فراخوان مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۷

فراخوان مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران

فراخوان مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران به دبیری حامد نوری منتشر شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی مسابقه، فراخوان مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران به دبیری حامد نوری منتشر و آخرین مهلت ارسال آثار آن ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ تعیین شده است.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور ارج نهادن به فرهنگ ایثار و شهادت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گرانقدر هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای عزیز راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را با دعوت از از صاحب نظران و هنرمندان برگزار می‌کند و در پایان، به هر یک از طرح‌های برنده، جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران به همت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و ریاست عالی طرح بنای یادبود بر عهده سعید رسولی مدیرعامل راه آهن است و حامد نوری از سوی ایشان به سمت دبیری این رویداد انتخاب شده‌اند.

از جمله شرایط شرکت در این مسابقه بدین شرح است:

– کلیه افراد اعم از شرکت های حقوقی، اشخاص حقیقی و دانشجویان که دارای تخصص در این حرفه هستند، مجاز به شرکت در مسابقه هستند.

– اشخاص حقوقی و یا افراد گروهی یک نفر را به عنوان سرگروه معرفی نموده و دبیرخانه تنها وی را به عنوان تصمیم گیرنده به رسمیت می‌شناسد.

– طرح‌ها قبل از مسابقه توسط کمیته برگزاری بررسی می‌شود و چنانچه به لحاظ موارد مطروحه در «نحوه ارسال مدارک مسابقه» نقص و ایرادی نداشته باشد برای داوری به هیات مربوط سپرده خواهد شد.

–آثار حجمی و طرح های ارایه شده مستقیم به دبیرخانه  پس از پایان مسابقه مسترد نخواهد شد.

– کمیته برگزاری در قبال تاخیر و یا خسارات وارده به مدارک قبل و بعد از تحویل آن به دبیرخانه مسئولیتی نخواهد داشت.

مشخصات و ویژگی های مورد انتظار از طرح های ارسالی بدین صورت است که لوح و بنای یاد بود باید کاملا منحصر به فرد، شاخص و غیر کلیشه، مدرن با هویت ایرانی اسلامی و دارای ویژگی های لازم متناسب با شان شهدا وایثارگران و نماد های راه آهن جمهوری اسلامی ایران باشد و (لوح یاد بود) لازم است بصورت ایستاده یا دیواری جهت نصب در ورودی و یا لابی (ادارات  کل راه آهن) طراحی و (بنای یاد بود) قرار است در ورودی و یا فضای خارجی(ایستگاه های مراکز استان ها) جایگذاری شود.

ابعاد کلی محل ایجاد لوح و بنای یاد بود به این شکل در نظر گرفته شده است:

– فضای خارجی پیش بینی شده برای ایجاد بنای یاد بود ۲۰ متر مربع در ارتفاع حداکثر ۳ متر

– فضای داخلی پیش بینی شده برای ایجاد لوح یاد بود ۵/۱ متر مربع در ارتفاع حداکثر ۲ متر

فضای خارجی ایستگاه های راه آهن در مراکز استان ها متفاوت است. بطور مثال امکان این وجود دارد در ورودی یک ایستگاه که فضای بیشتری دارد، ارتفاع بنای یاد بود را تا ۴ الی ۵ متر هنگام ساخت افزایش داد، لذا شرکت کننده های گرامی باید در طراحی اثر خود به این موضوع توجه داشته باشند که طرحشان قابلیت ساخت در ارتفاع های  مورد نظر را داشته باشد، همین امر در خصوص طراحی لوح یاد بود صدق می کند.

اجرایی بودن طرح با در نظر گرفتن ضوابط فنی و اجرایی طرح پیشنهادی و توجیه پذیری اقتصادی از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین خلاقیت و نوآوری در طراحی با توجه به ویژگی های خاص پروژه شامل دقت در طراحی جزییات و اجرایی بودن با استفاده از مصالح بوم آورد و رایج در کشور و ظرفیت استفاده بهینه در مناسبت های مرتبط اثر خلق شده به عنوان یک بنای یاد بود فاخر و ماندگار از معیارهای مهم ارزیابی داوران به شمار می رود.

مالکیت مادی آثار برندگان اول تا سوم مسابقه مربوط به امور ایثارگران راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و این امر، شامل سایر آثار شرکت کننده های دیگر نمی شود.

هنرمندانی که قصد ارسال طرح به دبیرخانه را دارند، لازم است نکات زیر را مد نظر قرار دهند:

علاقه‌مندان ابتدا وارد سایت راه آهن به نشانی www.rai.ir ، بخش isargaran.rai.ir  می شوند و با مطالعه موارد مندرج، اقدام به ثبت نام می کنند و پس از ثبت نام، به بخش takrim.rai.ir می روند و ورود به سامانه ثبت نام را انجام می دهند و در سامانه میز خدمت الکترونیک، در بخش کاربر جدید، گزینه کاربران عمومی را انتخاب می کنند و پس از تایید نام کاربری و رمز عبور، اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای شرکت در مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را به برنامه می دهند و با تایید نهایی، ثبت طرح در سامانه به اتمام رسیده است.

شرایط بارگذاری مدارک در سامانه:

– ارایه طرح اولیه و کانسپت طرح  و سایت پلان و پلان های پروژه در مقیاس مناسب

– ارایه برش ها و نماهای پروژه

– ارایه پرسپکتیوهای پروژه (دید پرنده و دید ناظر)

– شرح کانسپت، تحلیل برنامه فیزیکی و یا در صورت نیاز ارایه دیاگرام

– ارایه یک نسخه دیجیتال از موارد خواسته شده برای هر دو طرح، با فرمت JPG یا PDF حداکثر در یک شیت ۷۰×۱۰۰

– توجه: هر دو طرح ( لوح و بنای یادبود) با حداکثر حجم ۲۰ مگابایت باید بصورت هم زمان برای ارزیابی داوران در فرم ثبت متقاضیان بارگذاری شود.

هنرمندانی که قصد دارند آثار را به صورت پستی ارسال کنند، باید این نکات را رعایت کنند:

شرکت کنندگان همچون مجسمه سازان و گرافیست ها می توانند آثار خود از قبیل ماکت و یا طرح های گرافیکی را پس از ثبت نام ، با شرایط بسته بندی مناسب و بهداشتی به آدرس دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

– توجه: متقاضیانی که آثار ارسالی آنها بصورت ماکت یا فایل گرافیکی  است، با تلفن همراه ، دوربین عکاسی و یا اسکنر، از اثر خود عکس یا اسکن مطلوب تهیه کنند و آن را در قسمت (ارایه طرح لوح و بنای یادبود) بارگذاری کنند، مثال : دو ماکت توسط مجسمه ساز ساخته شده است یکی ماکت لوح یاد بود و دیگری ماکت بنای یادبود ، تصویر ماکت لوح یاد بود در قسمت: (طرح لوح یادبود ادارات کل) و تصویر ماکت بنای یاد بود در قسمت: (طرح بنای  یادبود ایستگاه ها) بارگذاری شود.

همین امر درباره ارایه آثار توسط گرافیست‌ها و سایر هنرمندان دیگر صدق می‌کند، مجسمه سازان و گرافیست‌ها و سایر هنرمندان پس از ثبت تصاویر آثار خود در فرم ثبت نام، می توانند به صورت حضوری و یا از طریق اداره پست آثار ساخته شده را به نشانی دبیر خانه ارایه و یا ارسال کنند، در غیر این صورت آثاری که مستقیم به دبیرخانه مسابقه ارسال شده باشد و در فرم مربوطه تصویر طرحشان ثبت نشده باشد، از مسابقه خارج خواهند شد.

هزینه شرکت در این رویداد، ۵۰ هزار تومان است و متقاضیان، باید صحت اطلاعات و مدارک ارسالی را با امضای الکترونیکی تایید کنند.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دو صورت مسئولیتی در قبال آثار ارسالی قبول نخواهد کرد:

  • امور ایثارگران راه آهن ج.ا.ا بعنوان متولی مسابقه و نیز برگزار کننده و مجری طرح، در صورت تشابه احتمالی آثار ارایه شده شرکت کننده ها با یکدیگر، هیچگونه مسئولیتی را عهده دار نیست و نیز هر گونه ادعایی از سوی شرکت کننده های محترم در این خصوص را نخواهند پذیرفت.
  • امور ایثارگران راه آهن ج.ا.ا و نیز برگزار کننده مسابقه ، در صورت خرابی و یا شکستگی آثار حجمی و گرافیکی ارایه شده به دبیرخانه مسابقه هیچگونه ادعا و یا مسئولیتی را در این خصوص نخواهند پذیرفت و اعلام می کند که آثار حجمی و طرح های ارایه شده مستقیم به دبیرخانه پس از مسابقه مسترد نخواهد شد.

جوایز نفرات برگزیده بدین شرح است:

– طرح اول  :  ۷۰۰ میلیون ریال به همراه لوح و تقدیرنامه رسمی از راه آهن

– طرح دوم  :  ۲۰۰میلیون  ریال به همراه لوح و تقدیرنامه رسمی از راه آهن

– طرح سوم  : ۱۰۰ میلیون ریال به همراه لوح و تقدیرنامه رسمی از راه آهن

هنرمندان از زمان انتشار فراخوان تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ فرصت دارند طرح آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند و هیات داوران در بازه زمانی ۱ الی ۲۰  شهریور ماه ۱۳۹۹ به بررسی آثار خواهد پرداخت و در نهایت، از برگزیدگان همزمان با هفته دفاع مقدس در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ تقدیر به عمل خواهد آمد.

متقاضیان در صورت مواجهه با مشکل در ثبت نام و غیره می توانند به پشتیبانی این مسابقه در شبکه اجتماعی واتساپ با شماره ۰۹۳۵۰۶۳۶۰۹۴ تماس حاصل کنند.

آدرس دبیرخانه برای ارسال تهران، بالاتر از میدان آرژانتین، بلوار نلسون ماندلا، ساختمان مرکزی راه آهن، طبقه  چهارم، کد پستی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۱۵۱۹۶۳۰۸۰۷ است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است