ابوالفضل زرویی سال‌ها برای «خر پژوهی» زحمت کشید/ گم شدن بخشی از پژوهش‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۰
نسیم عرب امیری در گفتگو با صبا:

ابوالفضل زرویی سال‌ها برای «خر پژوهی» زحمت کشید/ گم شدن بخشی از پژوهش‌ها

نسیم عرب امیری که کار تدوین «خرپژوهی» زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد را بر عهده داشته است، از چگونگی انتشار این کتاب گفت.

نسیم عرب امیری نویسنده در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره انتشار کتاب «خرپژوهی» اثر زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد توضیح داد: این کتاب به تازگی از سوی نشر نیستان منتشر شده است که کار تدوین و تصویرگری آن را من برعهده داشته ام. کتاب بسیار ارزشمندی است که شامل پژوهش های بیش از ۱۰ ساله آقای زرویی است و درباره نقش خر در ادبیات ایران است که اثر بسیار جذابی است.

وی افزود: زنده یاد زرویی سابقه پژوهشگری بسیاری داشت و بیش از ۱۰ سال درباره این موضوع زمان گذاشته بود که متاسفانه بخشی از این پژوهش ها گم شده و تنها بخش هایی که در دسترس بود، منتشر شده است که در مقدمه این کتاب نیز آقای سیدمهدی شجاعی به این موضوع اشاره کرده است. این کتاب کار بسیار گسترده تری بود و شامل نقش خر در ادبیات جهان، ضرب المثل ها و … هم می شد که این بخش ها گم شده و تنها دو بخش نقش خر در ادبیات منظوم فارسی و نقش خر در ادبیات منثور فارسی از ایشان در دسترس بود که در حال حاضر منتشر شده است.

عرب امیریدرباره گم شدن این متون توضیح داد: این بخش های مفقود شده در همان زمان حیات آقای زرویی گم شدند  و بعد از درگذشت ایشان، آقای شجاعی مدیر نشر نیستان تصمیم گرفتند با همان مطالبی که در دسترس هست، این اثر را تدوین و منتشر کنند و من هم با توجه به سابقه همکاری که با آقای زرویی در زمینه طنز در ادبیات فارسی داشتم و چندین کتاب را با هم کار کرده بودیم، برای تدوین و تصویرگری این کتاب انتخاب شدم.

وی با اشاره به ارزشمند بودن این کتاب پژوهشی یادآور شد: خر حیوانی است که تصور ساده انگارانه ای درباره آن وجود دارد اما پژوهش های این کتاب نشان می دهد که این حیوان چه اندازه نقش عمیقی در ادبیات داشته است گاهی نقش فلسفی، گاهی نقش سیاسی، اجتماعی و گاه حتی نقش عاشقانه به خود می گیرد و این بسیار جذاب است که  می بینیم در ادبیات ایران چطور به این حیوان پرداخته شده است.

این نویسنده در پایان با اشاره به دقت نظر زنده یاد زرویی در پژوهش هایش اظهار کرد: آقای زرویی پژوهشگر بسیار دقیقی بود و زمانی این کار را انجام داد که خبری از اینترنت نبود و همه پژوهش هایش فیش برداری از نسخ خطی و کتاب های قدیمی بود و سخت بود که من کار ایشان را تدوین و تصحیح کنم. مسئولیت بسیار سنگینی بود ولی با توجه به شناختی که از ایشان داشتم که برای هر کلمه ای که نوشته می شود، ارزش قائل بود و روی همه جمله های یک کتاب دقت نظر داشت، بنابراین من هم تلاش کردم که با دقت این کار را تدوین کنم و متن نهایی را با نسخ خطی مطابقت می دادم اما اگر خودشان بودند، قطعا کتاب کیفیت دیگری می داشت و کار جذاب تر و تکمیل تری را شاهد بودیم.

این پژوهش طی چند سال و در چند هزار صفحه به موضوع حضور «خر» در ادبیات، باورها، افسانه‌ها، قصه‌ها و مثل‌ها در تمامی مناطق جهان پرداخته است و مرحوم زرویی این کتاب را در چند مجلد در دست تألیف داشته که «خرپژوهی» تنها بخش کوچکی از آن اثر بزرگ است. «خرپژوهی» در نسخه فعلی خود در دو بخش شامل «حکایات و لطایف نظم» و «حکایات و لطایف نثر» تدوین شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000