محور اصلی سریال «سرباز» خدمت بود/ سنت‌شکنی در فرم روایت | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۴

محور اصلی سریال «سرباز» خدمت بود/ سنت‌شکنی در فرم روایت

نشست خبری سریال «#سرباز» به کارگردانی هادی مقدم دوست روز سه شنبه سوم تیرماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نشست خبری مجموعه تلویزیونی «#سرباز» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی که به تازگی پخش آن از شبکه سه سیما به پایان رسیده است، روز سه شنبه ۳ تیرماه در سالن جلسات اداره کل صداوسیما با حضور عوامل و بازیگران این سریال برگزار شد.

در این نشست محمدرضا شفیعی تهیه کننده، هادی مقدم دوست کارگردان، جواد خواجوی و علی عامل هاشمی از بازیگران این مجموعه حضور داشتند.

هادی مقدم دوست کارگردان «سرباز» در ابتدا درباره تماس های مردمی گفت: اگر بخواهم درباره تماس های مردمی بگویم نظرات گوناگون بود. عده ای هم از «سریال» تشکر می کرده و راضی بودند. یکی از مواردی که درباره آن حرف می زدند وجود راوی در سریال بود که با آن غریبه بودند. از مواردی هم که راضی بودند تغییر و تحول و بهبود روابط کاراکترهای سریال بود به ویژه دو شخصیت اصلی قصه یلدا و یحیی بود.

وی درباره این پروژه عنوان کرد: آن چیزی که این سریال به صورت عمده به آن توجه داشت بحث خدمت بود. قبل از دوران سربازی هم موضوع خدمت را در سریال بیان کردیم. بابت موضوع خدمت قصه و روایت شکل گرفت و تابعی از این مفهوم بود.

محمدرضا شفیعی تهیه کننده «سرباز» بیان کرد: سریال «سرباز» به لحاظ فرم از سریال هایی که مردم دیده اند، تبعیت نمی کرد. مردم به یک فرم نمایشی عادت کرده و طبیعی است که سریع با فرم جدید ارتباط برقرار نکنند اما هر چه جلو آمدند با سریال ارتباط برقرار کردند. یک خانمی در تماس تلفنی به من گفت سکانس به سکانس سریال حرف داشت و بحث روانشناسانه را پیش گرفته بود. قرار نبود سریال «سرباز» همه مخاطبان تلویزیون را درگیر کند زیرا برای یک مخاطب دیگر تلویزیون ساخته شده بود.

به گفته وی، برخی از افراد در تماس تلفنی می گفتند توقع داشتیم یحیی شهید شود.

علی عامل هاشمی یکی از بازیگران «سرباز» درباره تماس های مردمی گفت: اکثر کسانی که تماس گرفتند، راضی بودند و برایشان موضوع ملموس بود. برایم دوست داشتنی است که سریال از جنس خود مردم بوده است. یک نفر هم با ناراحتی به من گفت شما بازیگر خوبی هستی دیگر از اینگونه سریال ها بازی نکن.

جواد خواجوی دیگر بازیگر سریال نیز مطرح کرد: تماس های نشان داد مردم سریال را با دقت دنبال کردند. خیلی ها دوست داشتند سریال در محرم پخش شود و درباره زمان پخش اعتراض داشتند.

هادی مقدم دوست کارگردان سرباز درباره اینکه چگونه این قصه در ذهنش شکل گرفت، مطرح کرد: سال ۹۰ یا ۹۲ بود که ما با آقای شفیعی قول و قرار گذاشتیم که روی این قصه کار کنیم. این سریال از ابتدا درباره سربازی و خدمت بود و سفارشی نبود. نگارش این مجموعه مقطعی طولانی داشت و کسی به ما سفارش نداد. قبل تر از اینها مهران مهام و ایرج محمدی یک طرحی به ما داده بودند که بعد رسیدیم به آقای شفیعی. آیین و آداب نویسندگی است که نوشته تغییر می کند. از تغییرات عمده از آن سال تا به الان کاراکتر زن و مرد بهم نمی رسیدند اما در روند تصمیم گیری و تغییرات قرار شد مقوله یکی شدن برای کاراکترهای اصلی اتفاق بیفتد. در این میان با نهادها و دستگاه هایی آشنا شدیم که دید ما را نسبت به این موضوع تغییر دادند و باعث تحولاتی در قصه شدند.

وی درباره نبود جذابیت و ریتم در داستان اظهار کرد: یک زمانی یک کارهایی ساخته می شود و می گویند موفق شده است پس حتما جدابیت داشته است. جذابیت را با مولفه های کارهایی که موفق شد می سنجیم نه با مولفه های خود جذابیت. ریتم تند یکی از ابزارها و وسایلی است که می توان جذابیت را به دست آورد ولی ریتم تند حتما باعث جذابیت نمی شود. بستگی به کاری که انجام می دهیم باید به کار، ریتم مناسب بدهیم‌. یکی از مهمترین عناصر جذاببت در سریال ها قصه شخصیت هاست. وجود شخصیت های برجسته و کار شده باعث ایجاد جذابیت می شود. یکی از مواردی که ما درباره آن فکر کردیم شخصیت ها بود. خیلی از مخاطبان درباره شخصیت ها حرف می زدند.

این کارگردان توضیح داد: نمایش کارهای یحیی که روحیه و منش پهلوانی و خدمت رسانی داشت یکی از عناصر جذابیت است. سعی کنیم عناصر دیگری را برای جذابیت پیدا کنیم و فقط ریتم را در نظر نگیریم. یکی دیگر از عناصر جذابیت مبحث روانشناسی بود که در سریال مطرح شد. اگر عناصر جذابیت دیگری هم در کارهای دیگر استفاده شده ما سعی کردیم از دیگر عناصر استفاده کنیم که جدید باشد. در برخی از آثار اثرهای انگیزشی هستند که برای برخی مخاطبان جذابیت دارد که سرباز در گروه کارهای انگیزشی بود. کاراکتر شرور در داستان نداشتیم. روند کار روند رو به بهبود و قابل ارتقا در شخصیت های داستان بود.

وی درباره پرداختن به قصه سربازی و خدمت مطرح کرد: صحنه هایی از سربازی در این سریال وجود دارد که زمان آن مشخص است و می شود دقیق بررسی کرد که آیا واقعی است یا نه. ابتدا باید تعریف واقعیت را در نظر بگیریم. در نظرات خواندم ما آسایشگاهی نداریم که دارای گل و گیاه باشد اما ما در لوکیشن واقعی آن را تصویربرداری کردیم. شنیدم می گفتند سرباز ها روی زمین می نشینند اما اینجا آنها روی صندلی تاشو می نشینند. از موارد دیگر این بود که می گفتند فرمانده چه طور سرباز را بغل می کند. من هم ندیدم اما‌ ندیدن ما نشان از این ندارد که وجود ندارد. من منکر برخوردهای تند با سربازان در خدمت نمی شوم اما نمی شود گفت برخورد مهربانانه وجود ندارد.

مقدم دوست ادامه داد: سربازی چیزی است که وقتی آدم ها می روند، در آن زندگی می کنند‌. در یک رویکرد رسانه ای نمی شود به جوان ها گفت در نارضایتی دو سال از زندگی ات را سپری کن. ما به این فکر بودیم که زندگی در سربازی دوران پربار و پربرکتی باشد. می شود این دو سال را به تباهی گذراند اما می می شود از آن استفاده هم کرد. یک پدر به فرزند خود می گوید از این دوران استفاده کن. اینجا بحث ترجیح است و ترجیح من مثل ترجیح پدری بود که بچه اش به سربازی می رود و می خواهد به او بگوید از این دوران استفاده کند. قاعدتا کار انگیزشی نمی خواهد از شکوه و شکایت ها بگوید‌. به نظر من جوان های ما باید از این دوران که می خواهند در آن قرار بگیرند، استفاده کنند‌‌. برخورد ما با سربازی مانند توصیه های یک پدر به پسرش بود که می خواهد فرزندش را به سربازی بفرستد.

کارگردان «سرباز» همچنین عنوان کرد: من متوجه اعتراضات که چرا برخی از اتفاقات سربازی نشان داده نشد، هستم‌. عده ای از رسانه توقع دارند دردل آن ها را بگوید. اگر بنا بر گفتن باشد شما کار را دنبال کنید می بینید اشاراتی هم شده است. سرباز یک اسم معنی است مانند خدمت. وقتی دو سال جوانی به سربازی می رود خوب است روحیه خدمت رسانی در او ایجاد شود. قوانینی درباره سربازی وجود دارد. جوان هایی که سربازی نرفته اند باید مطالبه داشته باشند. مطالباتی مانند احترام و….این افراد باید با حق خود آشنا بشوند.

مقدم دوست درباره سکانس های درگیری سریال با اشرار مطرح کرد: تصمیم خود ما این بود که همانگونه که نمایش داده شد، نشان دهیم. طبعا یحیی برای اولین بار تجربه درگیری با اشرار را داشت و چون ما داشتیم یحیی را دنبال می کردیم نمی توانستیم صحنه اصلی را نشان بدهیم و وارد آن میدان درگیری بشویم.

وی درباره شخصیت پردازی کاراکترهای این سریال تصریح کرد: مرحله شخصیت پردازی برخلاق شخصیت شناسی مرحله نصب داده ها و داده پردازی است. الزامی وجود ندارد هرچه را از شخصیت می دانیم، بگوییم. ما آن چه را که در روند داستان مهم بود، نمایش دادیم. ما اطلاعاتی را درباره شخصیت در روایتمان کسب می کنیم که به داستان کمک کند. من عقیده ندارم که در نشان دادن حالت شخصیت ها مثل عصبانیت و… تکرار اتفاق افتاده باشد.

کارگردان سرباز درباره فضای نقد نیز گفت: من یک نظرسنجی درباره این کار دیدم که نوشته بود بدون ذکر دلیل. نقد وقتی قرار است کارشناسی باشد باید محکم و مستدل باشد. نقدها در جهت سازنده بودن کوشش نمی کنند. در تماس های مردمی متوجه شدم روند ارتباط برقرار کردن با سریال جدید بوده است. در ابتدا قطعا مخاطبان نمی توانستند با آن ارتباط برقرار کنند و رفته رفته این اتفاق افتاد. نریشن و راوی داشتن سریال اختراع من نبوده است و به طرز برخورد ما با پدیده ها بستگی دارد. من روی صبورانه برخورد کردن مخاطبان با موضوعات در این سریال حساب کردم.

تهیه کننده «سرباز» در سخنانی مطرح کرد: من گفتم سرباز یک کار ارزشمند بود. تلویزیون سریال خوب و بد می سازد. لزوما نگاه و تعداد مخاطب فقط باعث نمی شود که بگوییم سریال خوب است یا نه. مخاطب را به سریال نزدیک افطار با یک ساختار عادت دادیم اما سرباز ساختار همیشگی را نداشت. من مخالف صد در صد پخش سریال در ماه رمضان بودم. مخاطب ممکن است فکر کند ما کم فروشی کرده ایم. سرباز سریال مسابقه نیست. ساخت سریال برای مسابقه معیارهای خاص خودش را دارد. مسابقه یعنی نظرات هیات داوران و در تلویزیون یعنی نظرات مخاطبان. سرباز معیارهای مسابقه ماه رمضان را ندارد و وقتی در مسابقه ماه رمضان قرار می گیرد با ارزش گذاری مخاطبان سنجیده می شود. هر سریالی یک ساختار و مخاطبی دارد و برای یک جریانی ساخته شده است. این سریال حتما باید از شبکه سه پخش می شد چرا که درباره جوانان است. ما ضربه نخوردیم. سریال سرباز قابل استفاده و محصول فرهنگی است و در هر بار پخش می توان از آن بهره برد.

وی افزود: برای سکانس به سکانس سریال فکر شده است. لزوما همه اتفاقاتی که برای سریال نی افتد سهم ما سازنده ها تیست و تصمیمات مدیران سازمان نیز دخیل است. سرباز بر می گردد به این موضوع که ما می خواستیم یک سریال انگیزشی بسازیم. همه جوان ها فکرشان این است که دو سال احبارا باید به سربازی بروند. ما به عنوان فیلمساز باید چه روشی را به کار ببریم در مواجه با سربازی؟ ما در تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم خیی از موارد حقوق سرباز است. سفارش به نظر من بد نیست. سرباز حرف های مهم زیادی زد. ما اگر این مطالبه عمومی را ایجاد کردیم که خانواده ها توقع میدا کنند نسبت به سربازی حکمران موظف است که به این مطالبه ها توجه کند. سرباز قرار بود مطالبه اجتماعی ایجاد کند.

شفیعی تاکید کرد: ۲۲۰۰ دقیقه سریال بود و ما در کل ۲۰ دقیقه از میزانسن و کلمات مهارت آموزی استفاده کردیم.

مقدم دوست ادامه داد: چکیده صحبت های من و محمدرضا شفیعی این بود که مطالبه داشته باشیم. البته باید به دنبال مطالبه تنوع در سریال سازی نیز بود. عجیب نیست در سریال وضعیت سفید و فیلم های سر به مهر و…‌ که کار کردیم دو قطب مخالف و موافق داشتیم اما باید خودمان یکسری موضوعات را تشخیص بدهیم. این موضوع را زیاد شنیدم که چه قدر این سریال به زندگی روزمره ما شبیه بود. مسایل روزمره و حاری مردم بی ارزش نیست و باید عنوان شده تا حل شود.

وی درباره قصه افراد این مجموعه همراه با نمایش سربازی خاطرنشان کرد: چیزی که این شخصیت ها را بهم متصل می کند، خدمت است. برای یک جوان حوزه خدمت رسانی در دوران سربازی بزرگ است. اینجا مرحله تجربه کردن مفهوم خدمت در ابعاد وسیع است.

کارگردان سرباز درباره پیامک های نمایش داده شده در این سریال نیز اظهار کرد: ما انواع و اشکال مختلف پیام رسانی را در این سریال از ان استفاده کردیم. البته ما به همه مواردی که برای آن لازم بود، فکر کردیم. این کار جدید نبود در سریال و فیلم ها در گذشته دیده بودیم. تعدد این پیامک به دلیل رابطه ای بود که بین یحیی و یلدا شکل گرفته بود. آن چیزی که نمایش داده شد در جامعه وجود دارد و اتفاقات ذهنی آدم ها است.

مقدم دوست درباره تعدد لوکیشن ها در سریال گفت: به طور آگاهانه حواسمان بود که یک پادگان را نشان ندهیم و از مکان های مختلفی استفاده کنیم. این تنوع را ایجاد کردیم تا کار به لحاظ بصری متفاوت باشد. در یک لوکیشن هم از مکان های مختلف آن استفاده کردیم. نمی خواستم سریالی بسازم که به لحاظ بصری پرتره بازیگران باشد.

عامل هاشمی درباره حضور در عرصه بازیگری گفت: هدایت هاشمی برادرم حکم استادی برای من دارد و ما هر دو درس این حرفه را خوانده ایم. نگرش و نوع بازی من با هدایت کاملا متفاوت است. من در سریال سرباز متفاوت ار آن چیزی که فکرش را می کردم، بازی کردم. من داتا آدم ترسویی نیستم. این نقش از من دور بود اما آن را بازی کردم به همین این کار برای خودم بسیار جذاب بود و صفر تا صد آن را ساخته بودم.

جواد خواجوی نیز در پایان درباره چالش حضور در این سریال گفت: چالش خاصی نداشتم. جراکه شبیه خودم بود. با کارگردان دوست بودم سرکار و بسیار با هم گپ زدیم و صحبت کردیم. من نقشم را دوست داشتم.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است