بررسی میراث هنری ایران و قفقاز در فرهنگستان هنر | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۵

بررسی میراث هنری ایران و قفقاز در فرهنگستان هنر

نشست تخصصی و نمایشگاه «میراث هنری ایران و قفقاز؛ با تأکید بر کتیبه‌ها و تزیینات معماری» در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، نشست تخصصی و نمایشگاه «میراث هنری ایران و قفقاز؛ با تاکید بر کتیبه‌ها و تزیینات معماری» روز دوشنبه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۸ در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

در نشست تخصصی «میراث هنری ایران و قفقاز» مرتضی رضوانفر عضو هیات‌ علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره پروژه میدانی «میراث مشترک ایران و جهان؛ با تکیه بر کتیبه‌های فارسی» که طی چند سال اخیر در کشورهای چین، تانزانیا، کنیا، ترکیه، جمهوری آذربایجان، هندوستان، ارمنستان و قفقازِ روسیه، به‌صورت فردی انجام داده است، سخنرانی می‌کند.

مرتضی رضوانفر درباره شیوه تحقیق و بررسی به‌ کار گرفته‌شده در این پژوهش گفت: شیوه کار، میدانی و اسنادی (کتابخانه‌ای) است. بیش از پنج سال است که این بررسی آغاز شده و سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا را شامل می‌شود. ما از شرق چین در آسیا تا مصر در آفریقا و بعضی کشورهای اروپا آثاری داریم که تاریخ مشترک ما را با این سرزمین‌ها نشان می‌دهد و نشست تخصصیِ روز دوشنبه، بخشی از این کار بزرگ است که مربوط به کتیبه‌ها و تزیینات معماری قفقاز می‌شود.

وی هدف از این تحقیق و پژوهش گسترده را معرفی و شناساندن حوز‌های ایران فرهنگی دانست و ادامه داد: بهترین سند اثبات حوزه‌های ایران فرهنگی، همین کتیبه‌های به زبان فارسی است. برای اثبات حضور فرهنگ ایران در سرزمین‌های مزبور، جدا از جنبه‌های آیینی که شامل مراسم مشترک مانند نوروز، سده، مهرگان، چله و بعضی دیگر از جشن‌های ایرانی است، زبان فارسی، مهم‌ترین و پررنگ‌ترین عنصر بلامنازع، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که این سند در شکل کتیبه‌های سنگی با اشعار شاعران نامی ایرانی، کتیبه‌های اطلاع‌رسانی و تزیین بناها وجود دارد. آثاری که بهترین سند برای حضور فرهنگ ایران و ایرانی و خدمات جامعه ایرانی در جهان است.

رضوانفر گفت: علاوه بر کتیبه‌های ساسانی که در قفقاز شناسایی شده است، بیشترین آثار به‌ جامانده در قفقاز شمالی و جنوبی، متعلق به بناهای مذهبی و مربوط به دوره‌های صفویه و قاجاریه است. در این کتیبه‌ها بسیاری از مفاهیم در قالب شعر فارسی و متون اخلاقی ارائه شده و یا اطلاعاتی درباره ساخت و تعمیر بنا، بیان شده است.

نشست تخصصی میراث هنری ایران و قفقاز با تاکید بر کتیبه‌های فارسی، روز دوشنبه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. پس از این نشست، نمایشگاهی که به‌ صورت تابلوهای پژوهشی ارائه شده است و اغلب حاوی تصویر بنا و کتیبه ها، قرائت متن کتیبه ها و اطلاعاتی مختصر درباره محتوای آنهاست، در مؤسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا (گالری لرزاده) گشایش می‌یابد.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست و بازدید از نمایشگاه آثار، می‌توانند به نشانی خیابان ولیعصر، پایین‌تر از تقاطع طالقانی، شماره ۱۵۵۲، فرهنگستان هنر، طبقه سوم، سالن همایش‌ها، مراجعه کنند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است