تصویر شاعرانه از بازی کودکان به روایت علی اتحاد/ یاد کیارستمی زنده می شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۸
صبا خبر می دهد؛

تصویر شاعرانه از بازی کودکان به روایت علی اتحاد/ یاد کیارستمی زنده می شود

علی اتحاد در نمایشگاه «سفر به صبح» که روز جمعه 31 خردادماه گشایش خواهد یافت، یک اثر ویدیوآرت با عنوان «بیا با هم بازی کنیم» با تکنیک مپینگ ارایه می کند.
علی اتحاد هنرمندی که در زمینه هنر جدید و معاصر فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار صبا درباره تازه ترین نمایشگاه آثار خود گفت: روز جمعه ۳۱ خردادماه نمایشگاهی با عنوان «سفر به صبح» به مناسبت سومین بزرگداشت عباس کیارستمی که شامل آثاری از هنرمندان مختلف است در گالری ایوان برگزار می شود که در این نمایشگاه یک اثر ویدیوآرت با عنوان «بیا با هم بازی کنیم» با تکنیک مپینگ ارایه خواهم کرد.
وی درباره اثر خود توضیح داد: این ویدیو درباره‌ بازی است؛ بازی دو کودک روی کنگره‌های آب ‌انباری کویری که بر نمونه‌ شبیه سازی شده‌ آب‌ انباری کوچک تابانده می‌شود و در نظر مخاطب این تصور را ایجاد می‌کند که تصویر کودکان را برابر خود می‌بیند. در عین حال قصد دارم از تکنیک مورد بحث در مجموعه‌ تازه‌ ویدیوهایم استفاده کنم.

این هنرمند درباره تکنیک این چیدمان که با طراحی موسیقی همراه است، اظهار کرد: این چیدمان در ادامه‌ شیوه‌ معمول ساخت ویدیوهای من در سال‌های اخیر است؛ تکنیک ثبت اتفاقی رخدادها از فاصله ‌ای نسبتاً دور که سوژ‌ه‌های انسانی و حیوانی را در وضعیتی ناآگاه نسبت به ثبت ویدیویی قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: هیچ یک از عناصر ویدیوهای سال‌های اخیر من کارگردانی نمی‌شوند بلکه تلاش می‌کنم زیست طبیعی آنها را ثبت کنم با این همه خروجی کار به جای بهره بردن از امکانات مستندنگاری به سوی مختصات تصویر شاعران میل می‌کند یا به سخنی دیگر تلاش می‌کنم شعری با تصاویر متحرک تولید کنم.
اتحاد که به تازگی نمایشگاهی انفرادی در شهر ساری برگزار کرده است، درباره آثار آن نمایشگاه نیز بیان کرد: در آن نمایشگاه  یک اثر ویدیوآرت به نمایش در آمد که آذرماه سال گذشته در گالری فرشته به نمایش گذاشته بودم و قرار است که در قالب تور در دیگر شهرهای کشور نیز به نمایش درآید.
وی درباره شهرهایی که قرار است این اثر به نمایش گذاشته شود، گفت: نمایش این اثر در شهر ساری روز ۲۷ خردادماه به پایان رسید و قرار است پس از آن با انجام هماهنگی های لازم در کاشان، اصفهان و احتمالا شیراز نیز به نمایش گذاشته شود.
اتحاد درباره بازخورد نمایش آثار ویدیوآرت در شهرستان ها توضیح داد: پیش از این در اصفهان نیز نمایش آثار ویدیوآرت داشتم. نمایشگاه من در ساری نیز با استقبال بسیار خوبی روبرو شد به طوری که نسبت به نمایشگاه های خوبی که در تهران داشتم، از استقبال و بازخورد بسیار بهتر و بیشتری برخوردار بود.
وی در پایان دلیل این استقبال در شهرستان ها را نبود اتفاقات مشابه هنری دانست و یادآور شد: مخاطبان شهرستان، رخدادهای هنری تهران را دنبال می کنند و زمانی که در شهرستان امکان برگزاری نمایشگاه به وجود می آید از آن استقبال می کنند.
نمایشگاه انفرادی علی اتحاد با عنوان «تو اینجا بودی» شامل یک اثر هشت قطعه ای ویدیوآرت روز ۲۵ خردادماه در گالری «هفت آینه» ساری به نمایش در آمد که طرح کلی این مجموعه بر اساس ایده «تماشا» در معنای حکمی آن شکل گرفته است. این نمایشگاه روز گذشته ۲۷ خردادماه پایان یافت.

همچنین نمایشگاه «سفر به صبح» به مناسبت سومین بزرگداشت زنده یاد عباس کیارستمی با همراهی انجمن صنفی عکاسان سینمای ایران روز جمعه ۳۱ خردادماه در گالری «ایوان» برگزار می شود و تا ۱۴ تیرماه ادامه دارد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است