کیارستمی می‌گفت ما ایرانی‌ها خوب نگاه نمی‌کنیم/ قطره اشکی که از چشم او چکید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰
در مراسم جشنواره «عکس 5» مطرح شد؛

کیارستمی می‌گفت ما ایرانی‌ها خوب نگاه نمی‌کنیم/ قطره اشکی که از چشم او چکید

مراسم اهدای جوایز «عکس 5» با سخنان و خاطراتی درباره عباس کیارستمی برگزار شد.
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی جشنواره، مراسم اهدای جوایز رویداد «عکس ۵» و بزرگداشت عباس کیارستمی یکشنبه یکم تیر ماه ساعت ۱۷:۳۰ در موزه سینمای ایران برگزار شد. در ابتدای مراسم بیتا فکور مجری ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: بهتر است در ابتدای مراسم یادی از زنده یاد استاد محمدعلی کشاورز کنیم و این غم بزرگ را به جامعه هنری تسلیت می گویم.
وی سپس شعری را از سیمین بایرامی درباره عباس کیارستمی برای حاضران خواند و خاطرنشان کرد: مهدی شادی زاده از سال گذشته ساخت مستند خود درباره تک درخت عباس کیارستمی را آغاز کرد و قرار بود این مستند اردیبهشت رونمایی شود ولی به دلیل بیماری کرونا نمایش این مستند و نصب مجسمه عباس کیارستمی به تعویق افتاد در نتیجه شورای سیاست گذاری تصمیم گرفتند در ادامه راه ثبت تک درخت، جشنواره «عکس ۵» را برگزار کنند که قرار است این جشنواره هر سال با موضوع های مختلف همزمان با سالروز تولد این کارگردان بزرگ برگزار شود.
سپس مهدی شادی‌زاده دبیر جشنواره درباره این مراسم تاکید کرد: سخت است در این جمع صحبت کردن. جایزه «عکس ۵» شاید بهانه‌ای بود که ما بتوانیم یک کار کوچک فرهنگی برای یاد عباس کیارستمی انجام دهیم. از لیلی گلستان برای حمایتشان در این مدت خیلی ممنونم. همچنین از هیات داوران و همه افرادی که ما را در این جشن همراهی کرده‌اند خیلی ممنونم.
در ادامه این مراسم مستندی از عباس کیارستمی به کارگردانی مهدی شادی زاده برای عموم به نمایش گذاشته شد.
سپس علی رفیعی درباره عباس کیارستمی خاطرنشان کرد: من خطابه‌ای ندارم که خدمت دوستان عرض کنم ولی خاطره‌ای از عباس کیارستمی دارم که همیشه با من است. چون تنها یک خاطره نیست بلکه یک درس است. داستان آن به دهه ۶۰ بر می‌گردد. بعد از انقلاب دوستانی از ایران به فرانسه آمدند و آنجا عکاسی راه انداختند و احمد میرشکاری هم تکنسین آنجا بود. روزی عباس کیارستمی به آنجا آمد و فهمیدیم که با احمد دوستی نزدیکی دارد. آن زمان کیارستمی شهرت چندانی نداشت اما آنجا این شانس را داشتم که با او به گپ و گفت بنشینیم.
وی ادامه داد: در یکی از روزهای آغازین دوستی ما، بحثی در مورد نگاه شکل گرفت. کیارستمی می‌گفت اصل هنر در نگاه است اما ما ایرانی‌ها نگاه نمی‌کنیم، بلکه می‌بینیم. فرق است بین دیدن و نگاه کردن. ناگهان سیگار من را از روی میز برداشت و گفت چند سال است که این سیگار را می‌کشی؟ گفتم ۲۰ سال. گفت گرافیک و رنگ‌های این سیگار را بگو و من نتوانستم بگویم. گفت این فرق بین دیدن و نگاه کردن است که تبدیل کردن دیدن به نگاه کردن کار هنرمند است.
رفیعی در ادامه بیان کرد: هنرمند با قرار دادن چیزی که می‌خواهد بگوید در جایی که باید، می‌تواند کاری کند تا مخاطب به آن نگاه کند و چیزی را ببیند که تا قبل از آن ندیده است. در واقع آن زمان است که اثر هنری خلق می‌شود. کیارستمی می‌گفت اگر این پاکت سیگار را روی میز اتو بگذاریم و در کنار آن یک لاشه گوسفند و یک چرخ خیاطی و همه این‌ها در روی دریا؛ هر مخاطبی را وادار به نگاه کردن می‌کند تا بفهمد که چه ربطی بین این موارد وجود دارد. این هم یکی دیگر از کارهای هنرمند است.
این کارگردان در پایان صحبت های خود گفت: از کیارستمی در صحبت‌های دیگر نیز بینش او را یاد گرفتم. اینکه بتوان روزمرگی‌های زندگی را به گونه‌ای نشان داد تا آدم‌ها چیزهایی را که ندیده‌اند ببینند. آثار کیارستمی برای ما به شدت آموزنده هستند و باید دید که ما چطور آنها را نگاه می‌کنیم چون این آثار می تواند بینش همه ما را زیاد کند.
در ادامه ابوالفضل جلیلی درباره آثار عباس کیارستمی تاکید کرد: زمانی که من ۱۷ سالم بود، لیوان‌‌هایی بود و قیمت‌های اجناس مختلف مشخص بود و مثل الان ۵ دقیقه یک بار قیمت‌ها تغییر نمی‌کرد. بعد از مدت‌ها لیوانی آمد به عنوان نشکن که قیمتش بالاتر بود. لیوان نشکنی که شکست، صحنه‌ای از فیلم گزارش عباس کیارستمی بود که من دیدم و از آن لذت بردم چراکه صحنه جذاب بود که در آن یک لیوان شکست و به فرد گفتند که چون لیوان نشکنی را شکسته‌ای باید مبلغ بیشتری بدهی.
جلیلی در ادامه اظهار کرد: دو فیلم در زندگی با من کاری کرد و جوری من را به وجد آورد که ناخودآگاه برای آنها دست زده‌ام. یکی فیلم ۱۵ دقیقه‌ای «همسرایان» بود که از نظرم هنوز بهترین فیلم کیارستمی است و دیگری فیلم «خانه دوست کجاست» او بود که بعد از اینکه برای بار دوم آن را دیدم گفتم کیارستمی کسی است که اگر دست در منجلاب کند، جواهر بیرون می‌آورد.
در ادامه این مراسم کلیپی از کیارنگ علایی پخش شد که به نقد و بررسی عکس های مریم سعیدی و پائولو میراندا پرداخته بود. سپس بیانیه هیات داوران جشنواره «عکس۵» توسط ابراهیم عرب بیگی خوانده شد و ۵۱ اثر برتر این دوره از جشنواره نمایش داده شد.
در ادامه این مراسم عباس مشهدی‌زاده مجسمه‌ساز گفت: چند بار برای دیدن عباس کیارستمی به بیمارستان جم رفتم و بعد از چند مرتبه توانستم پیش او بروم. به او گفتم عباس پاشو این سیم و لوله را قطع کنیم، تو برو به کار دنیایی‌ات برس تا من به جای تو بخوابم. من را می‌دید ولی جان صحبت نداشت، یک اشک از چشمانش جاری شد و به نوعی تشکر کرد.
در انتهای این مراسم لیلی گلستان، فاطمه معتمد آریا و سیوس الوند برای اهدای جوایز به صحنه رفتند و عبدالرحمان مجرد نفر چهارم، محمد معتمدی از نیویورک نفر سوم، محمد نظری از زنجان نفر دوم و سورنا جوانی نفر اول این دوره از جشنواره بودند.
سورنا جوانی نفر اول این دوره یک تندیس از دست طلای عباس کیارستمی را دریافت کرد.
علی رفیعی، لیلی گلستان، فاطمه معتمدآریا، همایون ارشادی، ابوالفضل جلیلی، سروش صحت، آزیتا حاجیان و برخی دیگر از چهره‌های فرهنگی و هنری در این مراسم حضور داشتند.
عوامل این پروژه عبارتند از مهدی و علیرضا شادی زاده دبیر جشنواره، احمد عرب بیگی مجسمه ساز، شرکت جین وست مدیر هنری، بیتا فکور مشاور جشنواره، سیامک باحجب مدیر اجرایی، غزاله سعادتی مشاور رسانه ای جشنواره، موسسه پیشرو پارسیان امرداد مجری طرح، ساسان توکلی فارسانی عکاس پوستر.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است