جزییات برپایی اولین دوسالانه پوستر، عکس و کاریکاتور «دستان۱» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۶

جزییات برپایی اولین دوسالانه پوستر، عکس و کاریکاتور «دستان۱»

دبیر اولین دوسالانه پوستر، عکس و کاریکاتور «دستان1» درباره برخی جزییات دوسالانه، ویژگی‌های آثار و داوری سخن گفت.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری دوسالانه پوستر، عکس و کاریکاتور «دستان۱»، محمدحسین عناصری دبیر اولین دوسالانه پوستر، عکس و کاریکاتور «دستان۱» درباره سیاست ها و رویکردهای این دوسالانه گفت: همچون بسیاری از کشورهای دنیا، ما هم با پدیده‌ای روبرو هستیم که کام همه ما را تلخ می‌کند و در هیچ کجای دنیا، پسندیده و قابل دفاع نیست. کودکان هر کجای دنیا که باشند، حق دارند از امنیت، آموزش و سایر حقوق خود در حد مطلوب بهره مند شوند اما متاسفانه ما همیشه حضور این کودکان را اطراف خودمان دیدیم و چه بسا در این روزها بیش از پیش، در سطح شهر دیده می‌شوند که به دلیل شرایط موجود اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: سلامت روان کودک کار، سلامت روان جامعه است و قطعاً بدون حمایت از آنها، دستیابی به دنیایی بهتر وجود نخواهد داشت، به همین دلیل نیاز بود تا چشمان و افکار جامعه را بیشتر از قبل متوجه کودکان کار کنیم تا تلنگری بر مسئولیتی که بر دوش جامعه نسبت به این بچه‌ها است، باشد. همچنین باید کمک کنیم این کودکان در دنیای کودکی خود رشد کنند و مانند همه کودکان از شرایط متعارف برخوردار باشند.

عناصری بیان کرد: دوسالانه «دستان۱» قرار است به عنوان پل ارتباطی بین کودکان کار و افکار عمومی عمل کند تا این فاصله را برای درک عمیق‌تر از شرایط این کودکان در جامعه کمتر کنیم. وقتی از جامعه صحبت می‌کنیم شامل مسئولانی هم می‌شود که مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه مسئولیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: به پیشنهاد انجمن حمایت از کودکان کار، دوسالانه‌ای هنری با عنوان «دستان» را برنامه‌ریزی و طراحی کردیم که برای اولین دوره این دوسالانه، هنرمندان در بخش پوستر، عکس و کاریکاتور با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

دبیر دوسالانه پوستر، عکس و کاریکاتور «دستان۱» گفت: قرار بود رشته‌های دیگر هنری را برای دوسالانه داشته باشیم اما به دلیل محدودیت‌های مکان برگزاری دوسالانه، تصمیم گرفتیم دیگر رشته‌ها به دوره‌های آینده دوسالانه منتقل شود. امیدواریم در دوره‫های بعد بتوانیم رشته‌هایی چون فیلم و موسیقی را نیز داشته باشیم و حتی بتوانیم این دوسالانه را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این دوسالانه سعی دارد بتواند سبب کاهش پدیده ننگ‌آور کارِ کودک شود، توضیح داد: دبیرخانه سعی کرده با توجه به حقوق کودکان، برنامه‌ریزی در آموزش، بهداشت و ارتقای سطح زندگی کودکان، دستیابی به دنیایی بهتر را برای آنها فراهم کند. از این رو، با دعوت از هنرمندان، برای محو این پدیده تلاش کردیم تا با برپایی این دوسالانه تاثیر مخرب کار بر شرایط فردی کودکان و اجتماع را کاهش دهیم و بر خلأ حقوق کودک در زندگی کودک کار تاکید کنیم.

عناصری درباره ویژگی‌های آثاری که مورد قبول این دوسالانه است، توضیح داد: نکته مهم در ارائه آثار، این است که باید جایگاه کودکان کار با احترام ویژه‌ای برخورد شود و حریم آنها حفظ شود. طراحان گرافیک با سه اثر، هنرمندان عکاس در دو بخش تک عکس(حداکثر ۳ فریم) و مجموعه عکس(حداکثر ۸ فریم) و و کاریکاتوریست‌ها با ۵ اثر می‌توانند شرکت کنند. همچنین محدودیتی در تکنیک و روش ارائه کارها وجود ندارد.

وی با اشاره به سطح کیفی آثار، تاکید کرد: چون قرار است آثار علاوه بر فرهنگسرای نیاوران بر روی بیلبوردهای سطح شهر نیز به نمایش گذاشته شوند، برای ما توجه به مسائل روز، نوگرایی و ایده‌های خلاقانه اهمیت دارد باید از ایده‌های نخ‌نما پرهیز شود تا قابلیت ارائه در چنین فضاهایی داشته باشد. همچنین قرار است در آینده، کاتالوگ دیجیتال آثار نیز منتشر شود، بنابراین سطح کیفی آثار برای ما مهم است.

دبیر دوسالانه پوستر، عکس و کاریکاتور «دستان۱» درباره داورهای این دوسالانه نیز گفت: خوشبختانه داورهای دوسالانه از اساتید باتجربه در حوزه حرفه‌ای خود و همچنین داوری هستند و سعی کردیم از سه نسل متفاوت آنها را انتخاب کنیم. همچنین اصل بیطرف بودن از جمله نکاتی بوده که در شورای سیاستگذاری مورد توجه قرار گرفته است و خوشبختانه تجربه کاری داورهای ما، این بیطرفی را ثابت کرده است.

عناصری در پایان عنوان کرد: حل مسائل اجتماعی از جمله مساله کودکان کار، نیاز به توجه جمعی دارد و مسئولیت‌پذیری لایه‌های مختلف اجتماع را می‌طلبد. با توجه به آمارهای رسمی و غیررسمی که از کودکان کار شاهد هستیم، برپایی چنین رویدادهای هنری می‌تواند به حل مساله و ارتقای کیفی زندگی آنها کمک کند، کودکانی که حتی برخی از آنها شناسنامه ندارند و به همین دلیل از حقوق‌ اولیه‌شان محروم هستند. به امید اینکه هویت انسانی این کودکان به رسمیت شناخته شود و بتوانیم دنیای زیباتری برای‌شان بسازیم.

اولین دوسالانه پوستر، عکس و کاریکاتور «دستان۱» که با هدف حمایت از حقوق کودکان به دبیری محمدحسین عناصری ۲۰ تا ۲۶ مردادماه در فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد شد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است