«زِل آفتاب» روایت زندگی چند جوان در جامعه امروز است/ نگارش دو مجموعه داستان | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۰
سروش چیت‌ساز در گفتگو با صبا:

«زِل آفتاب» روایت زندگی چند جوان در جامعه امروز است/ نگارش دو مجموعه داستان

نویسنده «زِل آفتاب» که قرار است توسط نشر چشمه منتشر شود، از حال و هوای این رمان گفت.

سروش چیت‌ساز نویسنده رمان «زل آفتاب» که قرار است به تازگی از سوی نشر چشمه منتشر شود در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره مضمون و حال و هوای این کتاب توضیح داد: «زل آفتاب» روایت مقاطعی از زندگی ۶ جوان است که زندگی‌شان در لایه‌های عاطفی نافرجامی به یکدیگر گره خورده است. کتاب به وضعیت روز جامعه، زندگی چند جوان و دوراهی‌های زندگی سرک می‌کشد و از این راه به گسست‌های ارزشی و نحوه تعریف هویت از هم گسسته‌ آدم‌ها در زمانه‌ کنونی، به ویژه ۱۰ سال اخیر می‌نگرد. دوگانگی گسست از گذشته و آینده‌ای که روشن نیست و مواجهه با نظام‌های ارزشی متضاد مدام پیش‌روی شخصیت‌های داستان است.

وی افزود: این کتاب در پنج مقطع زمانی مختلف و با ۵ روایت مجزا، مقطعی از زندگی هر کدام از این شخصیت‌ها را روایت می‌کند و در هر کدام از روایت‌ها، زندگی این افراد انگار از زیست همیشگی خود فاصله‌ جدی گرفته و دچار یک خلاء می‌شود. اتفاقی که در هویت آن‌ها رخ می‌دهد و نمی‌توان به سادگی پیش‌بینی کرد که پس از این واقعه زندگی‌شان در چه مجرایی قرار خواهد گرفت.

نویسنده «زِل آفتاب» درباره اینکه ایده نگارش این رمان چه زمانی در ذهن وی شکل گرفته است، گفت: رمان از ۵ خط داستانی فرعی تشکیل شده که درهم تنیده‌اند و کنار یکدیگر قرار است یک تصویر کلی را شکل بدهند. ایده‌ اصلی نگارش نیز به همان تصویر کلی برمی‌گردد و هدف این بوده است که با روایت داستانِ این شخصیت‌ها در نهایت بازتابی از این تصویر کلی در ذهن ایجاد شود.

وی افزود: این تصویر کلی خود یک تکه از یک جورچین بزرگتر یعنی زندگی ما در ایران کنونی است، اما بیشتر به گسست، بلاتکلیفی و نا آرامی‌های نسلی می‌پردازد که در چهل سال گذشته متولد شده و رشد کرده است و سعی دارد دنباله این آشفتگی را تا دل تاریخ و اسطوره و افسانه‌های سرزمینی پی‌بگیرد تا در نهایت تصویری از کلیت زندگی این طبقه‌ اجتماعی یعنی تحصیل‌کرده متوسط نشان دهد.

این نویسنده در پاسخ به این پرسش که آیا این رمان براساس واقعیت نوشته شده است؟ عنوان کرد: اگر منظور از واقعیت مستندنگاری باشد پاسخ منفی است. همینطور اگر منظور سوال این است که زل آفتاب یک رمان رئالیستی است باز هم پاسخ خیر است. اما اگر منظور این باشد که اتفاقات این رمان در واقعیت محتمل هستند یا نه، پاسخ مثبت است. رمان در شیوه روایت از اساس با رئالیسم شهری فاصله دارد و مرزهای خیال و افسانه و جادو در تاروپود وقایع روزمره‌اش تنیده شده اما بستر اصلی روایت واقعیت زندگی آدم‌های نسل من است به شکلی که شاید هر تکه از آن بخشی از خاطرات یکی از هم‌دوره‌های من باشد.

نویسنده مجموعه داستان «نوبت سگ‌ها» درباره زمانی که برای اتمام نگارش «زِل آفتاب» نیاز داشته است، توضیح داد: رمان یک بار در سال ۹۵ شروع شد و به دلایلی متوقف ماند. بار دوم از اواخر سال ۹۶ تا آبان ماه سال ۹۷، یعنی حدود یک سال با کار مستمر نگارش آن به اتمام رسید. از آبان ۹۷ تا امروز نیز همچنان در انتظار چاپ مانده است.

نویسنده «زِل آفتاب» درباره علت انتخاب این نام برای رمان خود گفت: دلایل زیادی هست که می‌تواند به تفسیر هر خواننده‌ از متن متفاوت باشد اما جدا از متن، زل آفتاب درخشندگی کورکننده‌ خورشید سوزان است. مانند تاریکی، نور بسیار زیاد هم می‌تواند پوشاننده‌ واقعیت باشد به شکلی که چشم‌ها برای رهایی از سوختن مجبورند چشم از دیدن بپوشند.

نویسنده مجموعه داستان «بارش سفره‌ماهی» در پایان درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود عنوان کرد: در حال حاضر مشغول نگارش یک رمان هستم که یک سوم کار پیش رفته است. همچنین دو مجموعه داستان آماده دارم که در مرحله بازنویسی و ویرایش‌ هستند و به محض نهایی شدن و پیدا شدن ناشر برای چاپشان اقدام می‌کنم.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    120/288/595/500
  • بی‌بدن
    30/533/880/500
  • سال گربه
    26/041/466/500
  • مست عشق
    13/226/218/500
  • آپاراتچی
    4/625/524/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/954/223/000
  • آسمان غرب
    3/777/294/500
  • پرویزخان
    3/346/264/500
  • نوروز
    3/292/711/000