«ایرانیش» مسابقه‌ای کاملا ایرانی است/ تا پایان سال روی آنتن هستیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۷
در بازدید از لوکیشن «ایرانیش» عنوان شد؛

«ایرانیش» مسابقه‌ای کاملا ایرانی است/ تا پایان سال روی آنتن هستیم

احسان ارغوانی تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «ایرانیش» در حاشیه بازدید مدیران شبکه دو سیما از لوکیشن این مسابقه از تقلید نبودن این برنامه و ویژگی‌های آن سخن گفت.
به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی برنامه، مدیران شبکه دو سیما از‌ لوکیشن‌ مسابقه تلویزیونی «ایرانیش» بازدید کردند و این مسابقه تلویزیونی با اجرای پوریا پورسرخ وارد فاز تولید شد.
محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو در حاشیه بازدید از لوکیشن مسابقه تلویزیونی «ایرانیش» بیان کرد: امیدوارم این مسابقه بتواند ذائقه مخاطب ایرانی را برای چشیدن طعم ایرانی در وجوه مختلف زندگی شیرین و شیرین تر کند. حالا که در آستانه برداشتن گام نهایی برنامه هستیم آرزو می‌کنم این مسابقه بتواند گام موثری بردارد.

وی افزود: اگر بخواهیم از سرزمین ایران سخن بگوییم با یکی از کهن سال ترین زیست بوم‌های بشر در کره زمین مواجهیم که به لحاظ تمدن ۱۰، ۱۲ هزار ساله اش شناخته می‌شود. امروز تنها روی بخشی از دیرینگی، عمق و عظمت فرهنگی و تمدنی سرزمینمان کار کرده‌ایم و هرچقدر بیشتر درباره ایران بدانیم بیشتر به خود کمک کرده‌ایم تا دیرپا، سربلند و با عزم راسخ ایرانی بمانیم.

بازی‌های ایرانی راهی میانبر برای شناخت خود

مدیر شبکه دو سیما تصریح کرد: باید به کوچه پس کوچه‌های فرهنگ این سرزمین سر بزنیم و بازی‌های ایرانی یکی از این کوچه‌ها است؛ بازی‌ها مانند دیگر عرصه‌ها برای پرورش اخلاق، شخصیت، تعمیق هویت و فرهنگ آفرینی بوده است و اگر سراغ آن‌ها برویم راه میانبری را برای بهتر شناختن خودمان طی کرده‌ایم.

مدیر شبکه دو با آرزوی توفیق برای دست اندرکاران «ایرانیش» گفت: سرگرمی‌های ایرانی حکیمانه است و هر کدام حکمتی را بیان می‌کرده‌اند و ولنگاری و سرگرمی محض نبوده اند. در «ایرانیش» هم بن مایه علمی به قدر و قیمت این کار می‌افزاید.

«ایرانیش» تا پایان سال روی آنتن است

در بخش دیگری از این مراسم حبیب میدانچی مدیر طرح و برنامه و گروه اجتماعی شبکه دو سیما اعلام کرد: به زودی ضبط مجموعه را آغاز می‌کنیم و همه با انرژی خوب به کار ادامه می‌دهند. البته کلیه نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت می‌شود. امیدواریم به مرور همراهی تعداد بیشتری از تماشاگران را داشته باشیم اما در هفته‌های اول حجم حضور مردم در استودیو بالا نخواهد بود.

وی افزود: «ایرانیش» در ۶۵ قسمت که به صورت هفته‌ای دو بار روی آنتن می‌رود، تا پایان سال با ما خواهد بود. تابستان، پاییز و زمستان را در پیش رو داریم و در ۳۹ هفته پیش رو پخش برنامه ادامه دارد و فصل اول آن را مقارن با برنامه‌های تحویل سال آینده به پایان خواهیم برد.

مدیر گروه اجتماعی شبکه دو مطرح کرد: مراحل مسابقه و افرادی که در این ۶۵ قسمت با هم رقابت م‌ کنند دقیقا شبیه یک لیگ جام حذفی فوتبال است. بیش از ۳۰ تیم با یکدیگر رقابت می‌کنند که در نهایت به ۱۵ تیم تبدیل می‌شوند. در هر مرحله بازی‌ها متناسب با گروه‌هایی که شرکت می‌کنند و با اعضای خانواده تغییر می‌کند، مناسب سازی خواهد شد. در نهایت یک فینال فینالیست‌ها در ۶۴ امین قسمت پخش خواهد شد.

میدانچی مطرح کرد: اینکه می گوییم ۶۵ قسمت به این دلیل است که قسمت اول «ایرانیش» یک معارفه است. یعنی عملا در قسمت اول خانواده‌ها با هم رقابت نمی‌کنند. برخی از هنرمندان و افراد صاحب فکر و اندیشه که هم می‌توانند مسابقه را بهتر برای مردم معرفی کنند و هم می‌توانند جذابیت‌های آن را بازگو کنند با ما همراهی می کنند. ۶۴ قسمت دیگر لیگ حذفی مسابقه است.

«ایرانیش» کاملا ایرانی است

احسان ارغوانی تهیه کننده «ایرانیش» نیز در سخنانی گفت: به اذعان پیمان قانع ما بزرگترین دکور را در میان برنامه‌ها با ۲ هزارو ۸۰۰ متر داریم است و تنها برنامه‌ای هستیم که صفر تا صد تولید آن با خودمان بوده است به این معنا که از هیچ برنامه خارجی الگو نگرفته ایم و «ایرانیش» تقلید برنامه دیگری نیست بلکه کاملا ایرانی است.

وی درباره انگیزه‌های ساخت این برنامه اظهار کرد: بعد از برنامه «امروز هنوز تمام نشده» دریافتم قشر زیادی از مخاطبان برنامه کسانی هستند که هویت ملی شان را گم کرده‌اند و در بسیاری از زمینه‌ها از جمله لباس، موسیقی و… دنبال هویت خود می‌گردند. از آنجا این ایده شکل گرفت که سراغ ساخت یک برنامه با ماهیت ایرانی برویم و به مرور پس از مشورت‌ها در اتاق فکر به این نتیجه رسیدیم که به سراغ یک مسابقه برویم.

تهیه کننده «ایرانیش» افزود: درباره بسیاری از بازی‌های ایرانی، قومیت‌ها، گویش‌ها، جغرافیا، لباس‌ها و غذاهای ایرانی صحبت کردیم. کانون پرورش فکری و بچه‌های اتاق فکر و مدیران ارشد سازمان به کمک آمدند. مشکل عمده این بود که منبعی برای مراجعه نداشتیم و تحقیقات برنامه نزدیک به یک سال طول کشید. همین حالا اگر به میراث فرهنگی مراجعه کنید و بخواهید یک کتاب به شما معرفی کند که گویش‌های مختلف ایران و انواع پوشش‌ها در آن باشد. چنین چیزی ندارند که به تفکیک گفته شده باشد و ما تک تک این نکات را به کمک اتاق فکر درآوردیم.

دغدغه فرهنگ ایرانی را به برنامه‌هایم آوردم

ارغوانی با اشاره به بچه‌های دهه ۵۰ و ۶۰ که در زمان جنگ و بمباران به بازی‌های محلی و بومی روی آورده بودند، گفت: نسل ما خاطره عجیب و غریبی از این نوع بازی‌ها مانند هفت سنگ، سنگ، کاغذ، قیچی و.. دارد. من زمانی که در حوزه برنامه ترکیبی شروع به کار کردم دغدغه فرهنگ ایرانی را با خودم آوردم. دغدغه‌ام این بود که ما فرهنگ و پیشینه قدیمی داریم که در حال فراموشی است و هر چه می‌گذرد، اوضاع بدتر می‌شود. سلیقه دیدن کارتون‌های بچه‌ها نیز تغییر کرده است. بچه‌ها در حال حاضر به سمت اتفاقات ماورایی رفته‌اند که وجود خارجی ندارد.

پوریا پورسرخ همه ملاک‌های ما را داشت

وی همچنین درباره انتخاب مجری توضیح داد: با خیلی از دوستان مذاکره کردم. چند نکته برایم بسیار مهم بود. یکی از ملاک‌ها چهره بودن نیز بود اما صرفا به دنبال چهره نبودیم. این برایمان مهم بود که چهره‌ای مقبول خانواده ها باشد. از کسانی باشد که خانواده‌ها بتوانند با او ارتباط برقرار کنند. دنبال چهره‌ای بودیم که تحصیلات عالیه داشته باشد تا بتوانیم بگوییم که بچه‌ها در هر صنفی که می‌روند باید تحصیلاتشان را ادامه بدهند. پوریا پورسرخ این فاکتور را داشت. یکی دیگر از فاکتورها متاهل بودن بود. بازی‌ها را بارها با حضور پوریا با هم بررسی کردیم. مجری به گونه‌ای حاکم و داور بازی می‌شود و گاهی پوریا می‌گفت من در سفر با خانواده ام این بازی را بازی می‌کنم. در نتیجه دیدیم او بهترین گزینه اجرا است.

ارغوانی خاطرنشان کرد: امیدوارم از ۲۰ تیرماه پخش برنامه به صورت دو روز هفته آغاز بشود و احتمالا دوشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۳ به مدت ۷۵ تا ۹۰ دقیقه پخش خواهیم داشت.

پوریا پورسرخ مجری «ایرانیش» درباره حضور خود در این مسابقه بیان کرد: این مسابقه کاملا ایرانی است و خانواده‌ها در آن شرکت می‌کنند من هم در اجرایم از فضای رسمی دور می‌شوم و دلم می‌خواهد خانواده‌ها مرا از خودشان بدانند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تکنولوژی سوار زندگی انسان‌ها شده است، مطرح کرد: البته دوران کرونا نشان داد تکنولوژی بد نیست اما نباید از فضای کودکی‌مان دور شدیم. ما بازی‌های جالبی را در کودکی و ایام جنگ و خاموشی‌ها داشتیم و نمی‌گویم با پخش ایرانیش بچه ها گوشی هایشان را زمین میگذارند اما اگر موفق شویم بازی ها را به روز و جذاب ارایه دهیم، حتما آن‌ها را امتحان خواهند کرد.

به روز شدن بازی‌های قدیمی در مسابقه

این بازیگر درباره ورود بازیگران به عرصه اجرا گفت: بازیگر می‌تواند صرفا کارت دعوتی برای تماشای این برنامه باشد. شاید برخی بخواهند به این خاطر نیش بزنند ولی به عشق ایران تحمل می‌کنیم. می‌خواهم در این برنامه یه قل دو قل ایرانی را اجرا کنم تا در ذهن بچه‌ها بماند.

پورسرخ گفت: طراحان ما سعی کرده‌اند بازی‌های قدیمی را به گونه‌ای طراحی کنند که خیلی دور از تکنولوژی و دنیای بازی‌های امروزی نباشد و همان بازی‌های قدیمی را به روز کرده‌اند.

وی ادامه داد: من هم هیچوقت بدون تحقیق با کسی کار نمی‌کنم. از سوی دیگر یکی از ویژگی‌هایی این برنامه این است که شاید به اجرا در مدلی که به طور مرسوم در ذهن‌مان است نیاز نداشته باشد.

اولویتم در اجرا ایجاد محیط دوستانه است

مجری «ایرانیش» تاکید کرد: شیوه‌ای که در اجرا برای خودم در نظر دارم همان شیوه‌ای است که در زندگی شخصی خود دارم. بنابراین بیشتر حواسم به این است که محیط دوستانه‌ای در این برنامه فراهم کنم تا اینکه فن بیان اولویتم باشد. چون اگر این برنامه به فن بیان یا مسایلی که جزو ویژگی های مجریان برتر است، نیاز داشت قطعا آنقدر مجری خوب در کشور داریم که اصلا به من به عنوان گزینه اجرا فکر نمی‌شد.

پورسرخ تصریح کرد: به واسطه تجربه و شناختی که مردم از من دارند تلاش می‌کنم این برنامه و بازی‌هایش دیده شود. این مسابقه خانوادگی است و مرا باید به عنوان یک عضو خودشان قبول کنند. من اصولا اهل تحقیق هستم و برای اجرا نیز با فرزاد حسنی، هیراد حاتمی و نیما کرمی در این مورد مشورت کرده‌ام.

نه از تشویق‌ها هیجانی می‌شوم و نه از انتقادها دلخور

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره واکنش‌ها نسبت به ورود بازیگران به عرصه اجرا تاکید کرد: اگر این برنامه مجری محور بود شاید ریسک حضور در آن را نمی‌پذیرفتم. من تجربه این را نداشته باشم که یک برنامه را بچرخانم اما مگر وقتی مجری‌ها وارد بازیگری شدند و حتی بهتر هم بودند کسی از بازیگران واکنشی داشت؟ دوره این خط کشی‌ها گذشته است. من از همین الان می‌گویم نه از تشویق ها هیجانی می‌شوم و نه از انتقادها دلخور. ۱۵ – ۲۰ سال است وسط این قصه هستم.

بزرگترها بدانند آمده‌ام تا از آن‌ها یاد بگیرم

پورسرخ در پایان گفت: من فرمت زورخانه را اجرا می‌کنم. سرم را پایین می‌اندازم و تعظیم می‌کنم. اول گوشه می‌ایستم و بعد وسط می‌روم. سعی می کنم آداب را رعایت کنم. سعی می‌کنم با احترام به دوستان به ویژه کسانی که بزرگ‌تر هستند بگویم که بدانند من آمده‌ام تا از آن‌ها یاد بگیرم.

در این بازدید همچنین بازی‌هایی چون یه قل دو قل، گردو شکستن، خروس‌جنگی (تن به تن) و ادا بازی که جزو بخش‌های برنامه هستند برای مهمانان توضیح داده شد.

سیدمحمود اسلامی مدیرکل مالی و اداری معاونت سیما، حمیدرضا دیبایی قائم مقام شبکه دو و محسن آزادی سردبیر و نویسنده برنامه از جمله حاضران در این مراسم بودند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است