«سازینه» به نفع سیل‌زدگان اجرا می‌کند/ از بی‌توجهی تلویزیون تا شعار مسئولان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۸
پیمان بزرگ نیا در گفتگو با صبا:

«سازینه» به نفع سیل‌زدگان اجرا می‌کند/ از بی‌توجهی تلویزیون تا شعار مسئولان

سرپرست گروه موسیقی «سازینه» با اشاره به جزییات اجرای امشب گروهش به نفع سیل‌زدگان، درباره وضعیت موسیقی اقوام و نواحی در ایران صحبت کرد.
پیمان بزرگ نیا سرپرست گروه موسیقی نواحی «سازینه» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره برنامه کنسرت های امسال گروه توضیح داد: اولین کنسرتی که امسال برگزار خواهیم کرد ۲۸خرداد در سالن میلاد نمایشگاه به نفع سیل زدگان خواهد.
وی ادامه داد: تصمیم گرفتم برای این کنسرت بلیت فروشی در هیچ سایتی نداشته باشیم و برای عموم رایگان باشد و به جای بلیت فروشی هر کسی به صورت همت عالی هر مبلغی که دوست دارد به سیل زدگان کمک کند.
بزرگ نیا از مشکلات و مسایلی که گروه «سازینه» برای برگزاری کنسرت دارد، گفت: اجرای زنده برای گروهی که با ۱۰_۱۵ سال سابقه کار هنوز شناخته شده نیست مشکل است. اعضای گروه افرادی از اقوام مختلف هستند به همین دلیل «سازینه» گروه بزرگی است پس هزینه اسکان گروه در تهران بالا است. همه این مسایل کار را برای برگزاری کنسرتی دیگر بعد از اجرای ۲۸ خرداد سخت می کند به همین دلیل فعلا برنامه دیگری نداریم.
این پژوهشگر موسیقی با بیان اینکه گروهی به بزرگی «سازینه» نیاز به حمایت‌های دولتی دارد، اظهار کرد: متاسفانه تاکنون هیچ حمایتی از ما نشده است.
بزرگ نیا همچنین از تولید یک آلبوم صوتی_ تصویری از مجموع آثار نواحی و اقوام خبر داد و گفت: آلبوم جدید گروه ما شامل ۲۰ ترانه و آواز از نواحی مختلف ایران در ۴۰ دقیقه است که پشت هم پخش خواهد شد. در این اثر به ترانه ها و ریشه های مشترک موسیقی اقوام ایران توجه کرده ایم.
وی درباره مراحل تولید آلبوم توضیح داد: اکنون در حال ضبط بخش های صوتی آلبوم هستیم و بعد از گرفتن مجوز و هماهنگی با شرکت پخش، احتمال دارد تا ۲ ماه آینده آلبوم منتشر شود. همچنین فعلا اسم آلبوم را «سفر موسیقایی دور ایران» انتخاب کرده‌ایم ولی قطعی نیست و احتمال دارد تغییر کند.
بزرگ نیا در بخش دیگر این گفتگو درباره جایگاه موسیقی اقوام بین مردم بیان کرد: مردم با موسیقی نواحی و حتی با موسیقی خطه خودشان هم آشنا نیستند. متاسفانه در تلویزیون موسیقی نواحی خیلی کم پخش می شود و کارهایی هم که پخش می شود بخش هایی نیست که با ذائقه مردم همخوانی داشته باشد، اما من در کنسرت ها دیده ام مردم به ویژه جوانان با شور و اشتیاق موسیقی اقوام و شادیانه ها را گوش می دهند و تحت تاثیر این موسیقی قرار می گیرند.
سرپرست گروه موسیقی نواحی «سازینه» در ادامه از راهکارهای شناخت موسیقی نواحی در بین مردم گفت: مسئولان فقط شعار می دهند و نگاه موضعی به موسیقی دارند و کمتر نگاه کاربردی به موسیقی می شود. باید از گروه ها به ویژه گروه های جوان حمایت کرد تا آن ها منزوی نشوند. به نظر من بین مردم و موسیقی اقوام فاصله ای افتاده است که رفع این فاصله نیازمند حمایت های دولتی است.
فقط با لباس محلی کنسرت «موسیقی نواحی» شکل نمی گیرد
وی معتقد است بعضی از موسیقی های نواحی که ساخته می شوند نه سازهای استفاده شده و نه موسیقی ها هیچکدام جزو موسیقی نواحی محسوب نمی شوند و فقط کلام و لباس محلی است.
بزرگ نیا در پایان در پاسخ به این پرسش که اجرای موسیقی های محلی توسط شخصیت هایی مثل جناب خان برای شناخته شدن موسیقی نواحی را چطور می داند، اظهار کرد: مردم جناب خان را دوست دارند و به نظر من اینکه برخی ترانه ها توسط شخصیتی عروسکی بازخوانی و معرفی می شود خوب است اما کافی نیست.

کنسرت گروه «سازینه» با اجرای ۱۲خواننده از اقوام مختلف ۲۸ خرداد از ساعت ۲۱:۳۰ در سالن میلاد نمایشگاه برگزار خواهد شد.

یاسمن رئیسی‌یکتا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است