جشنواره تلویزیونی مستند تنها به دنبال کشف استعداد نیست/ تنوع بالای آثار | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۱
محسن اسلام‌زاده به صبا گفت:

جشنواره تلویزیونی مستند تنها به دنبال کشف استعداد نیست/ تنوع بالای آثار

محسن اسلام‌زاده داور دوره سوم جشنواره تلویزیونی مستند از مزایای و امتیازهای این جشنواره سخن گفت.

محسن اسلام‌زاده کارگردان مستندهایی چون «تنها میان طالبان»، «زندگی میان پرچم‌های جنگی»، «آقای دادستان»، «اهل سنت ایران» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره جشنواره تلویزیونی مستند گفت: یکی از اقدامات خوبی که در شبکه مستند رخ داده، برگزاری همین جشنواره است و از آنجایی که در دوره قبلی این جشنواره جزو داوران بودم، باید بگویم که با آثار سطح بالایی روبه رو بودیم تا جایی که حتی کار داوری را بسیار سخت می‌کرد. در آن دوره حدود ۷۰ اثر از میان چند صد مستند گزینش شده بود و این نشان دهنده استقبال خوب مستندسازان از این جشنواره است.

وی افزود: این جشنواره در قالب آثار تلویزیونی به ترغیب مستندهایی می‌پردازد که شاید کمتر از رسانه ملی پخش شوند و از طرف دیگر شاهد ارسال اثار توسط سیمای استان‌ها به این جشنواره هستیم که این مهم فضا را برای عرض اندام مستندسازان دیگر شهرها فراهم می‌کند، جالب اینجاست که در دوره قبل آثار بسیار خوبی هم از طرف مستندسازان دیگر شهرها به جشنواره ارسال  شد و رقابت سنگینی را ایجاد کرده بود.

کارگردان مستند «به دنبال صلح» اظهار کرد: قطعا وقتی جشنواره تلویزیونی مستند در اختتامیه‌اش شب سیستان و بلوچستان اعلام می‌کند و به پتانسیل‌های این استان به شکل ویژه نگاه می‌کند، یعنی به یک بلوغ فکری در حوزه همگرایی رسیده و این موضوع مهمی به شمار می رود.

اسلام زاده درباره نقش این جشنواره در کشف مستندسازان بااستعداد دیگر شهرها عنوان کرد: جشنواره تلویزیونی مستند فرصت برابری را در اختیار مستندسازان  کشور قرار می‌دهد و به شخصه شاهد بودم که مراکز استان‌ها در این جشنواره حضور بسیار فعال دارند و قطعا یکی از رسالت‌های این شبکه نیز، کشف استعدادهای بومی هر منطقه و تداوم همکاری با آن‌ها است؛ چرا که صرفا نباید به کشف استعدادها اکتفا کرد. به خاطر دارم وقتی در جشنواره الجزیره در سال ۲۰۱۲ شرکت کردم، شاهد بودم که سیاست این جشنواره از مستندسازان نقاط مختلف دنیا دعوت کند و حتی به این مستندسازان بعد از برگزاری جشنواره رجوع می‌شد، بعدها متوجه شدم شبکه الجزیره توسط این جشنواره برای ارتباط گیری با مستندسازان کشورهای دیگر استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته شاهد بودیم که از شهرهای مختلف آثار بسیار خوبی به جشنواره ارسال شده بود و جای رقابت زیادی را نیز ایجاد کرد که قطعا این مهم به جذابیت‌های جشنواره می‌افزاید. البته باید به این مساله اشاره کنم که پیش تر برخی از مستندها را به اسم مستند تلویزیونی از جشنواره‌ها محروم می‌کرد اما جشنواره تلویزیونی مستند، نگاه ویژه‌ای به این قبیل مستندها دارد و قطعا این آثار نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در اصل یکی از رسالت‌هایی که باید در دوره‌های آتی این جشنواره بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، مدنظر قرار دادن مستندهای آرشیویی است؛ چرا که حمایت از این مستندها یکی از رسالت‌های تلویزیون محسوب می‌شود.

کارگردان مستند «روز ناتمام من و فرمانده» افزود: متاسفانه طی بازه‌ای رویکرد رسانه ملی به آثار طنز، تله فیلم و سریال معطوف شده و مستند مهجور مانده بود اما در ۱۰ سال اخیر نگاه‌ها در کشور به آثار مستند جدی تر شده و امروز می‌بینیم که شبکه مستند تاسیس و به تبع آن جشنواره تلویزیونی مستند هم ایجاد شده است. از طرف دیگر مابقی جشنواره‌های این حوزه مانند جشنواره سینما حقیقت به بلوغ رسیده و بیش از یک دهه از تجربه جشنواره عمار می‌گذرد و معتقدم ضریب دادن به سینمای مستند به معنی صحبت جدی با مردم خواهد بود و مردم را به فکر وادار می‌کند.

اسلام زاده در توضیح بیشتر این مساله گفت: از آنجایی که انقلاب اسلامی، همواره روی حضور اجتماعی و سیاسی مردم حساب می‌کند و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همیشه تاکید کرده‌اند که انقلاب، انقلاب مردمی است و پیچ‌های تاریخی را هم با کمک مردم عبور کرده‌ایم باید به شکل جدی با مردم در حوزه‌های مختلف صحبت کرد و یکی از مهمترین وسیله‌ها برای تحقق این مساله نیز آثار مستند خواهد بود.

وی درباره حضور مستندهایی با مضامین انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت در جشنواره تلویزیونی مستند گفت: این جشنواره، بسیار فشرده است و سلایق داوران نیز ملاک انتخاب آثار محسوب می‌شود و از آنجایی که جشنواره تعداد برگزیدگان کمی دارد و در همه موضوعات نیز اثر پذیرفته می‌شود، رقابت سنگینی وجود دارد. با این حال از آنجایی که این جشنواره می‌خواهد به بخش زیادی از موضوعات بپردازد، طبیعتا با محدودیت در پذیرش آثار روبه رو است. به طور مثال سال گذشته علی رغم اینکه تهیه‌کننده مستند «کرار» بودم اما این اثر به جشنواره راه پیدا نکرد ولی مستند «توتیا» که جزو آثار دفاع مقدسی و از مستندهای خوب استان سیستان و بلوچستان هم محسوب می شود توانست جزو برگزیدگان دوره قبلی جشنواره شود.

کارگردان «مادران انقلاب» در پایان تصریح کرد: هر چند در حوزه ساخت آثاری که در زمره دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت تعریف می‌شوند، بسیار رشد کرده ایم اما در جشنواره تلویزیونی مستند رقبیان جدی در دیگر گونه های مستند برای این آثار وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به مستندهای ورزشی، ارشیویی، اجتماعی و … اشاره کرد که تنوع بالایی هم دارند، تا جایی که سال گذشته در برخی جلسات داوری برای انتخاب اثر برگزیده کار واقعا قفل می‌شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است