«خانه ما» چگونه به ۱۰ سالگی می‌رسد/ از خانه ما تا خانه مسئولان راه زیادی است! | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۲
صبا گزارش می دهد؛

«خانه ما» چگونه به ۱۰ سالگی می‌رسد/ از خانه ما تا خانه مسئولان راه زیادی است!

حسین افشار تهیه کننده مستند مسابقه «خانه ما» تاکید دارد که این برنامه در طول 10 سال تولید و پخش به زندگی مردم نزدیک شده و می تواند سندی برای مطالعات اجتماعی باشد.
به گزارش خبرنگار صبا، نشست خبری مستندمسابقه «خانه ما» ظهر امروز ۲۸ خرداد با حضور حسین افشار تهیه کننده، احسان عمادی کارگردان و حسام اسلامی طراح و مشاور کارگردان در خانه مستند انقلاب اسلامی برگزار شد.
حسین افشار تهیه کننده این مستند مسابقه ابتدا دلیل غیبت امین کفاش زاده دیگر کارگردان این کار را ساخت برنامه ای به نام «کارساز» عنوان کرد و توضیح داد: «کارساز» برنامه ای در فضای کسب و کار است که به زودی از شبکه سه پخش خواهد.
تهیه کننده این مستند مسابقه با بیان اینکه نزدیک به یک دهه است که از ساخت این مستند مسابقه می گذرد، گفت: تیم سناریونویسی و تیم خلاقیت این مستندمسابقه طراحی و باز طراحی خوبی داشته است.
وی افزود: در طول این سال ها یک استودیوی مجزا راه اندازی شد به نام استودیو «نوین» که کارش در زمینه مستند_ مسابقه است و کارهایی مانند «ضد گلوله» و « فرمانده» حاصل این استودیو است.
این تهیه کننده با اشاره به اینکه در سال ۸۹ که کار «فرمانده» برای اولین بار در قالب مستند- مسابقه ساخته شد فقط یک تیم، دانش این کار را داشت، توضیح داد: ولی در این هشت سال با همتی که تیم طراحی و کارگردانی همین آثار داشتند، به آموزش و انتقال این دانش به افراد دیگر پرداختند و اکنون شاهد چهره های متفاوت و تیم های جدیدی هستیم که با دغدغه های مختلف در مجموعه استودیو «نوین» فعالیت می کنند.
 افشار با بیان این که این برنامه مخاطب زیادی دارد، بیان کرد: برای برنامه ای مثل «خانه ما» که کمتر از ۱۰ سال است ساخته می شود این استقبال از برنامه برای ساخت برنامه هایی با قصه ها، طراحی ها و کیفیت بهتر برای ما امیدبخش است.
وی تاکید کرد: هرچه تجربه این گروه ها زیادتر شود شاهد کارهای بهتری در زمینه مستندمسابقه خواهیم بود.
افشار درباره «خانه ما» توضیح داد: «خانه ما» شاید تنها مستندمسابقه ای است که به فصل هشتم رسیده است و اکنون در حال مراحل پیش تولید این فصل در مشهد هستیم.
وی دلیل دوام برنامه را استقبال مردم از برنامه عنوان کرد و افزود: حتما با افزایش کیفیت و تبلیغات بهتر می توانیم مخاطب بیشتری جذب کنیم.
افشار در ادامه نکاتی کلی درباره «خانه ما» مطرح کرد و یادآور شد: به نظر من «خانه ما» می تواند به عنوان یک سند اجتماعی از ۱۰ سال گذشته باشد که جامعه شناسان، روانشناسان می توانند به کمک آن در هر دوره ای یک شناخت دقیق و درست از زندگی عادی مردم پیدا کنند زیرا در هیچ کاری مثل «خانه ما» انقدر به زندگی عادی مردم نزدیک نشده اند.
وی با تاکید بر اینکه در «خانه ما» عوامل کمترین دخل و تصرفی در روند زندگی مردم داشته اند، گفت: تلاش کرده ایم زندگی عادی مردم را به نمایش بگذاریم و اگر دخالتی در این روند از جانب ما بوده است به دلیل جذاب تر شدن برنامه بوده است. به نظر من «خانه ما» بی واسطه ترین برنامه در بین زندگی مردم است که سعی می کند زندگی عادی مردم را در یک سناریوی جذاب به نمایش بگذارد که خودش می تواند در یک نگاه درازمدت خیلی مهم و استراتژیک باشد.
افشار درباره موضوع و چالش های «خانه ما» نیز توضیح داد: در فصل اول کارت هدیه ای که به شرکت کنندگان اهدا می شد ۵۰۰ هزار تومان بود و اکنون به ۲ میلیون تومان افزایش یافته است. جایزه این برنامه نیز از ۳۰ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است و خانواده ها برای دریافت این جایزه باید چالش هایی را پشت سر بگذارند که این چالش ها به خانواده ها می آموزد که با هر انتقاد و اعتراضی که دارند، شاد زندگی کنند.
این تهیه کننده عنوان کرد: برنامه ما اکنون به فرمتی بین المللی تبدیل شده است و قصد داریم با پیشنهاد شرکت های پخش بین المللی، حق پخش این برنامه را به این شرکت ها بفروشیم. برنامه «خانه ما» می تواند برای مردم فارسی زبان کشورهای منطقه جذاب باشد به این دلیل که با سبک زندگی مردم ایران آشنا شوند.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت.

افشار در پاسخ به این پرسش که شما وعده داده بودید که سیاستمداران را هم وارد برنامه کنید تا مردم با زندگی مسئولان هم آشنا شوند، گفت: شعار «خانه ما» مخصوص زندگی عادی مردم است و نمی توانیم سراغ سیاسیون برویم.
وی در جواب به سوال خبرنگار دیگری درباره عادی نبودن دیالوگ ها در این مستند مسابقه بیان کرد: به نظر من این طور نیست، خانواده ها خودشان ثبت نام کردند و جرأت کردند که در برنامه حضور داشته باشند و از حضور در مقابل دوربین ابایی ندارند.
عمادی کارگردان این مستندمسابقه نیز اظهار کرد: من هم موافق این نظر نیستم و مخاطبان بسیاری هم اعلام کرده اند که گویی هیچ کس پشت دوربین نیست و حضور عوامل پشت دوربین به چشم نمی آید و این خوب است که برنامه به این اندازه عادی به نظر می رسد.
اسلامی مشاور و طراح مستندمسابقه «خانه ما» هم گفت: واقعی نبودن یک چیز نسبی است و شاید رفتار من هم از نظر دوستم در این نشست عادی به نظر نرسد. طبیعی است که حضور دوربین باعث شود برخی رفتارهای غیرطبیعی به نظر برسد.
 
مردم «خودشان» هستند
افشار هم توضیح داد: این مهارت استودیو «نوین» است که حضور دوربین در زندگی مردم این مستندمسابقه به چشم نمی آید و احساس نمی شود.
عمادی کارگردان این برنامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور افرادی با قومیت های مختلف در این برنامه بیان کرد: سعی کرده ایم که به جغرافیای مختلف برویم و از المان ها و سبک زندگی خاص مردم آن مناطق استفاده کنیم.
وقتی پرداختن به قومیت ها «تهدید» می شود
اسلامی هم توضیح داد: متاسفانه گاهی تنوع قومیتی و فرهنگی یک تهدید در رسانه محسوب می شود و حتی می تواند منجر به توقیف یک برنامه شود اما در این مستندمسابقه به این دلیل که خود مردم ثبت نام کرده و خودشان خواستند که ما وارد زندگی آنها شویم، مشکلی به وجود نیامد و این تفاوت های قومیتی در زندگی مردم باعث شد که برنامه جذابی داشته باشیم.
اسلامی افزود: ما درباره مردمی حرف می زنیم که حریم شخصی خیلی بزرگی دارند و در کشورهای دیگر این گونه نیست.
افشار در جواب به سوال دیگری از راه اندازی یک اپلیکیشن با عنوان «خانه ما» خبر داد و گفت: در حال ساخت برنامه ای با عنوان «بازارچه» هستیم که با برند «خانه ما» ساخته می شود و اگر خانه ما بتواند درست و استاندارد عمل کند می تواند، آمادگی پذیرش استارتاپ هایی را داشته باشد که با سرمایه گذاری ما، برای آن افراد علاقه مند درآمدزایی داشته باشد.
عمادی کارگردان این مستند مسابقه درباره جذاب نبودن یک زندگی عادی در قالب مستندمسابقه بیان کرد: ما تلاش کردیم در زندگی روزمره به آدم ها این فرصت را بدهیم که به آرزوهای خود دست پیدا کنند مثلا کارهایی را که دوست دارند انجام دهند؛ کارهایی ساده و در عین حال جذاب مثل کتابخوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
اسلامی نیز گفت: یکی از کلیدواژه های «خانه ما» فرهنگ عامه مردم است، در حالی که ثبت زندگی شاهان همیشه مورد توجه تاریخ نویسان بوده است، ولی فرهنگ عامه فرای زندگی شاهان و درباریان است و برنامه «خانه ما» به زندگی عامه مردم پرداخته است.
خبرنگار دیگری درباره استفاده از موسیقی محلی هر شهر به تناسب هر برنامه سوال پرسید که تهیه کننده این برنامه پاسخ داد: استفاده از موسیقی محلی به عنوان تیتراژ برای همه مردم جذاب نیست و ما بخش هایی از این آهنگ ها را در برنامه مورد استفاده قرار دادیم.
گامنو برای «خانه ما» می خواند
وی با اشاره به پخش نشدن صدای «گامنو» در برنامه «کودک شو» بیان کرد: قرار است که تیتراژ جدید برنامه ما با صدای «گامنو» همراه باشد و قرار است قطعاتی از موسیقی محلی با تنظیم وی را در برنامه جدید خود داشته باشیم.
عمادی در بخش دیگر نشست با اشاره به مساله فرهنگ عامه و ضعف پرداختن به آن در برنامه های تلویزیون بیان کرد: متاسفانه شاهدیم که در تلویزیون مهارت ساخت برنامه هایی را که ستاره ساز باشند از دست داده ایم و برای ساخت یک برنامه سراغ مجری های حرفه ای نمی روند و از سلبریتی ها استفاده می شود ولی «خانه ما» در حد توان خودش ستاره می سازد و برنامه ای است که بدون چهره ها هم مخاطبان آن را دوست دارند.
کارگردان «خانه ما» با تاکید بر اینکه این مستندمسابقه به فصل هشتم رسیده است، بیان کرد: در این هفت فصلی که از تولید و پخش برنامه می گذرد ما با اقبال مردم رو به رو بوده ایم ولی از طرف رسانه چون برنامه ستاره ندارد خیلی مورد اقبال اهالی رسانه قرار نگرفته است.
اسلامی نیز بیان کرد: این بی توجهی فقط از جانب رسانه نیست حتی از طرف برنامه سازان هم هست و برایشان ساخت برنامه ای که ستاره ندارد جذاب نیست و تلاش و انرژی و وقت نمی گذارد.
 
از خانه ما تا خانه مسئولان خیلی راه است
افشار تهیه کننده «خانه ما» بار دیگر به مساله قومیت ها پرداخت و گفت: در تبریز برای شوخی با ترک ها خیلی حساسیت بالا بود و نویسندگان ما هم این حساسیت ها را مدنظر داشتند ولی در شیراز دست نویسندگان بازتر است.
وی همچنین درباره ساخت برنامه با حضور مسئولان نیز توضیح داد: از خانه ما تا خانه برخی مسئولان و سرمایه داران خیلی راه است و ای کاش مسئولان دغدغه این را داشتند که مردم را به خودشان نزدیک کنند. قرار نیست ما همه با مشکل زندگی کنیم و ای کاش سرمایه داران می خواستند که مردم به آن ها نزدیک شوند و ای کاش فاصله مردم هر روز با کسانی که رفاه بیشتری دارند، کمتر شود.

یاسمن رئیسی یکتا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است