استقبال مردم از تئاتر خیابانی غافلگیرکننده بود/ مبالغی برای حمایت داده خواهد شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۲
مدیر کانون تئاتر خیابانی در گفتگو با صبا:

استقبال مردم از تئاتر خیابانی غافلگیرکننده بود/ مبالغی برای حمایت داده خواهد شد

سامان خلیلیان به تحلیل و بررسی همه جانبه وضعیت تئاتر خیابانی در زمان پساکرونا پرداخت و به موفقیتی که غافلگیر کننده بوده اشاره کرد.

سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی کشور درباره وضعیت اجراهای خیابانی که مدتی است آغاز شده و میزان استقبال مخاطب از آن ها به خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: برای خودمان هم غافلگیرکننده شد چون فکر می کردیم مخاطبان پس از تعطیلی چند ماهه متقاضی دیدن تئاتر خیابانی نباشند و ترس و اکراه داشته باشند ولی باور کنید خیره کننده بود تا جایی که طی چند روز سه مرتبه و ۶ لاین و حدود یکصد صندلی اضافه کردیم و خدا را شاکریم استقبال بسیار خوبی شد و‌ خستگی از تن همه ما بیرون رفت. جالب اینجاست خود مردم با وجود گذاشتن قانونی نانوشته همراه با فاصله گذاری برای آن ها، به شدت رعایت می کنند و به آن احترام می گذارند و با آن همسو شدند.

مدیر سابق بخش تئاتر خیابانی جشنواره عروسکی با اشاره به برنامه آینده اجراهای خیابانی در تهران و شهرستان ها بیان کرد: همزمان با ما، چهار استان برنامه خود را آغاز کردند. استان گیلان و در شهرهای رشت، آستانه و لاهیجان هفتاد اجرا هماهنگ شده و اجراها را شروع کردند، در استان قزوین خود شهر قزوین به علاوه الوند و تاکستان در ۶ گروه و سی اجرا برنامه دارند، در استان کرمان و در شهر کرمان و همزمان در سیرجان و رفسنجان اجراها انجام می شود در استان کرمانشاه و در شهر کرمانشاه با توجه به شیوه‌ مندی که اجراهای نمایشی دارد با هماهنگی راهنمایی رانندگی، زمان چراغ های راهنما نود ثانیه شده است که گروه های نمایشی در این نود ثانیه روی خطوط عابر پیاده آمده و پیام‌های آموزشی و نمایشی را برای مردم داخل ماشین و پیاده روها انجام می‌دهند و به محض سبز شدن چراغ کنار می روند و این روند ادامه دارد، برای این منظور حدود سیصد و پنجاه اجرا طراحی شده که پیش خواهند برد.

مدیر سابق بخش تئاتر خیابانی تئاتر جوان ملی ایران افزود: این برنامه پایه اولیه‌ای است که بقیه استان ها طبق آن و با توجه به شرایط ویژه موجود و رعایت پروتکل ها و ضوابط و فاصله گذاری اجتماعی که باید مراعات شود اجراهای خود را انجام دهند.

مدیر سابق بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر دانشگاهی و جشنواره تئاتر آیینی در پاسخ به اینکه شما برای استان ها تصمیم گیری می کنید یا خودشان تقاضای اجرای خیابانی می‌دهند، عنوان کرد: در وهله اول و با توجه به اینکه زمان اعلام ستاد ملی کرونا و تصمیم مشورتی که اداره کل هنرهای نمایشی داشت تا زمان شروع اجرا کمتر از سه روز بود لذا وقتی در این زمانبندی بسیار کوتاه باید یک‌کاری را عملیاتی کنید قطع به یقین نمی توانیم فراخوان و پروسه ای برای انتخاب آثار داشته باشیم بنابراین سعی شد در این زمان کم که تصمیم بر اجرا شد از گروه هایی که توانمندی شان اثبات شده و برگزیده های جشنواره های معتبر ایران بود دعوت شود تا چراغ را روشن کنند و در ادامه با دادن فراخوان از دیگر گروه ها بهره خواهیم برد. اما در استان ها انتخاب گروه ها با خود عزیزان است و ما دخالتی در آن نداشتیم آن ها از کار ویژه هایی که دارند و گروه هایی که نمایش آماده داشتند و به علت شیوع ویروس کرونا نمایششان نیمه‌ تمام ماند با ترتیب اولویت بهره می برند.

چراغ تئاتر را روشن کردیم

وی درباره سرانجام برگزاری جشنواره ها گفت: به دنبال این هستیم که طبق یک نقشه راه و یک‌نوع شیوه‌ مندی و شکل اصولی بتوانیم آن ها را به اجرایی شدن برسانیم. هم اکنون چند دغدغه اصلی پیش روی ما است اول اینکه طبق پروتکل ستاد ملی کرونا نمی توانیم برای یک گروه نمایشی مثلا ۶ نفره که از گیلان به مریوان می روند یک سوییت در اختیارشان بگذاریم چون باید ما به ازای هر یک نفر یک اتاق داده شود و واقعیت اینجاست که به لحاظ زیرساخت و بخش مالی شدنی نیست. مساله بعد اینکه حتی اگر این‌ها هم‌ شدنی بود بحث دغدغه مندی مبتلا شدن به ویروس کرونا در رفت و آمد گروه ها بوجود می آید که به هیچ عنوان نمی توان ریسک کرد، شاید گروهی سلامتی کامل داشته باشد اما در رفت و آمد بین استانی از هر طریقی درگیر این ویروس شود ضمن اینکه این گروه ها از استان های مختلف می آیند اجراها را در یک‌ مکان انجام می دهند در یک جا غذا می خورند تصور کنید چقدر خطرناک می شود الان هم که ویروس در برخی مواقع بروز بیرونی ندارد و تشخیصش دشوار شده است. البته تمام تلاش ما بر این است که نام متعالی جشنواره بین المللی تئاتر مریوان یا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در هر شکلش با رعایت نکات سلامت برای مردم و هنرمندان اتفاق بیفتد.

مدیر کانون تئاتر خیابانی کشور با بررسی حمایت مالی از گروه های متضرر گفت: این اجراها ربط مستقیمی به ضرر گروه ها در این چهار ماه تعطیلی ندارد فقط اقدامی بود برای اینکه بگوییم ما دوباره در روال و پروسه تولیدات فرهنگی مردم چراغ تئاتر را روشن کردیم. به یک نکته مهم اشاره کنم از زمانی که قادر آشنا آمد دو مورد اساسی را در او می بینم اول اینکه بسیار تاکید دارد باید به استان ها و شهرستان ها توجه ویژه ای شود و دوم در حوزه تئاترهای خیابانی و خارج از صحنه نمایش بسیار با علاقه و دغدغه پیگیری می کند این ها نقطه‌ قوتی می شود تا ما با قوت قلب فعالیتمان را ادامه دهیم و در این مسیر و در حد بضاعت و شاید الان مجموعه را ببینید، فراتر از آن چیزی که موجود است حمایت می کند و این اجراها در همین راستا است که یک حمایت مالی از گروه‌ها انجام شود و در کنار آن مبلغی نیز خواهیم داد.

خلیلیان در پایان عنوان کرد: البته این را عرض کنم ارگان های دولتی در استان‌ها همکاری بسیار خوبی داشتند که باعث شد یک همدلی و همبستگی برای شکل گیری روال تئاتر اتفاق بیفتد. خدا را شاکریم طبق گزارش های که از استان ها و تهران به دست ما رسیده با استقبال چشمگیری روبرو شدیم. امیدوارم با همه بی بضاعتی ها و کمی ها، حداقل خروجی کاری که انجام دادیم این باشد که بتوانیم برای آینده مان و بعد از کرونا برنامه ریزی های گسترده ای کنیم و در افق پیش رو همه هنرمندان در استان ها اجراهای خیابانی خودشان را انجام دهند البته این حمایت از حمایتی که قرار شده دولت انجام دهد جدا است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است