«من، شماره سه» در آسایشگاه روانی زندگی می‌کنم/ رمانی رازآلود می‌نویسم

عطیه عطارزاده نویسنده رمان «من، شماره سه» که قرار است به زودی از سوی نشر چشمه منتشر شود در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره حال و هوا و مضمون این رمان توضیح داد: «من، شماره سه» یک داستان اول شخص و از زبان یک پسر جوان تقریبا 19 ساله است که در یک آسایشگاه روانی بستری و از کودکی آنجا بزرگ شده است.

وی افزود: این داستان در زمان پیش از انقلاب و در سال 52 می‌گذرد و برای شخصیت اصلی این رمان و دیگر بیماران این آسایشگاه روانی اتفاقی رخ می‌دهد که قصه این رمان را که در فضایی مردانه است رقم می‌زند.

نویسنده رمان «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» درباره تفاوت «من، شماره سه» با این رمان گفت: این دو رمان تفاوت‌های زیادی دارند زیرا قصه رمان قبلی در یک فضای کاملا زنانه بود و این رمان در یک فضای کاملا مردانه روایت می‌شود و برای من نیز تجربه بسیار متفاوتی بود.

وی افزود: اما فکر می‌کنم شکل تصویر پردازی و زمان‌هایی که از واقعیت جدا می‌شویم و به فراواقعیت می‌رویم اما نه به شکل سوررئال در دو رمان شباهت هایی با یکدیگر داشته باشند.

این نویسنده در پاسخ به این پرسش که «من، شماره سه» بر اساس واقعیت نوشته شده است یا خیر، گفت: این رمان اصلا برگرفته از داستانی واقعی نیست اما به هرحال افراد و یا لوکیشن‌های حقیقی در آن وجود دارد.

نویسنده «من، شماره سه» درباره ایده نگارش این رمان عنوان کرد: موضوع بیماران روانی و فضایی که در آن زندگی می‌کنند و طرز نگاهی که به زندگی دارند همیشه برای من جالب بوده است. به همین دلیل مستندی نیز با نام «پروژه ازدواج» ساخته‌ام که در جشنواره ملی فیلم فجر سال گذشته نیز حضور داشت.

 

وی افزود: من تصویری از مردی که صورتی ندارد در ذهن داشتم و این تصویر با دغدغه من که بیماران روانی هستند و بیماری روانی نیز نه به معنای یک بیماری بلکه به معنی یک راهی متفاوت که می‌توان با آن به جهان نگاه کرد به یکدیگر گره خوردند و همه این عوامل باعث نگارش این رمان شد. این رمان عشقی را روایت می‌کند که با تعریف همیشگی عشق کمی متفاوت است.

این نویسنده با اشاره به اینکه نزدیک به سه سال نگارش این رمان طول کشید، بیان کرد: این سه سال مجموعه‌ای از تحقیق، نگارش اولیه و تحویل رمان به نشر چشمه است.

عطارزاده در پایان درباره رمان جدیدی که در حال نگارش آن است، توضیح داد: این رمان درباره تاریخ معاصر ایران است و حال و هوایی رازآلود دارد. با توجه به اینکه نزدیک به یک سال است که نگارش این رمان را شروع کرده‌ام اما همچنان برای اتمام آن نیاز به زمان دارم.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/