سرنوشت قالی‌بافان کرمان پس از ۲۰ سال به کجا رسید؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۵
یک مستند به دنبال پاسخ

سرنوشت قالی‌بافان کرمان پس از ۲۰ سال به کجا رسید؟

مهدی بوستانی کارگردان از تولید مستندی با موضوع قالی بافان کرمان خبر داد.

مهدی بوستانی نویسنده و کارگردان که هم در ساخت فیلم کوتاه و هم مستند فعالیت دارد درباره جدیدترین فعالیت خود در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: دو هفته آینده مراحل پیش تولید مستندی را آغاز می کنم که به موضوع قالی بافان استان کرمان می پردازد.

وی افزود: ۲۰ سال پیش به سفارش شبکه استانی کرمان به روستاهای اطراف راور سفر کردم تا مستندی در مورد قالی کرمان که شهرتی جهانی دارد بسازم. در آنجا بود که متوجه شدم شغل بیشتر خانواده ها قالی بافی است و معیشت خانوارها بیشتر با این کار تامین می شود. بعد از دیدن این روستاها مستندی با نام «آوایی که هنوز زنده است» ساختم و در حال حاضر با گذر دو دهه دوباره می خواهم به این مناطق سفر کنم و ببینم بعد از ۲۰ سال چه تغییراتی رخ داده است. آیا سنت قالی بافی در نسل های بعدی ادامه پیدا کرده است؟ آیا هنوز معیشت اصلی مردم با کار قالی بافی تامین می شود؟

کارگردان مستند «بین خودمون باشه» با اشاره به اینکه فیلم جدیدش ادامه فیلم «آوایی که هنوز زنده است» نیست، عنوان کرد: گرچه موازی با آن فیلم گذر ۲۰ سال تغییر بر سنت قالی بافی در استان کرمان را نشان می دهم ولی به لحاظ ساختاری این دو فیلم ارتباطی با هم ندارند. «آوایی که هنوز زنده است» مستندی داستانی و شاعرانه بود که بیشتر صحنه های آن بازسازی است و مراحل مختلف زندگی انسان را با نقوش قالی در هم می آمیخت. ما در آن مستند تلفیقی از قالی و زندگی روزمره انسان را نشان دادیم اما مستند جدیدی که می خواهم بسازم، مستندی بی واسطه است که در آن علاوه بر دیدن زندگی جاری قالی بافان، با نسل های مختلف صحبت می کنیم. ما در این مستند بیش از هر چیز انتقال سنت قالی بافی از نسل های قدیم به نسل های جدید را مدنظر قرار می دهیم.

او ادامه داد: مخاطبان در این مستند قرار است شاهد زندگی مستمر یک خانواده قالی باف باشد. سعی من آن است که خانواده ای را پیدا کنم که چند نسل در حال حاضر مشغول کار قالی بافی هستند.

بوستانی درباره انتخاب لوکیشن های این مستند گفت: به احتمال زیاد برای ساخت این مستند به دو روستای فیض آباد و طرز که اطراف شهر راور در استان کرمان هستند می رویم.

کارگردان فیلم کوتاه «درس» در ادامه درباره انتخاب عوامل مستند جدیدش توضیح داد: عوامل کار هنوز به طور قطعی مشخص نیستند اما به احتمال زیاد تعداد عوامل سه-چهار نفر بیشتر نیست. به دلیل موضوع این فیلم که قرار است به داخل خانه های مردم روستا برویم، نباید خللی در زندگی روزمره آن ها ایجاد شود تا خانواده ها ما را راحت تر بپذیرند به همین دلیل ترجیح می دهم با یک گروه کوچک این مستند را بسازم.

این کارگردان درباره اینکه بعد از گذشت ۲۰ سال دوباره سراغ موضوع قالی بافی در کرمان رفته است، بیان کرد: علاقه مند هستم که بررسی کنم بعد از گذر ۲۰ سال چقدر شغل قالی بافی در بین نسل جدید طرفدار دارد و به عنوان یک منبع درآمد به آن نگاه می کنند، یا تنبلی نسل جدید اجازه نمی دهد که ساعت ها پشت دار قالی بنشینند و قالی ببافند.

کارگردان «عروس دریایی» در پایان احتمال اینکه زمانی که مستند جدیدش را بسازد هر دو مستند را که موضوع های مشابهی دارند با هم پخش کند، تشریح کرد: احتمال دارد در این مستند قسمت هایی از مستند قبلی را به دلایلی قرار دهم تا مخاطبان با تفاوت بین نسل ها آشنا شوند اما این دو مستند همزمان پخش نمی شوند به این دلیل که مستند «آوایی که هنوز زنده است» سال ها پیش و با فرمت بتاکم تولید شده و طبیعتا امروز کیفیت پخش در تلویزیون را ندارد. جدا از آن، من اصلا در این مستند دنبال ادامه دادن مستند قبلی خود که درباره این موضوع بود نیستم و این دو فیلم هر کدام هویت مستقل خود را دارند.

ریحانه مقدم

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است