مردم با این فشار اقتصادی سینما نمی‌روند/ تدوین کتاب «در امتداد سینمای خیابانی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۳
مهرشاد کارخانی در گفتگو با صبا:

مردم با این فشار اقتصادی سینما نمی‌روند/ تدوین کتاب «در امتداد سینمای خیابانی»

مهرشاد کارخانی درباره انتشار اولین کتاب خود با محوریت سینمایی خیابانی توضیحاتی ارائه داد.

مهرشاد کارخانی نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره آخرین فعالیت‌های خود گفت: از نظر من سینما اکنون سخت‌ترین دوران خود را در ۴٠ سال اخیر سپری می‌کند و اکثریت اهالی سینما در شرایط بد اقتصادی و کاری به سر می‌برند، این موضوع به خصوص برای فیلمسازان مستقل که وابستگی به منابع قدرت و ثروت ندارند تشدید می‌شود و از لحاظ روحی نیز تحمل این شرایط را دشوارتر می‌کند.

وی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا در قرنطینه به سر می‌برم و به همین دلیل و طولانی شدن این بحران و ادامه تعطیلی فعالیت‌های هنری تصمیم گرفتم کارهای مربوط به نگارش و تکمیل کتابی را که چند سالی است درگیر نوشتن آن هستم به پایان برسانم؛ کتابی با عنوان «در امتداد سینمای خیابانی».

این کارگردان درباره انتشار این کتاب توضیح داد: «در امتداد سینمای خیابانی» نخستین کتابی است که به موضوع سینمای خیابانی در ایران می‌پردازد و امیدوارم ناشری برای چاپ این کتاب پیدا شود و به زودی هم منتشر شود.

کارخانی با اشاره بر اکران آنلاین فیلم‌ها عنوان کرد: من با اکران آنلاین فیلم‌ها موافق نیستم زیرا معتقدم اساس و بنیان فیلمسازی حرفه‌ای برپایه نمایش آن روی پرده سینماست.

وی اضافه کرد: زمانی که مخاطب در اینترنت فیلمی را تماشا می‌کند دیگر معنای سینما از دست می‌رود و همه چیز به شوخی تبدیل می‌شود. به عقیده من اکران آنلاین حرکت خوبی نیست و دانش سینماروها را پایین می‌آورد. معتقدم به هیچ وجه در بلندمدت جواب نخواهد داد و با شکست روبرو خواهد شد.

کارگردان فیلم «دو لکه ابر» درباره بازگشایی سینماها در شرایط کنونی نیز تشریح کرد: قبل از آن که سینماها باز شوند، ابتدا باید در جامعه آرامش و امنیت ایجاد کرد. به هر حال فضای ملتهب و بحران زده این روزها و وحشت بیماری کرونا با نبودِ امنیت شغلی و اقتصادی همراه شده است. همراه با موج گسترده گرانی و بیکاری، بخش وسیعی از مردم که نان شب‌شان را به سختی تامین می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت در این شرایط به سینما بروند و به تماشای یک فیلم دم دستی از نوع کمدی‌های رایج بنشینند.

کارخانی در پایان تاکید کرد: در ابتدا باید شرایط  اقتصادی که نابسامان است درست شود و پس از آن اقدام به بازگشایی سینماها کرد. در حال حاضر اکران فیلم‌های جدید اساسا بی‌معنا است. واقعیت تلخ این است که سینما در شرایط فعلی رو به نابودی و توقف کامل می‌رود و این از ضعف مدیریتی ناشی می‌شود که فاقد هرگونه برنامه و استراتژی برای مدیریت سینماست.

دلارام صادقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است