«گل و مرغ» جدیدترین پروژه امید شلمانی/ منفعت‌طلبی جای عشق را گرفته است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۱
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

«گل و مرغ» جدیدترین پروژه امید شلمانی/ منفعت‌طلبی جای عشق را گرفته است

امید شلمانی در جدیدترین فعالیت عکاسی خود پروژه «گل و مرغ » را با موضوع عشق پیش می برد.

امید شلمانی هنرمند عکاس درباره جدیدترین فعالیت خود به خبرنگار حوزه تجسمی صبا گفت: پروژه عکس جدیدی با نام «گل و مرغ» را پیش می برم که متشکل از گل های خشک و مرغ های کور است که تاکنون ۶ فریم از آن کار شده و در مرحله مونتاژ قرار دارد. در اصل از این دو مورد بصورت جداگانه عکاسی می کنم اما در نهایت در مونتاژ در یک فریم آماده می شود.

وی افزود: در این گل و مرغ ها ایرانی و ایرانیزه بودن کارها برای من به شدت مهم است. عکس هایی هم که آماده شده شبیه به گل و مرغ های کلاسیک است و عشق انسانی پژمرده و مرده را نشان می دهد.

او با اشاره به فعالیت عکاسی چند ساله در فضایی عاشقانه، بیان کرد: فضای کاری من چند سالی است حول محور عشق می چرخد و همه دغدغه ام شده است و با این رویکرد مجموعه های شیرین، ویس و رامین و الان هم گل و مرغ را در دست کار دارم.

شلمانی با تحلیل این موضوع که چرا عشق به عنوان عنصری مهم، حلقه مفقوده زندگی انسان های جامعه ما شده است، اظهار کرد: وقتی اخلاق در بخش کلان بصورت هرمی از بالا نابود می شود در پی آن همه مقوله های زندگی و در کل روابط انسانی متلاشی خواهد شد و به طور قطع اولین چیزی که از بین می رود عشق است و آخرین چیزی که صدایش بیرون می آید باز هم عشق خواهد بود.

این هنرمند عکاس ادامه داد: وقتی تمام فکر یک انسان در ایران و بخصوص در تهران این است که فرصت ها را از دست ندهد به آدمی فرصت طلب تبدیل می شود. این موضوع برای او کل زندگی می شود و این یعنی نابود شدن تمام زندگی و ماندن چیزی که فقط اسمش زندگی است. در صورتی که در جامعه اخلاق مدار کسی دنبال فرصت نمی گردد همه دنبال همزیستی هستند تا در آن موقعیتی ایجاد شود و یک‌ جماعت بتوانند به منفعت برسند.

شلمانی با تاکید بر اینکه در جامعه ای که عشق و اخلاق از بین برود روان پریشی بوجود می آید، توضیح داد: به این دلیل آدم ها همیشه شکست می‌خورند و آدم های اینچنینی دائما به دنبال موضوعی برای رسیدن به آرامش هستند که هیچوقت نمی توانند پیدا کنند.

او با اشاره به موضوع های سه پروژه ای که درگیر آن ها است، تصریح کرد: «شیرین» نوع مبتذل عشق است، «ویس و رامین» به درد فیزیکی که دو نفر در رابطه عاشقانه خود تحمل می کنند اشاره دارد و در مورد رویکرد گل و مرغ هم صحبت کردم.

وی درباره دورنمای خود برای انتشار عکس هایش، اظهار کرد: سال هاست دورنمایی برای نمایشگاه انفرادی ندارم و دغدغه ام فقط کار کردن است. در کل معتقدم باید کار را برای کار انجام دهیم و خود اثر حرف های زیادی برای گفتن دارد که در موقعیت های مختلف گفته می شود و می‌تواند موفقیت های خود را بدست می آورد.

شلمانی در پایان درباره حمایت نکردن دولت و‌ مسئولان امر‌ از فرهنگ و هنر آن هم طی سال های طولانی، عنوان کرد: دولت و‌ مسئولان امر به جای تعطیلی هنر و مختل کردن بحث اقتصادی آن، حمایت های لازم را انجام دهند تا شاید بتوانیم از وضعیت کنونی که دیگر فرهنگ و هنری باقی نمانده ، رهایی یابیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است