سابقه حذف پروانه ساخت در دهه ۷۰/ رییس بعدی طرح را ملغی می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۱
محسن محسنی‌نسب با صبا مطرح کرد:

سابقه حذف پروانه ساخت در دهه ۷۰/ رییس بعدی طرح را ملغی می‌کند

محسن محسنی‌نسب با اشاره به طرح مرحوم سیف‌الله داد برای حذف پروانه ساخت، این طرح را تبعیض‌آمیز دانست.

محسن محسنی نسبمحسن محسنی‌نسب تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره احتمال معافیت بعضی مؤسسات فیلمسازی بزرگ از تشریفات اخذ پروانه ساخت که در پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی آمده است، گفت: طرحی که پیشنهاد شده به معنای یک نظام کاستی است و در شأن جمهوری اسلامی نیست. تبعیض بین تهیه‌کنندگان اصلا کار قشنگی نیست.

وی با اشاره به عمر کوتاه مدیریت فرهنگی در ایران اظهار کرد: در کشور ما به طور مکرر مدیران فرهنگی عوض می‌شود و سلایق آن‌ها حتی در تضاد صد درصد با یکدیگر است. هر مدیر در چند ماه اول تلاش می‌کند که ثابت کند نفر قبلی بد بوده که او آمده است. با همین هدف تمام مصوبات نفر قبلی را نادیده می‌گیرد یا سعی می‌کند زیر سوال ببرد.

وی ادامه داد: آقای انتظامی الان اجازه می‌دهد که بدون پروانه ساخت، فیلم ساخته شود، ولی ۶ ماه بعد آقای انتظامی نخواهد بود و نفر بعدی، به این فیلم‌ها پروانه نمایش نخواهد داد. با این شرایط بعید می‌دانم تهیه‌کننده ای بپذیرد که بدون پروانه ساخت فیلم بسازد.

کارگردان «یاس‌های وحشی» نمونه‌ای از این اتفاق را این‌گونه بیان کرد: آقای سیف‌الله داد که بعضی مدیران فرهنگی امروز، خود را شاگردان او می‌دانند، در اولین ماه معاونت سینمایی، ۲۶ فیلم را توقیف کرد، از جمله فیلم «یورش» به کارگردانی من. تهیه‌کننده‌ها ۲ هفته جلوی دفتر وزیر وقت ارشاد تحصن کردند و در نهایت با وساطت‌هایی بعضی فیلم‌ها از توقیف خارج شد.

وی ادامه داد: بعد آقای داد راه دیگری پیدا کرد که این فیلم‌ها را نابود کند و به همین منظور درجه‌بندی در سینما را شروع کرد و با سلیقه خودش به فیلم‌هایی که دوست نداشت، درجه‌های پایین داد تا نابود شوند. آقای داد مشابه طرح حذف پروانه ساخت را هم انجام داد. گفت آن‌هایی که دوست من هستند، لازم نیست پروانه ساخت بگیرند. فقط کافی بود یک برگه یک صفحه‌ای می‌نوشتند. وقتی آقای داد رفت و آقای شمقدری آمد، همه آن فیلم‌ها را از دم تیغ گذراند.

پروانه ساخت یک بیمه برای سرمایه فیلم است

محسنی نسب بیان کرد: فرض کنید تهیه‌کننده در دوره‌ای با ۵ میلیارد فیلمی می‌سازد ولی مدیر بعدی می‌آید و می‌گوید شرایط کشور تغییر کرده و فیلم را توقیف می‌کند. اگر تهیه‌کننده با پروانه ساخت و طبق فیلمنامه دارای پروانه، فیلم بسازد و فیلمش توقیف شود، مدعی است و دولت باید به او خسارت بدهد. پروانه ساخت یک بیمه برای سرمایه فیلم است.

وی افزود: اگر به من بگویند با این شرایط بدون پروانه ساخت فیلم بساز، نمی‌سازم. چون فکر و اندیشه‌ای که روی کاغذ است، هزینه‌ای ندارد، اما وقتی به فیلم تبدیل شد دیگر تغییر دادنش سخت است.

محسنی‌نسب عنوان کرد: بسته به اعتبار و شخصیت تهیه‌کننده، این طرح همین الان به نوعی جاری است. من تهیه‌کننده فیلم «لامپ صد» بودم و وقتی شورای پروانه نمایش ۵ مورد اصلاحیه داد، من گفتم اصلاح نمی‌کنم چون آقای سعید آقاخانی کارگردان اعتقاد داشت اصلاح این سکانس‌ها به فیلم صدمه می‌زند. در نهایت آن ۵ مورد را اصلاح نکردیم و با مسئولیت من به فیلم پروانه نمایش داده شد.

تهیه‌کننده «شاخ کرگدن» گفت: الان که ما پروانه ساخت می‌گیریم، می‌توانیم روی لبه خط قرمزها حرکت کنیم و چانه هم بزنیم اما وقتی به خودمان واگذار شود و بگویند اگر فیلم اشکالی داشت، توقیف می‌شود شروع به خودسانسوری می‌کنیم در نتیجه فیلم‌ها بی‌خاصیت می‌شود.

محسنی نسب در پایان گفت: خیلی خوشحالم که آقای انتظامی به سازمان سینمایی آمدند. ایشان کارهای بزرگی، مثل قرعه‌کشی در اکران را انجام دادند.

بیشتر بخوانید

حذف پروانه ساخت مافیای جدید ایجاد می‌کند/ تحلیل نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگی

۱۰۰ سینماگر به پیش‌نویس نظام تهیه کنندگی اعتراض کردند

پروانه ساخت سرعت تولید را کُند می‌کند/ خط قرمزها را می‌شناسیم

نظام‌نامه تهیه‌کنندگی انحصار ایجاد نمی‌کند/ طرح حاضر به چکش‌کاری نیاز دارد

پروانه ساخت مانع فیلمسازی نیست/ حمایت از پرمخاطب‌ها در نظام‌نامه تهیه‌کنندگی

حذف پروانه ساخت بدون جراحیِ نظام نظارت بر سینما خطای بزرگی است

حذف پروانه ساخت بدون تضمین پروانه نمایش نفعی ندارد/ حذف دخالت غیرسینمایی

حذف پروانه ساخت ریسک کار را بالا می‌برد/ نامعلوم شدن پرداخت خسارت به توقیفی‌ها

مخالفت شورایعالی تهیه‌کنندگان با پیش‌نویس نظام تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی

حذف پروانه ساخت در نظام سلیقه‌ای ایجاد ناامنی می‌کند/ تشکیل کمپانی شوخی است

با حذف پروانه ساخت برای تهیه‌کنندگان امتحان پس‌داده‌ موافقم/ ارگان‌ها فیلم نسازند

موافق حذف پروانه ساخت برای تهیه‌کنندگان واقعی هستم/ برخی فقط چک امضا می‌کنند

نظام‌نامه تهیه‌کنندگی سرمایه‌محور است/ فایده وجود کمپانی‌های بزرگ برای شفافیت

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است