برگزار نشدن نمایشگاه کتاب ضربه بزرگی به اهالی کتاب زد/ کرونا ما را به انزوا کشاند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۹
مریم حقیقت در گفتگو با صبا:

برگزار نشدن نمایشگاه کتاب ضربه بزرگی به اهالی کتاب زد/ کرونا ما را به انزوا کشاند

مریم حقیقت برگزار نشدن نمایشگاه کتاب و وضعیت فعلی نشر را دلیل بیکاری و حذف درآمد بسیاری از اهالی فرهنگ دانست.

مریم حقیقت برگزیده چندین جشنواره شعر و داستان در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا درباره آخرین اثرش گفت: آخرین اثری که از من به چاپ رسیده مجموعه دوبیتی‌هایی است با نام «قلم در دست ما انگور می شد» که نشر روزگار کار چاپ و نشر آن را برعهده داشت.

وی افزود: در حال حاضر هم آثاری به صورت تک شعر در حال سرودن دارم. اشعار سروده شده مقطع خاصی را روایت نمی‌کند و تکرار موضوع اجتماعی را در خود جای داده است. شعرها، روایت شکسته و نقدی به حال و گذشته دارد و شاید در آخر کتاب به آینده نیز اشاراتی داشته باشد.

حقیقت درباره تاثر کرونا بر فرهنگ و ادب گفت: در تعامل با زمانه و روزگار است که سوژه‌هایی در ذهن ما ته نشین می‌شود، اندیشه می‌گیرند و آن را تبدیل به اثر هنری می‌کنیم. کرونا ما را به انزوا کشیده و باعث شده روز به روز ارتباط ما با جامعه کمتر شود و کیفیت آثار هنری هنرمندان تنزل پیدا کند زیرا هنرمند در کنار جامعه و اجتماع است که می تواند یک اثر هنری خلق کند.

وی اظهار کرد: حوزه نشر بیشترین آسیب را دیده و مهمترین اتفاق برگزار نشدن نمایشگاه سالانه کتاب بوده و کسانی که در کنار آثار هنری کارهای دیگر انجام می‌دادند، مثل خودم که کار ویراستاری انجام می‌دادم، با توقف نشر عملا بیکار شده‌‌ام و درآمدی ندارم.

شاعر هفت مجموعه شعر منتشر شده با عنوان‌های «تا دست به واژه می زنم می‌سوزد»، «دلم شعر است»، «با آفتاب رابطه دارم»، «من نیستم»، «کبوترنامه»، «۳۳ عدد مقدسی ست»، «قلم در دست ما انگور می شد» و چندین مجموعه دیگر ادامه داد: همه جامعه و خصوصا هنرمندان وظیفه دارند که در این اوضاع موارد بهداشتی را رعایت کنند تا هر چه زودتر از شر این بیماری رهایی یابیم و دوباره جامعه به شرایط عادی و فعالیت خود بازگردد. تنها راه پیشگیری که امروز در دست ماست ماسک زدن و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

وی در پایان بیان کرد: همه ما در وهله اول بایستی خودمان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و در وهله دوم اگر صدایی داریم که می‌ تواند منتشر شود مردم را به رعایت موارد بهداشتی تشویق کنیم. این دوره قطعا به طور مستند در اختیار آیندگان قرار خواهد گرفت اما ما می توانیم با نگاه هنری این روزگار سخت را برای آیندگان روایت کنم.

احمدرضا معراجی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است