مسئولان روی خط «و اما ورزش» می‌آیند/ آهنگ‌های درخواستی در رادیو جوان

حسین خلیل نژاد نویسنده، گوینده و تهیه کننده رادیو که این روزها تهیه‌کنندگی برنامه «و اما ورزش» رادیو جوان را به عهده دارد، در گفتگو با خبرنگار صبا درباره این برنامه گفت: تهیه کننده این برنامه من و خانم مژده تهرانی هستیم که به صورت یک هفته در میان تهیه کنندگی برنامه را انجام می دهیم. در «و اما ورزش» تلاش کرده‌ایم به اتفاق های روز ورزشی توجه داشته باشیم و در این فصل از برنامه که از آبان ۹۷ شروع شده است، سعی کرده ایم یک نگاه علمی به مباحث مختلف ورزش مانند مدیریت ورزش، روانشناسی ورزشی و بیومکانیک ورزشی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان برنامه استادان دانشگاه که اکثرا دکترای ورزشی دارند هستند، بیان کرد: قبل از ارتباط با کارشناس برنامه یک بخشی پخش می شود تا پیش زمینه ای از موضوع مورد بحث و کارشناس برنامه برای مخاطب ایجاد شود.
این گزارشگر رادیو همچنین درباره آیتم های برنامه «و اما ورزش» توضیح داد: در ابتدای برنامه ۱۰ تیتر برگزیده در رشته های مختلف ورزشی را به سمع مخاطبان می رسانیم تا در جریان آخرین اتفاقات قرار بگیرند. معمولا از بین تیترها یکی را انتخاب می کنیم و متناسب با آن، ارتباط تلفنی خواهیم داشت. همچنین در صورتی که مسابقات مهمی در حال برگزاری باشد یک آیتم سه دقیقه‌ای برای تحلیل آن رویداد ورزشی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: یک آیتم ۲ تا ۳ دقیقه‌ای با موضوع معرفی ورزش‌هایی که کمتر شناخته
شده‌اند یا مردم با قوانین آنها آشنا نیستند با هدف معرفی این رشته های ورزشی داریم. در این سری یک آیتم طنز هم به برنامه اضافه شده است که نگاهی طنزآمیز به اتفاقات و مسایل ورزش ایران دارد.
خلیل نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان به مشکلاتی که در برنامه به آن ها اشاره می شود پاسخگو هستند یا نه، بیان کرد: بله، به دلیل قدمت برنامه و مخاطبان زیادی که برنامه دارد معمولا مسئولان خودشان تمایل به پاسخگویی دارند.
وی با بیان اینکه تلاش شده است در برنامه «و اما ورزش» نگاه حاشیه ای و زرد وجود نداشته باشد، گفت: بعد از حواشی فینال جام حذفی فوتبال سعی کردیم در برنامه اتفاقات افتاده در این فینال را از جنبه جامعه شناسی، روانشناسی و مدیریت بررسی کنیم.
«مینای مهتاب» با آهنگ های درخواستی
خلیل نژاد درباره دیگر برنامه های خود در رادیو جوان، مطرح کرد: تهیه کنندگی برنامه «مینای مهتاب» را که چهار سال است به صورت تولیدی از رادیو جوان پخش می شود به عهده دارم. این برنامه به آهنگ های درخواستی مردم اختصاص دارد که البته آیتم های مختلفی نیز دارد.
وی در توضیح آیتم های مختلف برنامه «مینای مهتاب» گفت: آیتم «ترنجی» داستان کوتاهی درباره یک شخصیتی خیالی به نام ترنجی را روایت می کند که نوجوانی ۱۶_۱۷ ساله است و سعی می کند مسایل حسی و عاطفی را با زبان ساده مطرح کند. بعد از «ترنجی» یک ترانه متناسب با متن خوانده شده از بین ترانه های درخواستی مردم پخش می شود. آیتم بعدی «تند تند ترانه» است که قسمت های کوتاه ترانه های جذاب را در ۵ دقیقه برای مخاطبان پخش می کنیم تا هم در جریان جدیدترین آهنگ ها قرار بگیرند و هم یک فضای شادتری را نسبت به قسمت های مختلف برنامه داشته باشیم.
فرصت بروز استعدادها در رادیو
وی همچنین تهیه‌کنندگی برنامه «آنچه شما ساخته اید» رادیو جوان را نیز به عهده دارد و در توضیحات خود درباره این برنامه عنوان کرد: در «آنچه شما ساخته اید» برنامه های کوتاهی را که مخاطبان ساخته و برای برنامه ارسال کرده اند، پخش می کنیم. ضمن پخش آثار مخاطبان نکات کلیدی را متذکر می شویم تا آن ها بتوانند در ساخت برنامه در قالب های مختلف موفق تر باشند.
خلیل نژاد ادامه داد: مخاطب برنامه بیشتر جوانان هستند و آثاری که ارسال می شود معمولا به صورت آنونس، نمایش کوتاه، ترانه خوانندگان جوانی که میدانی برای ارایه هنرشان و حتی آثار بی کلام ساخته خودشان پیدا نمی کنند، دکلمه متن های ادبی یا متن هایی به قلم خودشان است. به نظر من این برنامه یک کارگاه خوب برنامه سازی و فرصتی برای شنیده شدن کارهای علاقه‌مندان به تولید آثار صوتی است.
این صدابردار رادیو در پاسخ به اینکه چگونه می شود از این جوانان در رادیو بهره برد، توضیح داد: متاسفانه با توجه به سیاست های سازمان نمی توانیم از این افراد دعوت به کار کنیم ولی ما خودمان در برنامه هایی مثل ویژه برنامه ای که در سال گذشته به مناسبت روز جهانی پادکست ساختیم از بین این دوستان، افرادی را به عنوان برگزیده معرفی کردیم.
طنز علمی با «پیچک»

خلیل نژاد در ادامه توضیحات خود درباره برنامه هایش گفت: «پیچک» دیگر برنامه من در رادیو جوان است که طنز علمی است که با توجه به چالش هایی که وسایل ارتباط جمعی، فضای مجازی، رسانه های نوین و دستگاه و وسایل دارند، تلاش شده است نگاهی طنز به این چالش ها داشته باشیم.

وی درباره آیتم های برنامه «پیچک» بیان کرد: یکی از بخش های «پیچک» آیتم «نوستالژی علم» است که سعی دارد به پیشینه اختراع لوازم مختلف بپردازد و مخترعان وسایل را معرفی کند. آیتم بعدی «حرف دل یک جوان» است که به چالش هایی بین پدر و مادرها و جوانان می پردازد. «اخبار پیچکی» نام آیتم دیگر برنامه است که آخرین اخبار علمی و فناوری را از دیدگاه طنز مورد بررسی قرار می دهد. در بخش بعدی «مصاحبه کاری» را داریم که در این آیتم چالش های پیدا کردن شغل توسط جوانان را با زبان طنز بیان می کنیم. همچنین معمولا وقتی درباره خواص یک ماده غذایی صحبت می شود چند وقت بعد یک نظریه ای داده می شود که آن خواص را رد می کند و نقدهایی به آن وارد می کنند که مردم دچار شک و دودلی می شوند که این ماده غذایی را مصرف کنند یا نه، به همین دلیل ما آیتم «چی بخوریم چی نخوریم» را داریم که با زبان طنز این مشکلات را بیان کرده ایم.
خلیل نژاد در پایان عنوان کرد: همچنین با آیتم «آگهی های پیچکی» تبلیغات مختلف را به چالش کشیده ایم. «آیا میدانید که» عنوان دیگر آیتم برنامه «پیچک» است که در این بخش نکات جالب و طنز علمی را بیان می کنیم.
برنامه «پیچک» روزهای جمعه ساعت ۱۶ از رادیو جوان با بازی محمدرضا قلم برو نازنین مهیمنی و گزارشگری فرید رشیدی و نویسندگی سمیرا جعفری از رادیو جوان پخش می شود.
برنامه «و اما ورزش» شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱صبح به مدت ۲۰دقیقه به گویندگی حامد مشکینی روی آنتن رادیو جوان می رود.
همچنین برنامه «مینای مهتاب» به گویندگی لاله اکبری و سمیرا سجادی از شنبه تا جمعه در ساعت ۲۳:۳۰ به مدت ۳۰دقیقه از رادیو جوان پخش می شود.
«آنچه شما ساخته اید» با گویندگی مهدی مفیدی نیز جمعه ها ساعت ۹صبح به مدت ۳۰ دقیقه‌ از رادیو جوان پخش می شود.

یاسمن رئیسی یکتا