصریح کرد: در حال حاضر تماشاخانه نوفل لوشاتو در حال واگذاری است، تماشاخانه مهرگان و دا اوضاع خوبی ندارند تا جایی که هر روز به من زنگ می زنند و می گویند تکلیفمان را مشخص کنید چون اگر ادامه پیدا کند دچار مساله می شویم. در کل اکثر ما اوضاع خوبی نداریم.

این مدیر صنف اذعان کرد: اینکه کرونا شیوع پیدا کرده دست کسی نیست و اتفاقی جهانی است اما مساله مهم، مدیریت در شرایط دشوار و بحرانی است که متاسفانه سوءمدیریت داریم و به این دلیل در حال آسیب دیدن هستیم. می‌توان گفت کنترل حوزه مدیریت از دست دولت خارج شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه این مدیریت غلط رنگ و بوی سیاسی هم به خودش گرفته و بسیاری از مراکزی که به اداره کل هنرهای نمایشی قول کمک داده بودند تحت تاثیر شرایط سیاسی پا پس کشیدند و فشار این هم به ما وارد می شود. به عنوان نمونه جایی چون بنیاد مستضعفان قرار بوده به اداره کل هنرهای نمایشی کمک کند و از محل آن به ما نیز کمکی شود ولی اتفاقی نیفتاده است.

چگینی در پایان عنوان کرد: این ها مجموعه عواملی است که روی روند کاری تماشاخانه ها بخصوص مستقل ها تاثیر منفی و‌ مستقیم گذاشته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است