«عصیان» یوزف روت خواندنی می‌شود/ آدم می‌تواند یک پایش را از دست بدهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۶

«عصیان» یوزف روت خواندنی می‌شود/ آدم می‌تواند یک پایش را از دست بدهد

«عصیان» عنوان رمانی از یوزف روت نویسنده اتریشی است که به زودی از سوی نشر «بیدگل» منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، رمان «عصیان» نوشته یوزف روت روزنامه نگار و نویسنده اتریشی با ترجمه سینا درویش عمران و کیوان غفاری به زودی از سوی نشر «بیدگل» منتشر و روانه بازار کتاب می شود.

در بخشی از این رمان آمده است: «آدم می تواند تکه ای با ارزش و بی تردید حیاتی از وجودش را از دست بدهد و در عین حال به زندگی ادامه دهد. آدم روی دو پایش راه می رود و یکدفعه از زانو به پایین یک پایش قطع می شود. مثل چاقویی که از دسته اش جدا شود و باز به راه رفتن ادامه می دهد.

نه دردی در کار است نه خونی دیده می شود نه گوشتی هست نه استخوانی و نه رگی. تکه ای چوب؟ یک پای چوبی؟ پای چوبی طبعی؟ که بهتر از یک پای مصنوعی چفت بدن می شود. بی صدا مانند لاستیک و محکم مانند فولاد؟ می شد بی سروصدا راه رفت یا با سروصدا قدم برداشت. می شد با هر دو پا محکم روی زمین کوبید. می شد بالا و پایین پرید. می شد یک پا را دست نگه داشت. می شد با هر دو دوید. می شد زانوها را هر چقدر که لازم بود خم کرد. می شد مشق نظامی کرد. اما همه اینها و خیلی کارها حالا دیگر امکان پذیر نیستند. چقدر از آن زمان که می شد بی سروصدا پایی را از پس پای دیگر گذاشت، گذشته است؟»

یوزف روت یکی از شناخته شده ترین روزنامه نگاران اروپایی زمان خود بود. او در سال ۱۹۲۳ نخستین رمان خود را با عنوان «تار عنکبوت» به صورت سریالی در روزنامه ای اتریشی منتشر کرد و در سال ۱۹۲۴ نیز دو اثر دیگر را با نام های «هتل ساوی» و «عصیان» را نیز به همین صورت منتشر کرد. این سه کتاب معرف دوره آغازین کار روت هستند.

دوره بعدی کار روت در آغاز دهه ۳۰ میلادی بود که در آن شیوه مستندنگارانه و مضامین معاصر را رها کرد و به سراغ گذشته رفت و رمان های «ایوب» و «مارش رادتسکی» را نوشت. دسته دیگر آثار او رمان های غم انگیزی هستند که در دوران تبعید خودخواسته اش در پاریس نوشت. از این میان می توان به «افسانه میگسار قدیس» و «اعترافات یک قاتل» اشاره کرد.

روت هم مانند بسیاری دیگر از نویسندگان و اندیشمندان ساکن آلمان با روی کار آمدن نازی ها برلین را ترک کرد و به تبعید خودخواسته در پاریس تن داد. او در سال ۱۹۳۹ در سن ۴۵ سالگی در پاریس درگذشت.

رمان «عصیان» از این نویسنده اتریشی به زودی از سوی نشر «بیدگل» منتشر می شود.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است