«مهمات» برای نوجوانان از دفاع مقدس می‌گوید/ نگاه جانبدارانه نداشتیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۵
سیداحمد موسویان در گفتگو با صبا:

«مهمات» برای نوجوانان از دفاع مقدس می‌گوید/ نگاه جانبدارانه نداشتیم

تهیه‌کننده مجله تلویزیونی «مهمات» درباره ویژگی‌های این برنامه و بخش‌های مختلف آن توضیحاتی را ارایه داد.

سیداحمد موسویان تهیه‌کننده مجله «مهمات» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره ایده شکل گیری این برنامه که این روزها از شبکه یک سیما در حال پخش است، توضیح داد: سال ۹۷ ایده این برنامه شکل گرفت. نزدیک به ۱۳ تا ۱۴ سال بود که هیچ برنامه تخصصی با موضوع دفاع مقدس در صداوسیما تولید نشده بود به ویژه آنکه بخواهیم مخاطب آن را طیف نوجوان قرار بدهیم. در همان دوران متوجه شدیم که این گروه سنی از مخاطبان شاید هیچ درکی از فضای دفاع مقدس نداشته باشند.

وی ادامه داد: با همکاری بسیج سازمان صداوسیما طرح این برنامه در سال ۹۷ تصویب شد و ما اوایل سال ۹۸ وارد کار پیش تولید شدیم و در ۶ ماهه دوم همان سال فاز تولید را آغاز کردیم. تولید برنامه هم به دلیل شیوع ویروس کرونا طولانی شد. ضبط برنامه سال ۹۸ در ۲۶ قسمت به پایان رسید و در هر حال حاضر این برنامه را به صورت قسمتی برای پخش تحویل سازمان می‌دهیم. هم اکنون در مرحله تدوین و صداگذاری کار هستیم.

تهیه‌کننده مجله «مهمات» با اشاره به اینکه مخاطب این برنامه نوجوان‌ها و جوان‌ها هستند، گفت: با توجه به این موضوع فکر کردیم که کمی از کلیشه‌های برنامه‌سازی در این حوزه فاصله بگیریم و ریتم برنامه را بالا ببریم به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک مجله تصویری با آیتم‌های کوتاه باشد.

موسویان درباره بخش‌های مختلف برنامه اظهار کرد: برنامه نزدیک به ۹ آیتم دارد. یک آیتم گفتگو با مهمان است که مدت زمان آن حدود ۱۳ دقیقه است.  توضیح عملیات دیگر آیتم برنامه است که هنگام صحبت مجری درباره آن عملیات با جلوه‌های ویژه بازسازی شده و مدت زمان آن نیز حدود ۱۳ دقیقه است. بقیه آیتم‌های برنامه کوتاه هستند. «پشت جبهه» نام یکی دیگر از آیتم‌ها است که اتفاقات موازی آن تاریخ را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: آیتم «پدیدار شناسی» را داریم که به بررسی ریشه بسیاری از اتفاقات و رویدادهای زمان حاضر و مقایسه آن به زمان گذشته می‌پردازیم. گفتگو با هنرمندان و نویسندگان حوزه دفاع مقدس و معرفی شهدا با ویژگی‌های خاص از دیگر بخش‌های برنامه است.

به گفته تهیه‌کننده مجله «مهمات»، این برنامه تاکنون که ۵ قسمت از آن روی آنتن رفته است، با استقبال خوب مخاطبان عام و هم مخاطبان خاصی که در حوزه دفاع مقدس کار می‌کنند، با استقبال مواجه شده است.

موسویان درباره پروسه تحقیق و نگارش این برنامه عنوان کرد: در «مهمات» از ابتدای جنگ تا پایان آن به روایت‌های مختلف پرداخته‌ایم. حدود ۷ ماه تیم پژوهشی در این زمینه کار کردند. در حوزه دفاع مقدس صاحب نظر زیاد است به همین دلیل سعی کرده‌ایم به یک تجمیعی در روایت‌ها برسیم و نگاه جانبدارانه نداشته باشیم.

وی ادامه داد: از منابع تلفیقی مانند خاطرات رزمنده‌ها، منابع آرشیوی، دایره المعارف‌های نوشتاری دفاع مقدس، کتاب‌های تخصصی ارتش و… برای ساخت برنامه استفاده کردیم. منابع آرشیوی که در برنامه استفاده شده از منابع کمتر دیده شده و یا استفاده نشده است.

تهیه‌کننده مجله «مهمات» درباره خط قرمزهای محتوایی برنامه خاطرنشان کرد: ممکن است اتفاق و یا رخدادی باشد که نتوان به آن مستقیم پرداخت؛ به همین دلیل ما از زاویه دیگری به موضوع نگاه کردیم و سعی کردیم به صورت غیرمستقیم به آن موضوع نیز اشاره کنیم. من به عنوان برنامه ساز این گله را دارم که چرا برخی از بزرگوارانی که در زمان دفاع مقدس بودند بعد از چهل سال هنوز برخی از اتفاقات را بیان بازگو نمی‌کنند چراکه می‌توان از این تجربیات استفاده کرد. البته دوستانی هم به برنامه ما آمدند و از اتفاقات آن زمان برایمان گفتند و توانستیم یک روایت دست اول را به تصویر بنشانیم.

موسویان در پایان با اشاره به اینکه نوع روایت در این برنامه از حالت و لحن احساسی به فضای قهرمانی تغییر داده شده است، گفت: شیوه روایت احساسی هم مخاطب خاص خود را دارد و خوب هم هست اما ما جنس روایت را تغییر دادیم تا مخاطب را پای برنامه نگه داریم. به لحاظ فرم برنامه نیز سعی کردیم به گونه‌ای طراحی کنیم که مخاطب خسته نشود برای همین تنوع بصری را بالا بردیم و ریتم را تند کردیم.

مجله تلویزیونی «مهمات» کاری از گروه تلویزیونی بسیج صداوسیماست که ساعت ۱۸ هر چهارشنبه، در ساختار گرافیکی نو و مدرن به مناسبت چهلمین سال دفاع مقدس، به بازخوانی حوادث جنگ با زبان نسل جوان می‌پردازد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000