ثبات مدیریت به جشنواره تلویزیونی مستند کمک کرده است/ رعایت کپی‌رایت | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۸
مهدی مطهر در گفتگو با صبا:

ثبات مدیریت به جشنواره تلویزیونی مستند کمک کرده است/ رعایت کپی‌رایت

مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی درباره ویژگی‌های جشنواره تلویزیونی مستند توضیح داد.

مهدی مطهر مستندساز و مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره جشنواره تلویزیونی مستند و ویژگی‌های آن گفت: یکی از تهدیدات اصلی جشنواره‌های هنری، تغییر مسئولان برگزاری جشنواره و به تبع آن تغییرات اساسی در همه ارکان برگزاری جشنواره‌هاست که معمولا با تغییر فضای سیاسی هم اتفاق می‌افتد. حالا در خصوص جشنواره مستند این ویژگی مثبت وجود دارد که این جشنواره به دلیل آنکه در بستر تلویزیون برگزار می شود همواره با یک نگاه مشترک و ثبات مدیریتی اداره خواهد شد که تهدید بزرگ جشنواره‌های دیگر را خنثی می کند. در جشنواره مستند تلویزیونی طبعاً با وجود تغییر در مسئولان هم تغییرات خیلی پرفراز و نشیب نخواهد بود.

وی ادامه داد: نکته دیگر درباره جشنواره تلویزیونی مستند آن است که برخلاف جشنواره‌های نخبه‌گرا، این جشنواره با شعار مستند مناسب برای تلویزیون کار خود را شروع کرده است که باعث می‌شود کارها در ژانرها و دیدگاه‌های متنوعی از سراسر کشور به دبیرخانه برسد. تنوع دیدگاه‌ها در این جشنواره همواره یکی از نقاط قوت آن بوده که توانسته طیف وسیعی از محصولات مستند کشور را با خود درگیر کند.

تهیه کننده  مستند «رنج زیر پوست» با اشاره به تنوع آثار حاضر در جشنواره به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جشنواره تلویزیونی مستند عنوان کرد: مضامین در جشنواره مستند تلویزیونی بسیار متنوع است و این تنوع باعث شده تا بسیاری از موضوعاتی که در جشنواره‌های مهم مستند دیگر در کشور متاسفانه امکان راهیابی ندارند فرصت داشته باشند تا در این جشنواره حرفه‌ای با سایر فیلم ها رقابت کنند. از نظر تعداد و نگاه های متنوعی که با استانداردهای حرفه‌ای می‌‌توانند در جشنواره مستند تلویزیونی شرکت کنند این جشنواره همواره با شیب ملایم رو به بالایی در حرکت بوده است.

تهیه کننده مستند «مهین»، با اشاره به اینکه اکران تلویزیونی در مقایسه با اکران سینمایی یک فرصت طلایی برای مستندسازان است، توضیح داد: یک فیلم مستند با تپش قلب مخاطبش پیش می رود و معمولاً مسائل و معضلات مهم و روز جامعه را شامل می‌شود بنابراین برای یک مستندساز جذاب نیست که بخواهد یک تا دو سال منتظر بمانند تا نوبت اکران سینمایی به او تعلق بگیرد آن هم در شرایطی که ما در کشور با کمبود سالن‌های اکران مواجه هستیم و حتی فیلم‌های سینمایی برتر جشنواره فیلم فجر هم بعضاً مجبورند تا ۲ سال منتظر فرصت اکران بمانند.

وی افزود: موضوع مهم دیگر درباره جشنواره مستند تلویزیونی این است که این جشنواره یا به عبارت دقیق‌تر خود تلویزیون برخلاف آنچه همیشه مورد انتقاد بوده، نه تنها به مسئله کپی‌رایت اهمیت می‌دهد بلکه برای اکران آثار متقاضی شرکت در جشنواره حق پخش هم پرداخت می‌کند که این گام رو به جلوی بسیار ارزشمندی در تلویزیون محسوب می‌شود. تلویزیون در جشنواره‌های دیگر تاکنون این تجربه را تکرار نکرده و این اهمیت بسیار بالایی که برای زحمات تولیدکنندگان مستند کشور قائل شده ویژگی منحصر به فردی برای جشنواره تلویزیونی مستند ایجاد کرده است.

مطهر در پایان به داوری در جشنواره تلویزیونی مستند اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از فرآیند داوری در جشنواره تلویزیونی مستند، به عهده مردم به عنوان مخاطبان اصلی جشنواره است و این نویدبخش یک داوری منصفانه و به دور از هرگونه رفتار سیاسی یا منفعت طلبانه است. هیئت داوران، دبیر جشنواره و مسئله آرای مردمی همه در فرآیندی بسیار حرفه‌ای کار خود را انجام می‌دهند و این ترکیب طلایی باعث می شود تا در نهایت، آثار بسیار مهمی به عنوان آثار برتر در این جشنواره انتخاب شوند.

چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، از سوی شبکه مستند سیما برگزار می‌شود و علاقمندان به شرکت در این جشنواره تا ۱۰ تیر ماه برای ارسال آثار خود فرصت دارند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000