حراج سازهای اسطوره‌های موسیقی/ گیتار کرت کوبین ۶ میلیون دلاری شد

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از هالیوودریپورتر، روز گذشته برابر با 20 جون یک گیتار متعلق به کرت کوبین موزیسین سبک راک، در یک حراجی به مبلغ نجومی 6 میلیون دلار به فروش رفت. کوبین این گیتار را در اجرای آنپلاگد سال 1993 گروه نیروانا در شبکه MTV  نواخته بود.

این گیتار مدل 1959 برند «مارتین D-18E» که کوبین در معدود اجراهای خود با گیتار آکوستیک و به دنبال آن آلبوم اجراهای زنده از آن استفاده کرده است در حراجی موسسه «جولین» در بورلی هیلز کالیفرنیا به پیتر فریدمن استرالیایی مالک کمپانی میکروفون‌سازی «Røde» فروخته شد.

قیمت پایه این گیتار 1 میلیون دلار بود که در نهایت با شکستن پیاپی رکوردهای جهانی به رقم 6 میلیون دلار رسید. کوبین آخرین بار از این گیتار برای نواختن آهنگ‌هایی چون «About a Girl» و «All Apologies»، در مراسمی در 18 نوامبر 1993 در نیویورک- 5 ماه پیش از مرگش در سن 27 سالگی – استفاده کرده بود.

گفتنی است در همین مراسم حراجی و یک روز قبل‌تر، گیتاری متعلق به پرینس، خواننده و ترانه‌سرای پرآوازه آمریکایی نیز فروخته شده است. این گیتار آبی رنگ که پرینس از آن در اوج دوران محبوبیتش در خلال سال‌های دهه 80 و 90 میلادی استفاده کرده است به مبلغ 563500 دلار به فروش رفت؛ رقمی کوچک در مقایسه با گیتار کوبین، اما حدود 200 هزار دلار بالاتر از قیمتی که کارشناسان تخمین می‌زدند.

این گیتار که همگان فکر می‌کردند پس از مرگ پرینس در 4 سال قبل مفقود شده است، چندی پیش در خانه این موسیقیدان در مینه‌سوتای آمریکا پیدا شد.

از دیگر اقلام فروش رفته در این حراجی می توان به کمربندی متعلق به الویس پریسلی اشاره کرد. این کمربند که الویس از آن حدود 30 بار در اجراهای خود استفاده کرده بود، با قیمتی 10 برابر بیشتر از تخمین کارشناسان – یعنی حدود 298 هزار دلار – به فروش رفت.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/