همخوانی محتوای «پنهان خانه پنج در» با فضای جامعه/ گفتند خودتان را دلخوش نکنید | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۹
آرش فلاحت پیشه به صبا گفت:

همخوانی محتوای «پنهان خانه پنج در» با فضای جامعه/ گفتند خودتان را دلخوش نکنید

آرش فلاحت پیشه می گوید در زمان کرونا و خانه نشینی متوجه شدیم معیشت اهالی تئاتر برای هیچکس اهمیت ندارد.

آرش فلاحت پیشه کارگردان و بازیگر تئاتر درباره علت پذیرفتن ریسک اجرای نمایش «پنهان‌خانه پنج‌در» در شرایطی که جذب و استقبال مخاطب به علت شیوع ویروس کرونا قابل پیش بینی نیست به خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا گفت: زمانی که در قرنطینه بودیم و شرایط سختی را سپری می‌کردیم شاید فکرش را هم نمی‌کردیم نمایش را روی صحنه ببریم اما تجربه چند ماه قرنطینه و احترام گذاشتن به همه و متوقف شدن فعالیت به ما ثابت کرد که گویا معیشت اهالی تئاتر برای هیچکس اهمیت ندارد. پس از فاصله‌گذاری هوشمند، کسب و کارها یکی پس از دیگری فعالیت‌شان را آغاز کردند اما سالن‌های تئاتر با وجود تمام رایزنی‌ها همچنان امکان فعالیت نداشتند از سوی دیگر به دلیل حمایت نکردن مسئولان از اهالی تئاتر روز به روز اوضاع وخیم‌تر می‌شد بنابراین با توجه به تمام شرایط به این نتیجه رسیدیم که تمرین‌هایمان را از سر بگیریم.

بازیگر سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» با بیان این که تمرین‌ها را با رعایت کامل مسایل بهداشتی پیش می‌برند، افزود: ما با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تمرین‌ها را آغاز کردیم. تالار مولوی هم تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کند همچنین از آنجایی که با توجه به مصوبات اخیر، سالن‌های تئاتر تنها امکان فروش نیمی‌ از ظرفیت خود را دارند توانایی مدیریت خطرات شیوع ویروس کرونا ممکن است بنابراین ما هم تصمیم گرفتیم اجراهایمان را آغاز کنیم.

فلاحت‌پیشه با اشاره به وقایع این ‌روزها و دخترکشی‌هایی که رخ می‌دهد، درباره اهمیت موضوع نمایش «پنهان‌خانه پنج در» که داستانی حول محور اهمیت و جایگاه زن دارد، گفت: رسالت این نمایش این است که انسان‌ها را به تفکر وادارد. این نمایش برشی از زندگی است و باعث می‌شود افراد بیشتر به خودشان رجوع کنند و به اهمیت و جایگاه زن‌ها در جامعه پی ببرند. اتفاقی که این روزها در مورد دخترکشی و زن‌کشی اوج گرفته به قصه نمایش ما نزدیکی فراوانی دارد.

بازیگر فیلم سینمایی «محمد رسول الله» با اشاره به زیان‌های مادی و معنوی که در مدت تعطیلی به گروه‌های تئاتری وارد شده و وعده‌های حمایتی عنوان کرد: پس از تعطیلی اجباری به دلیل پیشگیری از کرونا، خانه‌نشین شدیم و با وجود رعایت کردن همه پروتکل‌ها چیزی به جز وعده‌های پوشالی ندیدیم‌ و‌ نشنیدیم و تا به حال بدون کوچکترین‌ حمایت مالی تمامی هزینه‌های نمایش را از بودجه شخصی پرداخت کرده‌ ایم. فقط همان ابتدای کار لیستی از گروه‌هایی که متضرر شده بودند تهیه شد اما حتی خود دوستان اداهر کل هنرهای نمایشی گفتند خودتان را دلخوش نکنید و قرار نیست حمایتی صورت بگیرد چون دولت آنقدر دغدغه دارد که به شما نمی‌رسد. ما همیشه با مشکلات عدیده مواجه بودیم و جنگیدیم و در نهایت این جامعه تئاتری است که کنار یکدیگر ایستادند و دست هم را گرفتند.

بازیگر سریال «برادرجان» در پاسخ به این که چرا این رفتارها در حوزه تئاتر همیشگی است، گفت: متاسفانه اوضاع به نحوی است که وقتی قصد ورود به حوزه اندیشه را دارید دچار مساله می‌شوید؛ اتفاقی که در تئاتر زیاد دیده می‌شود. سال‌ها است صنف تئاتر، تعریف درست، حمایت ویژه و حتی تعریف شغلی ندارد در نهایت هم به اسم خصوصی‌سازی ما را به حال خودمان رها می‌‌کنند و برای گرفتن سالن برای اجرا ما را مقابل دوستان‌مان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم در این سال‌ها با همه گرفتاری‌ها کار خودمان را انجام بدهیم و برای زیست و‌ بقا و برای عشقی که به تئاتر داریم بجنگیم و بایستیم چون اگر باشیم مطالبه‌گری هم فارغ از ضرر و زیان مالی و معنوی اتفاق می‌افتد.

این کارگردان با اشاره به اینکه اجرای این نمایش در شرایط کنونی تصمیم‌گیری دشواری بود، عنوان کرد: به طور قطع ما برای اجرای نمایش در این شرایط، تصمیم سخت و پرریسکی گرفتیم چون اگر با مشکلی مواجه شویم همان دوستان و‌ مسئولانی که در طول سال از تئاتر حمایت نمی‌کنند تمام مشکلات پیش آمده را از چشم ما می‌بینند و می‌گویند شما اصرار به اجرا و بازگشایی سالن‌ها داشتید اما ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی با معضلی مواجه نشویم.

بازیگر سریال «بوز باران» در پایان درباره استفاده از بازیگران غیرچهره و افرادی که از کارگاه آموزشی خودش برای نمایش «پنهان خانه پنج در» انتخاب کرده است، گفت: در دو سالی که تصمیم گرفتم بدون قول و‌ وعده‌های پوچ قبلی از بچه‌های مستعد برای روی صحنه بردن یک نمایش استفاده کنم، اتفاقات خوبی افتاد اما در کل شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه و حوزه تئاتر باعث شده بسیاری برای همکاری در یک پروژه زیاد دوام نیاورند. در این نمایش که تمرین‌های اولیه آن از دو سال پیش آغاز شده است، سعی کردم با وجود دشواری‌های فراوان از افراد توانمند استفاده کنم که بستری فراهم شود تا خودشان را محک بزنند.

نمایش «پنهان خانه پنج در» نوشته حسین کیانی و کارگردانی آرش فلاحت‌پیشه از پنجشنبه ۵ تیرماه ساعت ۲۰:۳۰ در تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت.

عکس های خبر از پریچهر ژیان است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است