برگزاری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک با عزمی جزم / رسانه‌ها حمایت کنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۱

برگزاری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک با عزمی جزم / رسانه‌ها حمایت کنند

اولین نشست خبری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران صبح امروز دوشنبه 9 تیرماه با حضور مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی و هیربد همت‌آزاد دبیر دوسالانه و اصحاب رسانه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صبا، در ابتدای مراسم هادی مظفری، منیژه آرمین و هیربد همت‌آزاد برای رونمایی و امضای پوستر روی صحنه آمدند و از پوستر یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران اثر فرهود رونمایی کردند.

در ادامه هیربد همت آزاد گفت: پوستر جشنواره متاثر از برج آزادی به نشان وحدت ملی طراحی شده است و استفاده از المان سرو در لوگوی دوسالانه به تأسی از فرهنگ اسلامی و ایرانی است.

هادی مظفری با بیان احساس دلتنگی دوری از اصحاب رسانه ناشی از بیماری کرونا و قرنطینه شغلی خانواده تجسمی گفت: امسال امیدواریم دوسالانه سرامیک و دوره هشتم مجسمه سازی برگزار شود، هر چند قرار بود دوسالانه مجسمه سازی در اسفند برگزار شود که به سبب شرایط پیش آمده به تعویق افتاد.

مظفری با مطرح کردن خواست هنرمندان تجسمی برای برگزاری دوسالانه‌ها گفت: برگزاری این رویدادها متأثر از خواست و استقبال در انجمن‌های تخصصی است.

وی افزود: اما و اگرهایی مبنی بر مخالفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا تمرکز در جشنواره فجر مطرح بود که هیچکدام صحت ندارد. باور ما این است که دولت نباید دوسالانه برگزار کند و باید این مهم به انجمن‌های تخصصی اعطا شود. دلایل به تعویق افتادن را مطالعه کردیم و بخشی از آن را در تغییرات انجمن‌ها یافتیم که دوره‌های آن دو ساله است و این فاصله آمادگی در انجمن از جمله تامین بودجه و برنامه‌ریزی را مخدوش میکند و با اینکه انجمن برنامه‌هایی برگزاری را ریخته است اما با تغییرات دوسالانه‌ها در برگزاری مختل می‌شدند.

مظفری بیان کرد: امیدواریم شاهد کاهش شیوع ویروس کرونا باشیم تا بی‌ینال مجسمه و سرامیک را برگزار کنیم. درخواست برگزاری بی‌ینال از سوی انجمن عکاسان و نقاشان مطرح شده و دوباره روی روال برمی‌گردد. هم‌اکنون هم یکی از بهترین و منظم‌ترین و با کیفیت‌ترین بی‌ینال‌ها را داریم که این نظم و کیفیت هم در دوره قبل و هم در دوره کنونی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: دوسالانه برای همه جامعه هنری است نه بخشی از آن و اداره کل حتما از رویدادی حمایت می‌کندکه همه جوانب و گروه‌ها را در بر گیرد.

مظفری درباره خرید آثار دوسالانه توسط دفتر تجسمی گفت: هیچ برنامه‌ با بودجه‌ای برای این مهم در نظر نگرفتیم و با توجه به شرایط کنونی نمی‌توان تصمیم جدی اتخاذ کرد اما به فراخور وضعیت همکاری صورت خواهد گرفت.

وی افزود: با شرایط پیش آمده چهار ماه هنرمندان در ایام کرونا این واقعیت است که امروز جامعه به لحاظ نشاط و بهبود فضای اجتماعی نیاز به برنامه‌های فرهنگی دارد و آفرینش آثار هنری در دوران کرونا نیازمند عرصه این آثار هستیم. سال سخت اما پر از رویدادی پیش‌رو داریم. شاید سال پر اتفاقی در پیش داشته باشیم که با وجود شرایط جامعه به تک‌تک برنامه‌ها دست پیدا کنیم.

در ادامه همت آزاد بیان کرد: شرایط اقتصادی و کرونا به هنرها به‌خصوص هنر تجسمی فشار زیادی وارد کرده، پس برنامه ریزی برگزاری و اجرا برای چنین نمایشگاهی در چنین شرایطی ممکن نبود اما عزم جزم افراد و همکاران این امر را ممکن کرد و از رسانه ها می‌خواهم به این مهم بیشتر بپردازند.

همت آزاد درباره حمایت های مالی از این دو سالانه عنوان کرد: در خصوص حمایت مالی باید اسپانسر خصوصی وارد شود اما شرایط کرونایی باعث شد خیلی ها کنار بکشند. از سویی انتظارات اسپانسر هم مهم است، شاید اسپانسر خواسته ای داشته باشد که ما را از ماهیت اصلی این هنر دور کند، در نتیجه ما ترجیح می دهیم در شرایط انقباضی کار را جلو ببریم اما خواسته های اینگونه اسپانسرها را قبول نکنیم.

همت آزاد با اشاره به جزییات انتخاب و اهدای جوایز این دوره گفت: در بخش فراخوان، یک شورای انتخاب آثار متشکل از شش نفر در دو مرحله آثار را بررسی می کنند؛ اول از روی عکس کاری که ارسال می شود و مرحله دوم به صورت فیزیکی انجام خواهد شد. سه نفر برگزیده داریم که به هر کدام جایزه ای به مبلغ بیست میلیون تومان و لوح تقدیر و تندیس اهدا می شود.

وی افزود: بهداد اژدری، مجید ضیایی، محمود محرومی، بیتا فیاضی، مجتبی شاه کوچکی و نفیسه خلج داوران ابتدایی و بهداد اژدری، مجید ضیایی، حمید سوری، ژاک کافمن داوران نهایی هستند.

اسلامی مدیر فرهنگسرای نیاوران با بیان اینکه جلسه‌ای با مدیر دفتر اکو داشته است از مرکزیت نیاوران برای بزرگداشت هنرمندان فعال در شرایط سخت یاد کرد و این فرهنگسرا با به عنوان پایگاه این دوسالانه دانست.

منیژه آروین از هنرمندان شاخص حوزه سرامیک و عضو شورای سیاستگذاری در این جلسه درباره رویکرد اصلی دوسالانه سرامیک گفت: واژه خودکاوی بحث‌برانگیز است. در ابتدا به نظر خودکاوی مسأله فردگرایی است و هنرمند را به سمت فردیت سوق می‌دهد، اما اگر دقت کنید خود دارای معانی چند بعدی است و خود هنرمند را به خویشتن بازمی‌گرداند و این مهم در دوسالانه اهمیت دارد.

وی افزود: خود تنها به معنای فرد هنرمند نیست بلکه من اجتماعی و سیاسی و تاریخی خود را هم به همراه دارد و این ابعاد در هنرمند باید درونی شود و ویژگی‌های خاص او را تولید کند. در دوسالانه اهمیت وجه غیرتقلیدی است. در صورتی کار هنرمند از آن اوست که از درونش برآمده باشد.

فرجی دیگر عضو شورای سیاستگذاری در این نشست درباره دوسالانه‌های هنری خاطرنشان کرد: این رویدادها برای ارزیابی دایره فعالیت هنرمندان یک عرصه است.

وی با اشاره به فاصله رخ داده در حوزه دوسالانه سرامیک گفت: ما با نگاه‌های جدیدی روبه‌رو هستیم که همه آنها قابل بررسی و نقد است. شرایط این دوره را به نحوی برنامه‌ریزی کردیم که همه هنرمندان بتوانند درگیر شوند و واژه خودکاوی به همین مهم اشاره دارد.

این عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه افزود: با آنکه تعداد هنرمندان حوزه سرامیک اندک است، اما نگاه‌ها به شدت متأثر است و خودکاوی شرایطی را فراهم می‌کند تا این نگاه‌ها باز شود.

فرجی درباره حذف سفال در این دوره بیان کرد: سفال در زمره سرامیک تعریف شده است و در زبان بین‌المللی نیز چنین رویکردی وجود دارد که انجمن سرامیک نیز از آن تبعیت می‌کند.

وی همچنین درباره تفاوت سفالگری و هنر سرامیک توضیحاتی ارائه داد و گفت: سرامیک یک ماده تاریخی است و انسان برای رفع نیازهای اجتماعی خود از آن بهره برده است. امروز هم از هوافضا تا پزشکی ایفای نقش می‌کند و این به سبب ماده پذیری و شکل پذیری است. در فضای هنری به واسطه همین خواص به هنرمند امکان می‌دهد براساس نیاز از این ماده بهره ببرد، حال چه نیاز مجسمه‌سازانه باشد و چه نقاشانه.

آرزو زرگر، دبیر بخش پژوهش نیز گفت: در این دوسالانه بخش پژوهش پررنگ دیده شده است و با توجه به شرایط موجود، چند سخنران در حوزه پژوهش هنر با تمرکز بر سرامیک و خودکاوی در این بخش خواهیم داشت. صحبت‌هایی در این حوزه داریم که در فضای مجازی متتشر می‌کنیم. این صحبت‌ها درباره خلق ایده و استفاده از سرامیک است. بخش متفاوت پژوهش مسأله اوپن استودیو است که حال و هوای هنرمند در استودیو شخصی و آن حس شادمانی هنرمند در این فضا را از طریق فضای مجازی منتشر می‌کنیم تا در دیگر هنرمندان نشاط ایجاد کند.

همت آزاد در پایان گفت: این دو سالانه از نهم آبان تا هفتم آذرماه ۹۹ در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است