ساخت مستند درباره وقایع کهریزک در سال ۸۸/ با احمدی‌نژاد مصاحبه می‌کنیم

جواد موگویی مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره جدیدترین کارهایش چنین اطلاع رسانی کرد: در حال ساخت سریالی با محوریت مهدی هاشمی برادر داماد آیت‌الله منتظری هستم. ساخت این مستند از دو سال پیش آغاز شد و احتمالاً تا یک ماه دیگر آماده پخش خواهد شد. نام اولیه این مستند «باند مهدی» نام دارد، اما مطمئنم این نام تغییر خواهد کرد.

وی درباره زمان زیادی که برای تولید این کار صرف شده است، گفت: ساخت مستندهایی که به اتفاقات دهه 60 توجه دارد بسیار سخت‌تر از تولید یک فیلم سینمایی است، زیرا اولاً روند تحقیقی آثار اینچنینی زمانبر است. دوم بسیاری از مقاماتی که قرار است با آنها مصاحبه شود وقت گفت‌و‌گو نمی‌دهند. برای مثال برای گفت‌و‌گو با حجت‌‌‌الاسلام اژه‌ای ما یکسال زمان صرف کردیم تا در نهایت بتوانیم با وی حرف بزنیم. با توجه به این سختی‌ها ترجیح می‌دهم در کار بعدی، فیلمی سینمایی را جلوی دوربین برم.

موگویی افزود: مستند «باند مهدی» مصاحبه و تصاویر آرشیویی دارد. در تصاویر آرشیویی از دادگاه‌هایی که در این رابطه برگزار شده بود تصاویری بکر و تازه‌ای به نمایش در خواهد آمد. البته در این مستند تلاش کردم هم نظرات موافق و مخالف به یک میزان در کار مد نظر قرار گیرد.

این مستند‌ساز تصریح کرد: نویسنده، پژوهشگر و کارگردان خودم هستم و شهرهایی چون تهران، قم، اصفهان، نجف آباد لوکیشن‌های این مستند را شکل می‌دهند.

به گفته وی، این کار با حمایت سازمان اوج تولید می‌شود.

این مستندساز با اشاره به اینکه در کنار این مستند کار دیگری را در حال ساخت دارد که آن نیز تا یک یا دو ماه آینده آماده پخش خواهد شد، بیان کرد: این مستند درباره زندان کهریزک است و در آن به اتفاقات سال 88 پرداخته می‌شود. هنوز برای این مستند نامی انتخاب نکرده‌ام. در این مستند می‌بینیم که برخی از حرف‌ها پیرامون این زندان درست بوده است. برای مثال به کشتن شدن سه نفر اشاره می‌کنم، البته درباره برخی اتهامات دیگر (مسائل اخلاقی) که پیرامون این زندان مطرح شد به نکته ثابت شده‌ای، نرسید‌‌ه‌ام.

موگویی تاکید کرد: چند مصاحبه برای این مستند باقی مانده که در پی دستیابی به آن هستم. گفت‌و‌گو با محمود احمدی نژاد یکی از این گفتگوها خواهد بود، البته درصدد مصاحبه با قاضی مرتضوی نیز بودیم که وی حاضر به این امر نشد. عبدالحسین روح الامینی پدر فردی که در کهریزک کشته شد و فایزه هاشمی از جمله افرادی بودند که در این مستند با آنها گفت‌و‌گو شده است.

وی در پاسخ به پرسش پایانی مبنی بر اینکه تولید مستندهایی با محوریت دهه شصت باعث نشده به وی گفته شود فیلمساز حکومت است؟ گفت: ابتدا باید ببینیم تعریف فیلمساز حکومتی چیست، چون مگر در سینما و تلویزیون کاری تولید می‌شود که بدون کمک‌های دولت ساخته شود، حتی نشریات روشنفکری و اصوالگرا هم برای چاپ مطلب خود سوبسید دریافت می‌کنند، برای همین چنین واژه‌هایی چندان واقعی نیستند، اما آن چیزی که در مستند‌سازی اصل است، گفتن واقعیت به هر قیمتی است، حالا هر اسمی که می‌خواهند روی آن بگذارند.

انتهای پیام/