«بربادرفته» با توضیحات فراوان دوباره به HBO بازگشت

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از هالیوودریپورتر، سرویس آنلاین شبکه HBO دو هفته بعد از پایین کشیدن «بر باد رفته»(1939) به دلیل سویه‌های نژادپرستانه در محتوای آن، این درام جنگی را با اضافه کردن توضیحاتی ویدیویی، دوباره به سرویس خود اضافه کرد.

اکنون در  HBO Max ویدیوهایی به «بر باد رفته» الصاق شده است که در یکی از آن‌ها ژاکلین استوارت، مجری شبکه فیلم‌های کلاسیک برادران‌وارنر و استاد سینما و رسانه دانشگاه شیکاگو به مخاطبان توضیح می‌دهد: شما شاهد یکی از ماندگارترین فیلم‌های محبوب تاریخ سینما خواهید بود، اما باید در نظر داشته باشید این اثر محصول زمانه خودش است و تاکنون بارها به دلیل محتوای آن و به نمایش کشیدن تصویری کلیشه‌ای از سیاه‌پوستان در دوران جنگ داخلی آمریکا، مورد اعتراض قرار گرفته است

این فیلم برنده جایزه اسکار همچنین با ویدیوهای دیگری تحت عنوان «موارد اضافه» همراه شده که شامل عناوینی چون «بر باد رفته: یک میراث پیچیده» و «هتی مک‌دنیل: عجب کاراکتری!» است.

ژاکلین استوارت در ویدیوی خود همچنین توضیح می دهد که: تماشای «بر بادرفته» ممکن است ناراحت‌کننده و یا حتی دردناک باشد، اما همچنان مهم است که ما آثار کلاسیک هالیوود را به همان فرم اصلی آن تماشا کرده و راجع به آن بحث کنیم. تماشای چنین فیلم‌هایی باعث بازتاب ارزش‌ها، تاریخ هالیوود و گفتمان فرهنگ عامه‌پسند در دوران قدیم به سوی مخاطبان شود.

«بر باد رفته» که درامی عاشقانه در دوران جنگ‌های داخلی آمریکا است، اولین بار 9 جون و در پی گسترش اعتراض‌ها در سراسر آمریکا در پی مرگ جرج فلوید به دست پلیس این کشور، از آرشیو HBO Max حذف شد. محرک این امر انتشار مقاله‌ای به قلم جان ریدلی، فیلمنامه‌نویس «12 سال بردگی» در روزنامه لس‌آنجلس تایمز بود که در آن به HBO پیشنهاد داده بود «بر باد رفته» را به خاطر جلوه‌بخشی به جنوبی‌ها در دوره جنگ داخلی از سرویس خود پایین کشد. شایان ذکر است که در دوره جنگ‌های داخلی آمریکا، جنوبی‌ها به ایالت‌هایی اطلاق می‌شد که در آن برده‌داری آزاد و امری مرسوم بود.

«برباد رفته» با بازی کلارک گیبل و ویوین لی یکی از پرفروش‌ترین و پربیننده‌ترین فیلم‌های تاریخ هالیوود است. این فیلم جوایز متعددی را از آن خود کرد که از میان آن‌ها می‌توان به چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردان برای ویکتور فلمینگ، بهترین هنرپیشه نقش اول زن برای ویوین لی و بهترین نقش مکمل زن برای هتی مک‌دنیل اشاره کرد. این فیلم با احتساب نرخ تورم، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما محسوب می‌شود.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/