مردم انقدر درگیر معاش هستند که نمی‌توانند کتاب بخوانند/ دردسر فضای مجازی برای کاریکاتور | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۸
کامبیز درمبخش در گفتگو با صبا:

مردم انقدر درگیر معاش هستند که نمی‌توانند کتاب بخوانند/ دردسر فضای مجازی برای کاریکاتور

کاریکاتوریست مطرح کشورمان به بررسی فضای فرهنگی کشور و پیرو آن وضعیت کاریکاتور و مشکلات آن پرداخت.

کامبیز درمبخش طراح، کاریکاتوریست و گرافیست درباره جدیدترین فعالیت هایش متناسب با آخرین تحولات شیوع کرونا به خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا گفت: راجع به کرونا کارهای زیادی انجام دادم و در فضای مجازی هم منتشر کردم. از سویی برای نمایشگاه ها و کتاب هایی که دارم مشغول کار و برنامه ریزی هستم یعنی بدون کار که به هیچ عنوان نمی‌توانم سر کنم. دوران کرونا باعث شد به جز انجام کارهای جدید، استراحت هم داشته باشم.

وی افزود: من یک نمایشگاه بزرگ با موضوع مروری بر آثار پنجاه شصت سال گذشته و تعدادی از آثار اخیر داشتم که قرار بود در گالری باروک برگزار شود اما به علت شیوع ویروس کرونا عقب افتاد و هنوز هم مشخص نیست تکلیف آن چه می شود.

خالق کتاب «مینیاتورهای سیاه» بیان کرد: یک کتاب هم با نام «گربه ها و پرنده ها» با نشر کارنامه دارم که قرار بود برای نمایشگاه کتاب آماده شود که آن‌هم به علت کرونا و تعطیلی چاپخانه ها به مشکل چاپ برخورد ولی قول دادند به زودی چاپ شود.

این گرافیست با اشاره به اساسی ترین مشکلات حوزه کاریکاتور در کشور اظهار کرد: جای کاریکاتور در همه جای دنیا در مطبوعات است منتهی مطبوعات در کشور ما بخشی است که خودش پا در هواست و سرنوشت نامعلومی دارد تا جایی که نمی توانند حتی به کارمندان خود حقوق پرداخت کنند حالا فکر کنید در این شرایط اگر بخواهند کاریکاتوریست هم استخدام کنند به دردسرشان اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: این فضای مجازی اصلا چیز خوبی نیست چون نه تنها برای حوزه کاریکاتور بلکه برای همه هنرمندان ایرانی دردسرساز بوده آن هم در شرایطی که در حالت عادی بیکاری و بی پولی همه زندگی هنرمندان را فرا گرفته است و متاسفانه هیچگونه فکری برای این دو مقوله نشده و درباره چرایی این اتفاق هیچگونه جوابی به ما ندادند.

درمبخش با بررسی علت پایین آمدن جنبه نقد در مواجهه با کاریکاتور بیان کرد: یکی از دلایلش این است که در ایران کاریکاتور هیچ وقت به عنوان شغل شناخته‌نشده و در واقع تمام کسانی که کاریکاتور می کشند با کمترین دستمزد فعالیت دارند. زمانی که تازه از خارج آمده بودم برای هر کاریکاتور پنج تومان به من می دادند و جلوتر هم که آمدیم همین روند پایین بودن مبلغ های دستمزد ادامه داشت این در حالی است که شاید یک‌ نفر در طول یکماه فقط چهار کاریکاتور بکشد و پرداخت همین مبالغ اندک‌ هم در برخی مواقع با تاخیر چند ماهه خواهد بود.

این کاریکاتوریست درباره علت توجه نکردن به حوزه فرهنگ و هنر گفت: به فرهنگ کلی مملکت برمی گردد. مملکتی که تیراژ کتابش بسیار پایین است دیگر مسایل آن نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد یعنی مردم ما گذشته از اینکه کتاب نمی خوانند در خیلی موارد دیگر هم کم کاری می کنند. فرهنگ در هرچیز باید نهادینه شود به عنوان نمونه در ژاپن یا در اروپا سوار مترو که می شوید بیش از هشتاد درصد مردم کتاب می خوانند که این موضوع ذهن‌شان را بارور می کند و باعث پیشرفت می شود.

درمبخش در پایان عنوان کرد: متاسفانه مردم ما بیشتر به دنبال امرار معاش هستند و شرایطی پیش آمده که حتی اگر بخواهند نمی توانند کتاب بخوانند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است