وقتی یک لاک‌پشت از ارزش‌های اخلاقی می‌گوید! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۰

وقتی یک لاک‌پشت از ارزش‌های اخلاقی می‌گوید!

«قصر آشتی» نوشته مهدی پوررضاییان که به تازگی در انتشارات «نیستان» به چاپ رسیده است، ارزش های اخلاقی را در داستانی کودکانه یادآوری می کند.

به گزارش صبا، داستان «قصر آشتی» نوشته مهدی پوررضاییان در بیست و چهار صفحه، قطع خشتی و با قیمت ۱۷۰۰۰ تومان در انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسید.

مهدی پوررضاییان دارای مدرک دکترای روانشناسی بالینی و استادیار گروه پژوهش هنر دانشگاه شاهد، تجربه های خود را در زمینه روان درمانی در قالبی هنری، در آثار مختلف به بچه ها عرضه کرده است.

نویسنده با شناخت دنیای بچه ها، ویژگی های رفتاری و فکری شان را در داستان لحاظ کرده است. در داستان «قصر آشتی»، لاکو به تجربه ای مستقل از پدر و مادر و دنبال کردن کنجکاوی اش در مواجهه با پدیده ها میل دارد.

لاکو در ظاهر، فقط برای تفریح کنار آبشار رفته اما قرار نیست تجربه اش در همین سطح باقی بماند. او هم مثل کودکان باهوش، ناگهان تفاوت خود و بقیه را می بیند و متوجه می شود که دندان ندارد. او ابتدا نقص خود را انکار می کند و بعد به خود دلداری می دهد که لابد بعدها که بزرگ شد، دندان در می آود. اما وقتی به خانه بر می گردد و به دهان پدر نگاه می کند، می بیند که او هم دندان ندارد.

بخش دوم داستان به شکل روایت در روایت از زبان پدر، با طرح قصه حضرت سلیمان و پیرترین لاکپشت دنیا ادامه می یابد و ماجرا با معرفی شخصیت پیامبر- پادشاه مسلط به زبان حیوانات در فضایی فراواقعی و سطحی بالاتر از زندگی روزمره، مفاهیم اخلاقی و فلسفی را بیان می کند. در این قسمت، هر ناممکنی امکان پذیر است و ملکه با اجازه از حضرت سلیمان، آرزوی پیرترین لاکپشت را برآورده می کند اما….

در شرایطی که «داشتن» به هر قیمت و از هر راهی، برای عده ای ارزش محسوب می شود و ذهن کودکان زودتر از نسل های پیش، به طرف راه های کسب ثروت کشیده شده و خودخواهی و نادیده گرفتن حق دیگران، زرنگی نام می گیرد، «قصر آشتی» امکان تفکر و گفتگو درباره ارزش های اخلاقی را فراهم می آورد و طمع را به عنوان  صفتی رذیله به بچه ها می شناساند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است