هنوز از حمایت دولت از تئاتر و تماشاخانه‌ها خبری نیست/ افت دوباره مخاطبان | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۹
مصطفی کوشکی در گفتگو با صبا:

هنوز از حمایت دولت از تئاتر و تماشاخانه‌ها خبری نیست/ افت دوباره مخاطبان

مصطفی کوشکی به تحلیل وضعیت تئاتر مستقل تهران و وضعیت گروه های تئاتری و نقش دولت در حمایت های مادی و معنوی پرداخت.

مصطفی کوشکی مدیر مجموعه تئاتر مستقل تهران درباره شروع فعالیت تماشاخانه ها در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا گفت: دقیق نمی دانم چه تعداد از تماشاخانه ها فعالیت خود را آغاز کرده اند ولی فکر می کنم سه تماشاخانه از اول تیر فعالیت داشتند که شامل تماشاخانه های مستقل, مهرگان و تالار مولوی بود که تئاتر مستقل با دو نمایش، مولوی و مهرگان هم یک نمایش داشتند ولی از این هفته چندین تماشاخانه و نمایش دیگر اضافه شدند اما بسیاری دیگر هنوز بسته‌اند.

وی افزود: فکر می کنم کلا حدود ۱۰ یا دوازده نمایش از الان که هفته دوم بازگشایی هاست روی صحنه هستند در صورتی که آخرین آمار از اجراها در بهمن ماه یکصد و بیست نمایش بوده است یعنی هم اکنون ۱۰ درصد قبل، اجرا دارند.

این کارگردان با اشاره به وضعیت استقبال مخاطبان بیان کرد: از یکم تیرماه که نمایش ها به ویژه در تئاتر مستقل کار خود را شروع کردند استقبال خوب بود و ظرفیت پنجاه درصد فروش بلیت تکمیل شد ولی از این هفته افتی را شاهد هستیم که یک دلیلش به دلیل اظهارنظرهای زیادی بود که از طرف خود هنرمندان شد بابت اینکه نباید سالن ها باز می شدند و اجراها روی صحنه می رفتند. یا با نمایش هایی رو به رو بودیم که به دلایل مالی و اقتصادی اجرا نشدند و انگار با اداره کل هنرهای نمایشی به توافق نرسیدند یا مرکز پولی برای جبران خسارت نداشت که به آن ها بدهد کما اینکه باید انجام می داد. به هر حال حمایت دولت اینجا معنی پیدا می کند. این ها باعث شد بی اعتمادی و ترس بین مخاطبان و حتی گروه های تئاتری بوجود بیاید و دست نگه دارند که خروجی آن در هفته دوم خودش را نشان داد.

اگر فرهنگ و هنر از بین برود اندیشه محو می شود

کارگردان نمایش «کوریولانوس» با تحلیل وضعیت کلی تماشاخانه های مستقل با توجه به اینکه شنیده می شود در موقعیت بحرانی قرار دارند، اظهار کرد: به هر حال موقعیت بحرانی موقعیتی است که ماه هاست با آن دست و پنجه نرم می کنیم. بحران همیشه در شکل بزرگتر در جامعه، فرهنگ، کسب و کار و… وجود دارد ولی به طور مشخص اگر برای دوران کرونا و پس از آن و زمان بازگشایی حرف بزنیم باید گفت اگر فرهنگ، هنر و اندیشه برای ما مهم است برای برون رفت از بحران هر ارگان و سازمان و هنرمندی به سهم خودش باید جدی تر عمل کند و پای کار بایستد چون اگر فرهنگ و هنر از بین برود اندیشه محو می شود و با از بین رفتن اندیشه صدمه جدی به بدنه جامعه می خورد و مهمترین نوع صدمه، ظلم پذیری خواهد بود. وقتی خوراک اندیشه نداشته باشیم تحت تاثیر قرار می گیریم، حرف ها و رفتار پوپولیستی روی ما تاثیر می گذارد و ظلم پذیر می شویم. پس هرکدام از ما این رسالت را داریم که نگذاریم این فرهنگ و هنر و اندیشه از جامعه رخت بربندد.

این مدیر تماشاخانه با توضیح درباره داشتن برنامه‌ای خاص برای حمایت از گروه های نمایشی با هدف برون رفت از این وضعیت گفت: اگر منظور این است که ما چطور از گروه ها حمایت کنیم، به شخصه سعی می کنم گروه ها را دعوت کنم و آن هایی را که قبل از کرونا روی صحنه بودند به حالت اجرا برگردانم، برای آن ها شرایط و حمایت های ویژه ای در نظر بگیرم که به عنوان نمونه اگر بتوانند و سعی کنند تماشاچی بیشتری به سالن ها بکشانند نمایش های ویژه ای را در اختیارشان می گذارم تا به لحاظ اقتصادی ضرر نکنند.

فرهنگ از همه چیز کم اهمیت تر شده است

وی افزود: اگر منظور حمایت دولت از ما است که به نظرم مقوله ای کاملا مبرهن است و اصلا نیازی به گفتن ندارد که نقش دولت در حمایت از فرهنگ و هنر چه باید باشد و چگونه باید به این مقوله رسیدگی کند! متاسفانه در جامعه و نگاه بالادستی ما فرهنگ و هنر اهمیت زیادی ندارد. البته زیاد از آن حرف می زنند اما در عمل اهمیتش از بسیاری از کم اهمیت ترین ها، کمتر است و شاید بتوان گفت آخرین اهمیت را به فرهنگ و هنر اختصاص می دهند.

کوشکی در پایان درباره کمک های نقدی و حمایت های ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی، عنوان کرد: تاکنون که هیچ اتفاقی نیفتاده است یعنی نه ریالی بصورت نقدی و نه هیچ حمایت معنوی و یا تجهیزاتی از هیچ کسی نشده است حداقل من از تئاتر مستقل و هنرمندانی که با آن در ارتباط هستم خبر دارم و می دانم اتفاقی نیفتاده است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500