شادی باید اولویت برنامه‌های کودک باشد/ «بچه محل» دوست‌داشتنی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۶
داریوش فرضیایی در گفتگو با صبا:

شادی باید اولویت برنامه‌های کودک باشد/ «بچه محل» دوست‌داشتنی است

عموپورنگ که با مجموعه «بچه محل» مهمان خانه‌ها است، می‌گوید شادی باید اولویت اول هر برنامه کودکی باشد.

داریوش فرضیایی معروف به «عموپورنگ» مجری و برنامه‌ساز حوزه کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره برنامه «بچه محل» که این روزها از شبکه دو سیما در حال پخش است، اظهار کرد: این مجموعه طرحی بود که ما بعد از «محله گل و بلبل» به سازمان ارایه دادیم. البته بسیار غیرمنتظره و غیرمترقبه بنا به پیشنهاد و درخواست سازمان به این طرح رسیدیم. طرح ما در اصل یک شو و مسابقه ویژه کودک با حضور خانواده‌ها و کودکان که به دلیل کرونا متوقف شد و در آینده برای ساخت این برنامه نیز اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در واقع با تفکر و همفکری دوستان خوبم محمد درویشعلی پور نویسنده، احمد درویشعلی پور کارگردان و مسلم آقاجانزاده تهیه‌کننده به این قالب از برنامه رسیدیم و دیدیم اینگونه بهتر است. البته قرار بود در این مجموعه بچه‌ها حضور داشته باشند اما به دلیل کرونا منتفی شد.

شخصیت‌های جدید برای مخاطب جذاب است

عموپورنگ با اشاره به اینکه مجموعه «بچه محل» با مجموعه «محله گل و بلبل» متفاوت است، عنوان کرد: شخصیت‌های جدیدی در این مجموعه حضور پیدا کرده‌اند که برای بچه‌ها جذاب و نو و نسبت به «محله گل و بلبل» کاملا متفاوت و جدیدتر بوده است. از جمله حضور سروش جمشیدی در قالب عروسک‌ساز که سازنده عروسک پسماندی است و درباره حفظ و نگهداری محیط زیست آموزش می‌دهد. همچنین حضور سوسن پرور و رامین ناصرنصیر نیز به عنوان یک کاراکتر نو و جدید برای مخاطب جذاب بوده است و بازخوردهای خوبی نیز از مخاطب گرفته‌ایم. هر از چند گاهی مهمان ویژه‌ای به صورت افتخاری نیز داریم.

فرضیایی با اشاره به اینکه خانواده‌ها از «بچه محل» بسیار استقبال کرده‌اند، گفت: از نکات قابل توجهی که خانواده‌ها به آن اشاره می‌کنند این است که به ما می‌گویند «بچه محل» بسیار هوشمندانه و زیبا کرونا و بحث بهداشت را به بچه‌ها آموزش داد. با اینکه ما دوران پساکرونا را در «بچه محل» به تصویر می‌کشیم اما همواره به صورت غیرمستقیم و در لفافه به کرونا و مراقب‌های بهداشتی از خود در برابر دیگران در مجموعه اشاره می‌کنیم. همچنین پرداختن به موضوع تک فرزندی نیز از نکاتی است که در «بچه محل» به آن توجه می‌کنیم.

«بچه محل» شیرین نگارش شده است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نبود بچه‌ها در برنامه تاثیری گذاشته است یا نه، عنوان کرد: زمانی که عموپورنگ وارد تلویزیون شد بدون بچه آمد. من ۸ سال بدون بچه و تنها برنامه اجرا می‌کردم و سال ۸۸ تازه بچه به برنامه آوردم و امیرمحمد نیز اضافه شد. ما قابلیت و تجربه آن را داریم که برنامه‌های جذاب بدون حضور بچه بسازیم.

عموپورنگ درباره استقبال مخاطبان از «بچه محل» عنوان کرد: این مجموعه در مقایسه با دیگر کارهای کودک در زمره سریال به این دلیل موفق است که شیرین نگارش و پرداخته شده است. شخصیت‌ها در جای خود قرار دارند. ما مجموعه‌های دیگری را که از شخصیت‌هایی استفاده کردند که هر کدام وزنه‌ای هستند، داریم اما یا جذابیت‌ها نداشته و یا شخصیت‌ها درست پرداخت نشده بودند. پردازش شخصیت‌ها و فیلمنامه بسیار مهم است. صادقانه بگویم هم موضوع مهم است و هم افرادی که می‌آیند در چه جایگاهی قرار می‌گیرند.

مهمانان افتخاری حضور در مجموعه را جزو افتخارات خود می‌دانند

فرضیایی تاکید کرد: سروش جمشیدی طنز خود را داشت اما حضور در یک مجموعه کودک و نوجوان ضربه‌ای به پیشینه‌اش نخورده و بهتر نیز شده است. همچنین افرادی که در «بچه محل» به عنوان مهمان افتخاری حضور پیدا می‌کنند، جزو افتخارات خودشان می‌دادند و می گویند که دوست داریم باشیم چراکه این برنامه پیشینه خوبی دارد و دیگر یک برند است. ما احساس می‌کنیم نه تنها در «بچه محل» دیده می‌شویم بلکه به شناسنامه کاری‌مان نمره خوبی داده شده و ثبت می‌شود. «بچه محل» گذرا نیست بلکه ماندگار است.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود گسترش وسایل ارتباطات جمعی چگونه می‌توان یک کودک را پای برنامه نگه داشت، اظهار کرد: در ابتدا باید جذابیت‌ها و شیرین‌هایی را که می‌تواند کودکان را پای برنامه نگه دارد، بشناسیم. در گذشته دایره اختیارات بچه‌ها و بیننده کم بود اما در حال حاضر محدودیت‌ها برداشته شده است و با تنوع کانال و وسایل ارتباط جمعی بسیار مانند ماهواره رو به رو هستیم و در واقع حق انتخاب با بچه‌ است.

افراد با موفقیت ۵۰ درصدی باید کلاه خود را بالا بیندازند

این برنامه‌ساز کودک ادامه داد: در این مجموعه اگر فردی بخواهد یک کار شاخص انجام بدهد که بیننده را پای تلویزیون بنشاند بسیار سختی پیش روی آن قرار دارد و اگر ۵۰ درصد هم موفق شود به قول معروف باید کلاه خود را بالا بیندازد. الان دیگر زمانی نیست که برگردیم به گذشته و بگوییم آن چیزی که قبلا اجرا می‌کردیم الان هم باید همان را اجرا کنیم. بچه‌های این نسل با نسل‌های گذشته به لحاظ مطالبات و شرایط متفاوت هستند.

عموپورنگ تاکید کرد: من در دهه ۶۰ خانم‌ها گیتی خامنه و الهه رضایی را می دیدم و همه آرزویم این بود که صدای آن‌ها را بشنوم. در حال حاضر هم تعداد برنامه‌ها و شبکه‌ها و هم تعداد مجریان برنامه‌های کودک زیاد شده است و این کودک یا خانواده است که انتخاب می‌کند یک برنامه را ببیند یا نه.

شادی اولویت هر برنامه کودکی است

فرضیایی با اشاره به اینکه برای جذابیت یک برنامه باید دنبال پارامتر و فاکتورهایی لازم بود، گفت: به نظر من شادی باید اولویت هر برنامه کودکی باشد. شادی که چارچوب داشته باشد نه از هم گسیخته. به صورت مستقیم نمی‌توان به بچه‌ها مسایلی را آموزش داد مگر در یک فضای شاد و یا فضایی که کاملا بچه‌ها بپسندند و باور کند. من به شدت با مستقیم گویی مخالفم. اگرچه قبلا خودم این کار را انجام می‌دادم به دلیل آنکه تنها بودم.

وی افزود: اما در حال حاضر مسایل مختلف را غیرمستقیم آموزش می‌دهیم. به عنوان مثال حضور عروسکی در برنامه است که از احترام به محیط زیست و نگهداری آن صحبت می‌کند و آموزش می‌دهد. همچنین نوع روابط و گفتار من با پدر، مادر، خانواده و اهالی محله حالت آموزشی در خود دارد. ما مطالبات را در قالب نمایش می‌گوییم که کاملا حرفه‌ای و طبیعی است.

موسیقی «بچه محل» کاملا آموزنده است

عموپورنگ همچنین درباره موسیقی‌های به کار گرفته شده در این برنامه خاطرنشان کرد: بچه‌ها از همان دوران کودکی خیلی از آموزش‌ها را در قالب شعر و با یک ریتم خاصی یاد می‌گیرند. اگر شعر بد است چرا از همان بچگی به بچه‌ها آموزش داده می‌شود. یکی از آن فاکتورهای مهم در آموزش ابزار موسیقی است و موسیقی ما در عین شادی و فرح بخش بودن کاملا آموزنده است. موسیقی تیتراژ پایانی «بچه محل» نیز نجوا با خدا است. ترانه‌های ما کاملا حساب شده است. خود من در این سری ترانه‌هایم را بیشتر می پسندم چراکه مختص کودک نیست و به نوجوان نزدیکتر شده است.

وی ادامه داد: کودک الان «دورهمی» و برنامه‌های بزرگسال را می‌بیند و خانواده می‌گذارند اینگونه برنامه‌ها را ببیند. ما در «بچه محل» از ژانر خود تخطی نکردیم و کار در سبک کودک و نوجوان است. موسیقی کار هم کاملا در سبک کودک و نوجوان است.

خانواده‌ها بیشتر از بچه‌ها از مجموعه استقبال کرده‌اند

عموپورنگ مطرح کرد: نکته جالب این است که بیشتر خانواده‌ها از مجموعه «بچه محل» استقبال کردند تا بچه‌ها. ما همیشه روی این موضوع تاکید کرده‌ایم که پدر و مادر بازی، برنامه، کتاب و… را برای فرزند خود انتخاب کنند. با افتخار می‌گویم ۹۹ درصد پدرها و مادرها می‌گویند خوشحالیم که این برنامه هست و فرزند ما می‌بیند و ما اجازه می‌دهیم که ببیند.

فرضیایی در پایان تصریح کرد: خوشحالم که «بچه محل» آمده است و حرف اصلی خود را از زبان بچه‌ها زیبا بیان می‌کند. امیدوارم با حمایت مسئولان و مدیران ما این ۱۰۰ قسمت را به نحو احسنت بتوانیم بسازیم و تقدیم بینندگان کنیم.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است