«خانم خزوک» را برای جبار باغچه‌بان می‌نویسم/ نگارش درسنامه نمایش خلاق | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۳
منوچهر اکبرلو در گفتگو با صبا:

«خانم خزوک» را برای جبار باغچه‌بان می‌نویسم/ نگارش درسنامه نمایش خلاق

منوچهر اکبرلو نویسنده و استاد دانشگاه از تازه‌ترین فعالیت‌های خود در زمینه نگارش کتاب و فیلمنامه خبر داد و درباره لزوم انتشار کتاب کودک گفت.

منوچهر اکبرلو نویسنده، کارگردان و کارشناس ارشد پژوهش هنری و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود توضیح داد: فعالیت‌های اخیر من به دلیل بیماری کرونا همه به شکل فردی بوده است. در این دوران دو کتاب برای خردسالان زیر ۶ سال با عنوان‌های «آموزش نمایش خلاق» و «آموزش هنر و کاردستی» را برای نشر ثالث ترجمه کرده‌ام که این کتاب‌ها دو جلد از یک مجموعه ۶ جلدی است و چهار جلد دیگر را همکارانم ترجمه می‌کنند.

وی افزود: برای یک مجموعه ۳۰ جلدی با عنوان «آشنایی با ستارگان ادبیات و هنر ایران» که قرار است توسط نشر گویا منتشر شود نیز کتابی درباره زندگی‌نامه، آثار و تحلیل آثار میرزا آقا تبریزی که نخستین نمایشنامه‌نویس فارسی زبان هستند نوشته‌ام. این کتاب مناسب قشر نوجوان و جوان است.

والدین نیاز به کسب مهارت دارند نه خواندن بایدها و نبایدها

این نویسنده درباره لزوم نگارش کتاب در حوزه کودک و مطالعه آن توسط والدین برای برقراری ارتباط درست با فرزندانشان گفت: خوشبختانه در این سال‌ها انتشار کتاب‌هایی برای خانواده‌ها و درباره چگونگی تربیت فرزندان خود بسیار افزایش یافته و همچنین برگزاری دوره‌هایی آموزشی نیز اتفاق بسیار خوبی است اما بسیاری از والدین که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند و یا این کتاب ها را می‌خوانند با اینکه اطلاعات لازم را بدست آورده‌اند اما نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. والدین نیاز به کسب مهارت دارند نه صرفا مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها.

این پژوهشگر درباره یادگیری نمایش خلاق و کسب مهارت توسط والدین عنوان کرذ: از راه های مهم در کسب مهارت توسط والدین استفاده از نمایش خلاق است اما نه به عنوان یک ابزار هنری و نه به عنوان تولید تئاتر یا یک فعالیت هنری بلکه به عنوان یک ابزار پرورش و تعلیم و تربیت که در تمام جهان نیز شناخته شده است. با یادگیری فعالیت‌هایی مانند قصه گویی و بازی‌های نمایشی و… هر پدر و مادری می‌تواند مهارت لازم را برای راهنمایی فرزند خود کسب کند.

نگارش درسنامه برای آموزش نمایش خلاق

نویسنده «رقص ماهی‌ها و دو مونولوگ دیگر» با اشاره به اینکه کتابی برای آموزش نمایش خلاق نوشته است، گفت: جهاد دانشگاهی کلاس‌ها و دوره‌هایی برای آموزش برگزار می‌کند از جمله نمایش خلاق که مربیان نمایش خلاق در این کلاس‌ها آموزش می‌بینند اما کاستی بزرگی که وجود دارد نبود درسنامه و منبع مشخصی برای تدریس است.

وی افزود: بنیاد نمایش کودک و نوجوان در همکاری با جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر مجموعه‌ای پنج جلدی را توسط پنج تن از پیشکسوتان نمایش خلاق که تجربیات چند دهه فعالیت اخیر خود را بصورت درسنامه در این کتاب‌ها نوشته‌اند به شکل یک درسنامه منتشر می‌کند و یکی از این پنج کتاب به من اختصاص داده شده است که آن را نوشته و تحویل داده‌ام.

نگارش برای دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها

نویسنده «روشنایی‌های شهر» با اشاره به اینکه در حوزه نمایش و سینما نیز دو کار را در مرحله پژوهش و نگارش دارد، بیان کرد: درحال نگارش نمایشنامه‌ای با موضوع دهه نودی‌ها هستم که فعلا نامی برای آن انتخاب نشده است و حمید ملاحسینی آن را کارگردانی خواهد کرد. این نمایش الان در مرحله انتخاب بازیگر است و برای بازیگران کودک این کار تست بازیگری گرفته می‌شود.

وی افزود: در زمینه سینما بر اساس دغدغه‌های کنونی جامعه که بچه‌های دهه ۸۰ و نوجوانان دبیرستانی هستند فیلمنامه‌ای می‌نویسم به کارگردانی امیرحسین خلیلی‌زاده و تهیه کنندگی سعید الهی. این کار به شکل مستندگونه ساخته می‌شود و از مشاوره با چند کارشناس و روانشناس و مصاحبه با خود نوجوانان و تحلیل و بررسی آن‌ها ویژگی‌های نوجوان دهه ۸۰ را از این تحلیل‌ها استخراج کردیم و بر اساس این تحقیقات فیلمنامه این کار درحال نگارش است و بزودی وارد مرحله پیش تولید می‌شود.

اکبرلو در پایان با اشاره به نوشتن کتابی درباره زنده یاد جبار باغچه‌بان عنوان کرد: نشر مدرسه درحال جمع آوری مجموعه کتابی با هدف بازنگری و بازچاپ نخستین کتاب‌هایی است که در زمینه‌های مختلف آموزش، مذهب، هنر و…  برای کودکان نوشته و منتشر شده‌اند. در کتابی که برای این مجموعه نوشته‌ام به معرفی اولین نمایشنامه‌های منتشر شده در ایران که توسط زنده یاد جبار باغچه بان نوشته و منتشر شده‌اند، می‌پردازم. اسم این کتاب «خانم خزوک و چند نمایشنامه دیگر» است که درباره بررسی زندگی و نمایشنامه‌های باغچه بان است. سه نمایشنامه از این نمایشنامه‌نویس در گذشته به چاپ رسیده است که همراه با دیگر نمایشنامه‌های چاپ نشده وی که پیش از این از سوی بنیاد نمایش کودک و نوجوان در یک کتاب توسط داوود کیانیان گردآوری و منتشر شده است.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000