منیژه آرمین نقوش قالی را در راز و رمزهای سفال به نمایش می‌گذارد/ انتشار «دل و گل» | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۹

منیژه آرمین نقوش قالی را در راز و رمزهای سفال به نمایش می‌گذارد/ انتشار «دل و گل»

منیژه آرمین از برپایی نمایشگاهی از تازه ترین آثارش بعد از رفع شرایط شیوع کرونا و همچنین انتشار اولین کتاب مجموعه آثارش در آینده نزدیک خبر داد.

منیژه آرمین هنرمند مجسمه ساز در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا گفت: کار تازه ام در زمینه آثار حجمی، مجموعه ای است که با الهام از نقوش قالی انجام داده ام. در این مجموعه از فرم های قدیمی و بسیار رایج در نقوش قالی استفاده کرده و آنها را به صورت حجمی درآورده ام که حالت زمینی و کهکشانی دارد.

وی افزود: استفاده از نقوش قالی در این مجموعه، به جز محتوا و معنایی که دارد، امکانات مختلف موجود در سفال را نیز ارایه می کند. سفال راز و رمزهای بسیاری دارد و من سعی کردم بخشی از این امکانات سفال را در قالب این اثر به نمایش بگذارم و فکر می کنم هنوز نکات و ظرایف بسیار دیگری هم در سفال هست که تاکنون کشف و به آن پرداخته نشده است.

آرمین با اشاره به قابلیت های سفال برای هنر مجسمه سازی بیان کرد: رشته من مجسمه سازی بود ولی در سفال چیزی را دیدم که در متریال های دیگر برای مجسمه سازی ندیدم. فکر می کنم دنیای ناشناخته و بسیار پر رمز و رازی دارد که برای این مجموعه جدید سعی کردم بخشی از این راز و رمزها را نشان دهم. از سوی دیگر ارتباط سفال با مخاطب ارتباط بسیار پویایی است و آدم ها در سنین و سطح سواد مختلف می توانند با سفال به راحتی ارتباط خوبی برقرار کنند.

وی افزود: سفال قابلیت های بسیاری دارد و این قابلیت ها در کشور ما ناشناخه مانده و به آن توجه نشده است. از این متریال برای استفاده در فضای شهری، فضای داخلی و … می توان بهره گرفت.

این هنرمند درباره اثر تازه خود توضیح داد: این اثر یک چیدمان است که بخشی از آن روی زمین و بخشی در فضا قرار می گیرد و شامل ۳۵ اثر سفالی با سه چیدمان است که از نظر ابعاد فضای بزرگی را پر می کند. این چیدمان را قبل از حضور کرونا تمام کردم و قرار بود در قالب نمایشگاهی به نمایش بگذارم که کرونا مانع برنامه ریزی در این زمینه شد.

آرمین همچنین از انتشار کتاب آثارش در آینده نزدیک خبر داد و گفت: قرار بود این مجموعه جدید در نمایشگاهی در فرهنگستان هنر به نمایش درآید و کتاب تازه مجموعه آثارم نیز رونمایی شود که کرونا مانع این اتفاق شد و این کار متوقف شده است اما هر زمان که امکان برپایی نمایشگاه باشد، آثارم را به نمایش خواهم گذاشت.

این نویسنده در پایان درباره کتاب مجموعه آثارش توضیح داد: این کتاب اولین کتاب مجموعه آثار من است و دوره های مختلف آثارم شامل آثاری با نمادهای معماری، عرفانی، مذهبی و اسطوره ای از سال ۵۴ تا امروز را دربرمی گیرد که علاوه بر تصاویر آثار، توضیحاتی را نیز  درباره فکر اولیه، انگیزه ها و موتیف هایی که در این آثار استفاده شده، ارایه کرده ام. این کتاب با عنوان فعلی «دل و گل» در مرحله نهایی انتشار قرار دارد و به زودی منتشر می شود.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است