کتاب‌های اهدایی بیژن الهی در دسترس پژوهشگران قرار گرفت/ فهرست آثار | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۶

کتاب‌های اهدایی بیژن الهی در دسترس پژوهشگران قرار گرفت/ فهرست آثار

مجموعه کتاب‌های اهدایی زنده‌یاد بیژن الهی در کتابخانه و موزه ملی «ملک» در دسترس پژوهشگران قرار گرفت.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با فهرست‌نویسی و دسته‌بندی ۳ هزار و ۴۰۱ عنوان کتاب چاپی فارسی و عربی، مجموعه کتاب‌های اهدایی زنده‌یاد بیژن الهی در کتابخانه و موزه ملی «ملک» در دسترس پژوهشگران قرار گرفت.

مجموعه کتاب‌های اهدایی زنده‌یاد بیژن الهی، شاعر، مترجم و نقاش، بیش از هفت هزار و ۵۰ عنوان کتاب چاپی فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و کتاب چاپ سنگی را در برمی‌گیرد که پس از اهدا در سال ۱۳۹۶ خورشیدی هم‌ زمان با هشتادمین سال وقف کتابخانه و موزه ملی ملک، به نام این نیکوکار در مخزن کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود.

داریوش کیارس، وارث کتابخانه و نشردهنده آثار زنده‌یاد بیژن الهی، کتابخانه این هنرمند نیکوکار را ‌به بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران اهدا کرده است.

نجمه مشهدی‌تفرشی، رییس اداره کتابخانه موسسه کتابخانه و موزه ملی «ملک» درباره ویژگی‌های این مجموعه اهدایی گفت: مجموعه کتاب‌های اهدایی بیژن الهی به کتابخانه و موزه ملی «ملک» در میان دیگر مجموعه‌های اهدایی و وقفی به این موقوفه، از نظر شمار و محتوا بی‌سابقه است و بزرگ‌ترین مجموعه کتاب چاپی اهدایی بر این موقوفه آستان قدس رضوی به شمار می‌آید.

وی افزود: کتاب تکراری نیز در میان کتاب‌های انگلیسی و فرانسه آن وجود ندارد. امضای این هنرمند نیکوکار و تاریخ خرید کتاب‌ها در بیش‌تر کتاب‌های این مجموعه به چشم می‌خورد.

رییس اداره کتابخانه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به کارهای انجام‌ شده بر این مجموعه، از زمان اهدای آن به این موقوفه آستان قدس رضوی یادآور شد: فهرست‌نویسی کتاب‌های مجموعه اهدایی زنده‌یاد بیژن الهی از بهمن ۱۳۹۷ خورشیدی در کتابخانه و موزه ملی «ملک» آغاز شد و اکنون سه هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب فارسی و عربی آن در دسته‌های شعر، داستان، عرفان، فلسفه و آثار ترجمه آماده بهره‌گیری پژوهشگران و دوستداران کتاب است.

فهرست عنوان‌های مجموعه کتاب‌های فارسی و عربی اهدایی زنده‌یاد بیژن الهی در وب‌سایت کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «malekmuseum.org» در بخش دانلودها در دسترس مخاطبان قرار دارد و اهل علم و پژوهش می‌توانند با دریافت آن فهرست و حضور در تالارهای کتابخانه‌ای این موقوفه از آن‌ها بهره بگیرند.

به گفته رییس اداره کتابخانه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، کتاب‌های انگلیسی و فرانسه این مجموعه اهدایی نیز پس از پایان فهرست‌نویسی و انتشار فهرست، در دسترس پژوهشگران و دوستداران کتاب قرار می‌گیرد.

نجمه مشهدی‌تفرشی با اشاره به کوشش کتابخانه و موزه ملی «ملک» برای پاس‌داشت واقفان و اهداکنندگان کتاب و آثار تاریخی به این موقوفه یادآور شد: کتابخانه و موزه ملی «ملک» با بهره‌گیری از نمونه امضای بیژن الهی و تاریخ اهدای این کتاب‌ها، مُهری نمادینی برای آن‌ها تهیه کرده است که آن را به جای کلیشه ثابت ثبت کتابخانه به‌ کار می‌گیرد. این نشان بر همه کتاب‌های مجموعه اهدایی بیژن الهی به چشم می خورد.

بیژن الهی (زاده ۱۳۲۴ و درگذشته ۱۳۸۹ خورشیدی)، شاعر، مترجم و نقاش ایرانی، در پی بیماری قلبی در تهران درگذشت و در یکی از روستاهای شهرستان مرزن‌آباد استان مازندران به خاک سپرده شد. این هنرمند شخصیتی وارسته و ویژه داشت و بنابر وصیت‌اش بر سنگ قبرش هیچ نام و نوشته‌ای نگاشته نشد.

کتابخانه و موزه ملی «ملک» اکنون پس از بهره‌گیری از این مجموعه اهدایی کتاب می‌کوشد برنامه‌هایی فرهنگی مانند نشست تخصصی بر پایه شخصیت زنده‌یاد بیژن الهی و مجموعه کتاب‌های اهدایی این نیکوکار در این موقوفه برگزار کند.

کتابخانه و موزه ملی «ملک» که بر پایه آیین نیکوی وقف پایه گذاشته شده است، همواره با بهره‌گیری از استانداردهای روزآمد جهانی بر آن است در کنار نگهداری شایسته از گنجینه وقفی حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف این بنیاد وقفی که در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر آستان حضرت علی‌ بن موسی‌الرضا علیه‌السلام وقف شده است، مجموعه‌داران را به اهدا یا وقف آثار تاریخی و کتاب‌های خانوادگی و شخصی برانگیزد تا بر پایه نیت واقف در ترقی معارف این سرزمین بکوشد. این موقوفه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی میدان امام خمینی، سر در باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) واقع است.

فهرست ۳ هزار و ۴۰۱ عنوان کتاب چاپی فارسی و عربی از مجموعه اهدایی زنده‌یاد «بیژن الهی» شاعر، مترجم و نقاش را در لینک زیر می‌توانید دریافت کنید:

فهرست ۳ هزار و ۴۰۱ عنوان کتاب چاپی فارسی و عربی از مجموعه اهدایی زنده‌یاد «بیژن الهی»

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است