پوسترهای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی رونمایی شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۲

پوسترهای جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی رونمایی شد

دو‌ پوستر نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که برگرفته از نشانه های تاریخی، نمایشی و فرهنگی ایران هستند با حضور جمعی از هنرمندان باسابقه و جوان این عرصه رونمایی شدند.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، عصر سه شنبه هشتم مردادماه مراسم رونمایی از پوستر نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در خانه موزه خیمه شب بازی که به همت ستاره اسکندری راه افتاده با حضور مدیران و هنرمندان، نماینده مجلس و اجرای چند برنامه نمایشی برگزار شد.

اجرای این مراسم را مرشد میرزاعلی به عهده داشت که در بخش هایی از برنامه به نقالی نیز پرداخت.

در ابتدا داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از هنرمندان نمایش های آیینی و سنتی که برای بالا  نگه داشتن پرچم این هنر قدیمی تلاش می‌کنند، بیان کرد: نمی دانم دوره بعدی دبیر هستم یا نه، اما امیدوارم این پرچم همچنان در دستان شما به اهتزاز درآید. ما این جشنواره را سال ۶۸ و  درست۳۰ سال قبل راه انداختیم و در آن دوره توانستیم با توجه به بضاعت‌مان ۱۱ نمایش را بپذیریم در حالی که این دوره بیش از ۵۰۰ تقاضا داشتیم و توانستیم قریب به ۱۵۰ اثر را بپذیریم و این یعنی بعد از این همه سال، این هنر توانسته مجددا احیا شود تا هنرمندان و جوانان فعال این حوزه بتوانند میراث پیشینیان را تحویل بگیرند و این هنر را اعتلا دهند.

همچنین شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: هر جشنواره‌ای که در ایران زمین برگزار می‌شود هویت و مضمونی دارد اما جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ویژگی‌های منحصر به فردی در معرفی آیین‌های ایرانی دارد. افتخار ما این است که نمایش ایرانی زاییده فرهنگ و هویت ایران زمین است از همین رو با افتخار از گونه‌های نمایش ایرانی نام می‌بریم و‌ خوشبختانه این جشنواره در طول این سال‌ها رویدادی اثر بخش بوده است که با هدف حمایت از شیوه‌های نمایش ایرانی و قدمت و‌ هنر ایرانی شکل گرفته و در تمام این ۱۹ دوره نقش خود را که تاثیرگذاری‌اش غیرقابل انکار است، به درستی ایفا کرده است.

وی با قدردانی از زحمت و تلاش داود فتحعلی‌بیگی که همه زندگی‌اش صرف نمایش ایرانی شده است، افزود: ما با مردی روبرو هستیم که عاشقانه از فرهنگ ایرانی صحبت می کند و همه تلاشش را کرده که از نمایش ایرانی و شیوه های نوین این هنر حمایت کند.

 کرمی همچنین در پایان صحبت هایش گفت: ما حسرتی داریم و آن هم هنرمندانی هستند که در طول یک سال گذشته از دست دادیم، اما با این حال آرزوی سلامتی برای مرشد سعیدی که در بستر بیماری است، داریم و برای آن‌ها که از میان ما رفته‌اند، مخصوصا استاد مرتضی خمسه‌ای که مدت زمان زیادی نیست درگذشته  است، طلب مغفرت داریم. امیدوارم این مراسم و رویداد گام مثبت و رو به جلویی در جهت اعتلای هنر ایرانی باشد.

 در ادامه‌ مهدی دوایی طراح پوسترهای این دوره از جشنواره عنوان کرد: چیزی که ما را دور هم جمع کرده علاقه و پیوندی فرهنگی به نام «ایران» است که عشق بازی با این واژه را برای هرکدام از ما که در کار هنر هستیم به نحوی فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که پیشنهاد طراحی پوستر به او شد، مشغول یادگیری بوده است توضیحاتی درباره المان‌های به کار گرفته شده در طراحی پوسترهای جشنواره ارایه کرد و گفت: مرغ عَلَم که در «علامت» و تعزیه استفاده می‌شود و تصویر یک مرغ عصر مغرغی اصلی‌ترین نمادهایی بودند که برای طراحی بکار رفتند. ضمن اینکه جام اَرجان به عنوان اثری کهن که زندگی و آیین در آن وجود دارد، آنقدر بکر بود که می‌شد برای این طرح از آن استفاده کرد

 دوایی همچنین خطوط استفاده شده در طراحی پوستر را متعلق به میرزا غلامرضا اصفهانی از خوشنویسان مشهور دوره قاجار معرفی کرد.

پخش کلیپی از دوره‌های قبلی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و اجرای سیاه بازی با حضور داوود داداشی و علی فتحعلی از بخش های دیگر این برنامه بود و در نهایت دو پوستر نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور طیبه سیاوشی نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شهرام کرمی، داود فتحعلی بیگی، علاًالدین قاسمی، مریم معترف و اسماعیل ورمزیار رونمایی شد و هنرمندان حاضر در مراسم پوستر جشنواره را امضا کردند.

همچنین در پایان فرزند زنده یاد مرتضی خمسه‌ای در سخنانی کوتاه علاوه بر آرزوی هرچه بهتر برگزار شدن این دوره از جشنواره آیینی و سنتی از هنرمندانی که در مراسم وداع با پدرش حضور داشتند، سپاسگزاری کرد.

مرشد احدی، ابوالفضل ورمزیار، علاالدین قاسمی، احمد عزیزی، غلام بابوته، هما جدیکار، محمدحسین ناصربخت، اتابک نادری، علی یداللهی، میثم یوسفی، هادی حوری، سامان خلیلیان، نسیم یاقوتی و پریسا سیمین مهر از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است