«عزازیل» قصه ۷ پسر جوان است/ نظارتی بر کیفیت تئاترها وجود ندارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۰
سپهر زمانی در گفتگو با صبا:

«عزازیل» قصه ۷ پسر جوان است/ نظارتی بر کیفیت تئاترها وجود ندارد

سپهر زمانی که اولین تئاتر خود را در مقام کارگردان در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می برد، معتقدست که نظارت کیفی بر تئاتر وجود ندارد.
سپهر زمانی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار صبا درباره موضوع نمایش «عزازیل» که قرارست آن از دوم تیرماه روی صحنه ببرد، عنوان کرد: «عزازیل» به معنای شیطان، داستان ۷ پسر جوان را بیان می کند که درگیر اتفاقات زندگی یکدیگر و بازی ای می شوند که برای آنها شکل قمار پیدا می کند.
وی با بیان اینکه سعی کرده است ریتم بالایی به نمایش بدهد، مطرح کرد: به دلیل آنکه مخاطبان امروز نمایش زود خسته می شود و زمان طولانی اجرا آنها را اذیت می کند سعی کرده ام زمان مناسبی را برای اجرا که ۸۰ دقیقه است، در نظر بگیرم.
به گفته کارگردان تئاتر «عزازیل»، نوشتن نمایشنامه ۶ ماه طول کشیده و نزدیک ۳ ماه است که تیم نمایش در حال تمرین هستند.

زمانی درباره اولین تجربه کارگردانی تئاتر گفت: در گذشته دو کار کوتاه را کارگردانی کرده بودم اما «عزازیل» به دلیل حضور ۷ بازیگر در آن و همچنین طراحی صحنه ای که خودم انجام دادم کار پر زحمت و سختی بود و تجربه متفاوتی را برای من رقم زد. همچنین در «عزازیل» تلاش کرده ام نقش آفرینی بازیگران و مکالمات آنان را به صورت واقعی نشان دهم.

وی با بیان اینکه «عزازیل» را در سالن خصوصی روی صحنه می برد، گفت: از نظر من سالن های خصوصی تماشاچی به تئاتر می آورد و شاید یکی از دلایل آن این باشد که برای پرداخت اجاره سالن عوامل نمایش مجبور هستند مخاطب جذب کنند. شاید بتوان گفت این سالن ها تئاتر را نجات دادند و در حال حاضر سالن های خصوصی بهتر از سالن های دولتی که تعدادشان کم است کار می کنند.

زمانی ضمن گلایه از اجاره بالای سالن های خصوصی که شبی بین ۱ تا ۳ میلیون برای اجرای تئاتر است، اظهار کرد: اگر فردی از پسِ اجاره سالن بربیاید دیگر نگاه نمی کنند فرد کارش چیست. در همین سالن های خصوصی افرادی کار می کنند که کسی آنها را نمی شناسد. عده ای هم هستند که با این رویه سالن های خصوصی ورشکست شده اند.
وی در پایان گفت: فقدان نظارت بر کیفیت اجرای تئاترهای مختلف باعث شده فضایی مانند سینما که چهار نفر در همه فیلم ها حضور دارند در تئاتر نیز حاکم شود و به سمت سلبریتی گرایی پیش برود و باعث تغییر ماهیت و شکل هنر تئاتر شوند. حضور عده ای از بازیگران سینما زمانی که بیکار می شوند باعث بیکاری افرادی می شود که تئاتری هستند. همه این عوامل نشان می دهد نظارتی بر کل تئاتر نیست.
«عزازیل» به نویسندگی و کارگردانی سپهر زمانی از دوم تیرماه به مدت ۲۰ شب ساعت ۱۹:۳۰ در عمارت نوفل لوشاتو به نمایش درمی آید.
هادی شیخ الاسلامی، نوید لایقی، سجاد تابش، میلاد فرج زاده، یاشار بیگ زاده، امیر چشمه و علی پور احمدیان نقش آفرینان «عزازیل» هستند.
بلیت های اینترنتی «عزازیل» از‌ واپسین روزهای خرداد ماه در سایت تیوال پیش فروش خواهد شد.

سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است